پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور /

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور /

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است.

***

مردی که در ماجرای «میترا استاد» آلزایمر گرفت

«علی شکوری‌راد»، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اتحاد ملت، به تازگی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی امتداد منتشر کرد درباره جرم محمدعلی نجفی و دستگیری وی نوشته است:

«اطلاعات موجود و صورت ظاهر قضایا دلالت بر این دارد که نجفی از یک زمانی در سالهای اخیر دچار لغزش در ارتباط با یک خانم بسیار جوان‌تر از خود شده است و در حالی‌که همسر محترمه و وفاداری داشته، مبادرت به صیغه آن خانم و سپس ازدواج با او کرده‌است و نیز قصد داشته است از خانم اول خود جدا شود.»

او می‌افزاید: جهت گیری اصلی نجفی مبارزه با فساد و رانت در امور مربوط به شهرداری بود و در گزینش همکاران ملاحظه پاکدستی آنها را داشت. نجفی همچون سایر تجربیات مدیریتی خود در مدت کوتاه شهرداری موفق بود و رویکردهای درستی نشان داد.

شکوری‌راد در عین حال در کلیدی‌ترین بخش یادداشت خود تصریح می‌کند:

«من هرگز برای نجفی حکم برائت صادر نمی‌کنم اما توجه می‌کنم که او در معرض بغض سیاسی و توطئه امنیتی دولت پنهان بوده‌است و حتی اگر لغزش او در ابتدا خطای شخصی بوده باشد، در ادامه، بدخواهانش هر چه از دستشان برآمده برای زمین زدن و نابود کردن او انجام داده‌اند. آنچه نجفی را در مرکز سیبل مخالفان او قرار داد لغزش او نبود بلکه توانمندی فکری و مدیریتی اصلاح‌طلبانه او بود.»

*اظهارات شکوری‌راد پیرامن معنای برساخته «بغض سیاسی و توطئه امنیتی دولت پنهان»! در حالی است که شخص شکوری‌راد از متهمین و بازداشت شدگان فتنه ۸۸ بود که پس از مدتی با وساطت آیت‌الله شبیری زنجانی، آزاد شد .[۱]

به سخن دیگر اینکه مشخص نیست اوهام ذهنی اصلاح‌طلبان یعنی «دولت پنهان»! در ایام بازداشت شخص شکوری‌راد کجا بوده و چرا به جای توطئه امنیتی، اهل بخشش بوده و شخصی را از زندان آزاد کرده که می‌دانسته بعدها علیه خود او دسیسه‌چینی می‌کند.

آیا این تناقض جز با فهم ابن‌الوقتی، برساخته بودن مفهوم دولت پنهان و نانجیبی سیاسی قابل توجیه است؟

البته هر ذهن عاقلی می‌فهمد که فرض و سؤال پیش‌گفته اثبات‌گر آن است که اظهارات شکوری‌راد درباره وجود یک توطئه امنیتی علیه محمدعلی نجفی تا چه حد غلط و کوته‌بینانه است.

اظهارات شکوری‌راد درباره ید بیضای نجفی و مبارزه او با فساد نیز در حالی است که یک برف ساده در تهران، این ید بیضا را به وضوح به رخ مردم شهر کشید و در ادامه عدم اثبات حتی یک مورد اتهامات نجفی علیه قالیباف نیز نشان داد که تیتر «عزم نجفی برای مبارزه با فساد»! تا چه اندازه ناواقعی و نمایشی بوده است.

از طرفی نقش نجفی در روی کار آمدن حسن روحانی نیز برگی دیگر است که نخبگی نجفی را بیشتر به رخ می‌کشد!

ما قضاوت درباره اظهارات شکوری‌راد را بر عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم…

***

نسبت دادن خباثت، بلاهت، مستی و عاملیّت وضع موجود به نهادهای دینی!

«ترور روحانیت» در دستور کار فرماندهان فتنه آینده

«علیرضا علوی‌تبار»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی که چندی قبل طی اظهاراتی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از اعتراضات میلیونی مسالمت‌آمیز علیه نظام اسلامی سخن گفته بود [۲] اخیراً طی یادداشتی در یک وبسایت اصلاح‌طلب، مدعی برداشت غلط یک سخنران از یک مصاحبه قدیمی خود شده و گفته است:

«در تمام راه بازگشت، با خودم فکر می‌کردم چرا نهادهای دینی که با هدف ترویج حقیقت شکل گرفته‌اند یا حداقل این ادعا را دارند، با استفاده از امکانات عمومی به‌راحتی تهمت می‌زنند و دروغ می‌گویند؟ آیا این را باید به حساب بلاهت گذاشت یا خباثت؟ یادم به سخن یکی از دوستان افتاد. می‌گفت «قدرت» آدم را مست می‌کند، هم از نظر معرفتی و هم از نظر اخلاقی. آدم مست چیزهایی را که مردم عادی می‌فهمند، نمی‌فهمد و موازینی را که مردم عادی رعایت می‌کنند، رعایت نمی‌کند. پیوند قدرت با جریان‌ها و نهادهای دینی ما باعث چنین وضعیتی شده است. به خدا پناه می‌بریم …» [+]

*با فرض صحّت مدعای آقای علوی‌تبار اما مشخص نیست که او چرا اصرار دارد اشتباه یک فرد را به کل ساختار و فرایند، نهادهای دینی و روحانیت تعمیم دهد و همچون سایر دوستان ستادی خود از این بگوید که اگر فسادی هست فساد سیستماتیک است، اگر جرمی هست کار دولت فرادولت است و اگر نقصی هست به روحانیت بازمی‌گردد؟

آیا در این تعمیم‌دهی، عمد یا خباثت یا بلاهت نهفته است؟

خاصّه اینکه وقتی بدانیم علوی‌تبار اصرار دارد خود را تئوریسین تجمعات در فتنه آینده نیز جلوه دهد و با حجاریانی که برای رویارویی مردم و نیروهای امنیتی کشور وقّاتی کرده است نیز بر سر یک سفره می‌نشیند [۳] فرض تعمّد در سیاه‌نمایی از ساختار نظام اسلامی به شدت قوت می‌گیرد.

آقای علوی‌تبار باید بداند که فرض بر صحت مدعا؛ صرفاً و بعنوان یک رجل سیاسی شامل اشتباه یک شخص شده و اشتباه یک شخص نیز هرگز به سیستم و بدتر از او به رویکرد دینی سیستم و روحانیت مرتبط نیست.

ضمن اینکه آقای علوی‌تبار و دوستان چپ ایشان اگر اصرار دارند که اهل اوامر و نواهی دینی هستند و در رعایت مناسک چیزی کم ندارند؛ بایستی از رویکردهای ضد دینی و قرائت‌های خارج از دین دست بردارند تا به مصداق «اتّقوا من مواضع التُّهم» در موضع این تهمت‌ها قرار نداشته باشند.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که برخی محافل تحلیلی از چند سال قبل این هشدار را مطرح کردند که تئوریسین‌های فتنه آینده مشغول ملکوک کردن چهره روحانیت و نهادهای دینی هستند و این تخریب ذهنی که قصد دارد روحانیت و نهادهای دینی کشور را مسئول مشکلات جلوه دهد؛ منجر به رخدادهای شومی خواهد شد.

رخدادهای شومی که هیچ بعید نیست شهادت طلبه همدانی و امام جمعه کازرون از جمله آنها باشد…

***

وزیر صمت در توضیح علت گرانی ماهی تن:

۱۰۰ هزار تن ماهی خلیج فارس و دریای عمان تحویل نشد!

«رضا رحمانی»، وزیر صمت، روز پنجشنبه گذشته طی اظهاراتی در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان، به چرایی افزایش قیمت ها در سال جاری پرداخت و گفت:

«افزایش قیمت ها دلایل متعددی داشته که گاهی از دست ما خارج بوده است مثلاً افزایش قیمت ماکارونی یکی از موارد اختلافی بود که ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که نهایتاً ۶۸ درصد از سوی سازمان افزایش قیمت آن پذیرفته شد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او با بیان دلایل افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ماکارونی گفت:

«افزایش آرد گندم مصرفی از ۹۰۰ تومان به یکهزار و ۸۵۰ تومان و همچنین افزایش ۳۶ درصدی حقوق نیروی کار و افزایش ۵۰ درصدی حمل و نقل از جمله عواملی بودند که سبب افزایش قیمت ماکارونی شد که این موضوع مورد توافق ما نبود و از سود تولید کنندگان کم کردیم و بهره وری را بالا بردیم و این افزایش را از ۱۰۰ درصد به ۶۸ درصد کاهش دادیم

رحمانی همچنین همچنین با اشاره به نیاز ۲۰۰ هزار تن مصرف سالیانه ماهی تن در کشور که از طریق واردات و آب های کشور تامین می شود گفت:

«با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال جاری از واردات ۱۰۰ هزار تن ماهی جلوگیری شد و ۱۰۰ هزار تن ماهی تن داخلی نیز به ما تحویل داده نشد و همین امر سبب بی‌رویه افزایش قیمت ماهی تن شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به افزایش قیمت روغن موتور و دیگر کالاهای کشور گفت: متاسفانه دیدگاه جامعه به این سمت معطوف شده است که همه می گویند اصناف گران فروشی می کند در حالی که اصناف عموماً مراعات می کنند و دلایل افزایش قیمت‌ها چیز دیگری است. [۴]

*توضیحات و اظهارات وزیر صمت، منطقی به نظر نمی‌رسد!

نیمی از ماهی مصرفی تن که در داخل کشور استحصال می‌شود تحویل نشده و در صحبت‌های وزیر محترم هیچ اثری از دلایل این غیب شدن ماهی‌ها و فرایند برخورد با این قضیه دیده نمی‌شود.

و یا ایضا به نقش دولت در تنظیم قیمت اقلام مورد نیاز مردم مثل ماکارونی و… هیچ اشاره‌ای نشده است.

از طرفی وزیر محترم صمت باید در جریان باشند که صدها کارشناس در کشور وجود دارد که خیلی بهتر، فصیح‌تر و جامع‌تر از ایشان به بیان دلایل گرانی‌های دولت آقای روحانی می‌پردازند!

یعنی آقای رحمانی به سمت وزارت صمت گماشته شده‌اند صرفاً از آن رو که این دلایل را مرتفع کنند و موجبات ارزانی و عدم افزایش قیمت‌ها را فراهم بیاورند. نه اینکه مثل یک روزنامه‌نگار، صرفاً به بیان علل گرانی بپردازند.

برخی روزنامه‌نگاران سیاسی از این می‌گویند که دولت اعتدالی اصلاح‌طلبان پس از ۶ سال، در زنگ حساب، مشغول خواندن انشاست…

و این مسئله هیچ تطابقی با آموزه‌های اسلامی و ایضاً با سیاست و دموکراسی ندارد.

***

1_shafaf.ir/0008pN

2_ mshrgh.ir/951782

3_ mshrgh.ir/938200

4_ www.irna.ir/news/83352695/