پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه/

آخرین تحولات خاورمیانه/

قدردانی خدمه نفتکش سانحه دیده از ایران، حمله جنگنده‌های روسی و سوری به نشست فرماندهان جبهة النصره، حمایت رسمی انگلیس از موضع آمریکا درباره حادثه اخیر دریای عمان و گمانه زنی ها در مورد احتمال تعویق کنفرانس بحرین از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تشکیک گسترده بین المللی درباره اتهام آمریکا علیه ایران در حمله به نفتکش ها نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، یکی از مشاوران ارشد «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایرانی‌ها را «بازیگرانی بسیار عقلانی» توصیف کرده و در صحت برخی ادعاهایی که ایران را به دست داشتن در حادثه دریای عمان متهم می‌کنند، تشکیک کرده است.

طبق گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، «ناتالی توچی»، از مشاوران ارشد موگرینی در واکنش به ادعاهای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در هدف قرار دادن دو نفت‌کش در دریای عمان گفت: «ما قبل از اینکه کسی را مقصر کنیم به ادله موثق نیاز داریم.»

او با بیان اینکه ایرانی‌ها بازیگرانی بسیار معقول هستند گفت اینکه آنها در زمان حضور «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن در تهران به یک کشتی ژاپنی حمله کنند «کار چندان معقولی نیست.»

تشکیک گسترده بین المللی درباره اتهام آمریکا علیه ایران در حمله به نفتکش ها/قدردانی خدمه نفتکش سانحه دیده از ایران/حمله جنگنده‌های روسی و سوری به نشست فرماندهان جبهة النصره/ حمایت رسمی انگلیس از موضع آمریکا درباره حادثه اخیر دریای عمان

توچی در بخش دیگری از سخنانش از سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران انتقاد کرده و گفته این سیاست‌ها به تضعیف بخشی از حاکمیت ایران می‌شود که خواستار همکاری با اتحادیه اروپا هستند.

وی گفته همزمان با اقدامات آمریکا در دامن زدن به تنش‌ها «افرادی در ایران که ما با آنها همکاری می‌کنیم روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند، بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت اقدامات تلافی‌جویانه انجام نشوند.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، بی‌اعتمادی اروپایی‌ها به دولت ترامپ و سیاست‌های ستیزه‌جویانه این کشور علیه ایران موجب شده آنها در واکنش به حادثه دریای عمان سیاست احتیاط در پیش گرفته و خواستار تنش‌زدایی و «خویشتنداری حداکثری» شوند.

کشورهای اروپایی با عنایت به سیاست‌های مبالغه‌امیز واشنگتن و خوانش‌های نادرست این کشور از داده‌های اطلاعاتی، از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهدی محکمه‌پسند در خصوص دخالت ادعایی ایران در ماجرای دریای عمان ارائه دهد.

«فرانسوا هسیبورگ»، تحلیلگر فرانسوی مسائل دفاعی به نیویورک‌تایمز گفت: «در اروپا ظن زیادی در خصوص انگیزه‌های آمریکا وجود دارد.»

او با بیان اینکه محیط دریا فضایی است که امکان انجام اقدامات ساختگی وجود دارد به گزارش‌های مشکوک درباره حادثه «خلیج تونکین» و بهانه قرار دادن آن برای آغاز جنگ ویتنام اشاره کرد.

 شک در روایت آمریکا روز جمعه با سخنان مالک یکی از نفتکش‌های ژاپنی تعمیق شد. «یاتاکا کاتادا»، مالک این کشتی که روز پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفت گفته که روایت واشنگتن درباره نحوه حمله به نفت‌کش‌ها در این دریا اشتباه است.

تشکیک گسترده بین المللی درباره اتهام آمریکا علیه ایران در حمله به نفتکش ها/قدردانی خدمه نفتکش سانحه دیده از ایران/حمله جنگنده‌های روسی و سوری به نشست فرماندهان جبهة النصره/ حمایت رسمی انگلیس از موضع آمریکا درباره حادثه اخیر دریای عمان

مالک نفتکش ژاپنی گفته بر خلاف ادعای آمریکا کشتی کوکوکا توسط یک شی پرنده هدف قرار گرفته نه توسط مین. او گفت: «به نظر می‌رسد یک شی به سمت آنها پرواز کرد. این شی، باعث ایجاد حفره مورد نظر [در بدنه کشتی] شد. گزارشی که من دریافت کردم این است.»

 هسیبورگ گفته حمله به این دو نفت‌کش چندین ذی‌نفع می‌تواند داشته باشد که از آن جمله می‌توان به حلقه تندروها در واشنگتن مانند «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اشاره کرد.

«گارلند نیکسون»، مجری برنامه‌های رادیویی و تحلیلگر سیاسی در واشنگتن در توئیتر با کنار هم گذاشتن دو مورد از سخنان «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا سخنان روز پنجشنبه او درباره متهم کردن ایران به نقش‌آفرینی در حادثه نفت‌کش‌های دریای عمان را زیر سوال برده است.

نیکسون از یک طرف به یادآوری اعترافاتی پرداخته که «مایک پامپئو» درباره رواج دروغگویی در دوران حضورش در سیا پرداخته و از یک طرف بخشی از سخنان او در کنفرانس خبری روز پنجشنبه درباره دست داشتن ایران در حادثه انفجار دو نفت‌کش در دریای عمان را منتشر کرده است.

او نوشته است: «مایک پامپئو: ” وقتی من رئیس سیا بودم، ما دروغ می‌گفتیم، فریبکاری می‌کردیم، دزدی می‌کردیم. ما برای این کارها یک دوره کامل آموزشی داشتیم.| مایک پامپئو: جمهوری اسلامی ایران عامل حملاتی بوده که امروز در دریای عمان اتفاق افتاد.»

گارلند نیکسون با کنار هم قرار دادن سخنان مایک پامپئو در دو رویداد فوق‌الذکر نحوه تحریف حقایق در این اصطلاحاً «ارزیابی‌های اطلاعاتی» را به چالش کشیده است.

قدردانی خدمه نفتکش سانحه دیده از ایران

خدمه روسی نفتکش سانحه دیده FRONT ALTAIR با اشاره به این‌که خدمات ارائه شده از سوی ایرانی‌ها بسیار عالی بوده است، اظهار کرد:‌ ایرانی‌ها میزبانی خوبی از ما داشتند. همه چیز عالی است.

یکی دیگر از خدمه روسی این نفتکش نیز با بیان این‌که مبدا ما کشور قطر بود، گفت: خدمات خوبی دریافت کرده‌ایم و هیچ مشکلی در اینجا نداریم.

خدمه فیلیپینی نیز بیان کرد: همه مردم اینجا میزبانی خوبی از ما داشتند.

سرمهندس روسی این نفتکش اظهار کرد: «غذا و آب دریافت کرده‌ایم و میزبانی خوبی از ما شده است.»

حمله جنگنده‌های روسی و سوری به نشست فرماندهان جبهة النصره

جنگنده‌های روسی و سوری نشست فرماندهان گروهک جبهة النصره را در استان ادلب هدف قرار دادند. همچنین مناطق جنوبی این استان نیز بمباران شد.

یک منبع نظامی سوریه به خبرگزاری اسپوتینک گفت که جنگنده‌های روسی و سوری چندین حمله هوایی به مواضع تروریست‌ها در «خان شیخون»، «سفوهن»، «کفرنبل»، «حاس» و فرودگاه «تفتناز» در جنوب استان ادلب انجام دادند.

تشکیک گسترده بین المللی درباره اتهام آمریکا علیه ایران در حمله به نفتکش ها/قدردانی خدمه نفتکش سانحه دیده از ایران/حمله جنگنده‌های روسی و سوری به نشست فرماندهان جبهة النصره/ حمایت رسمی انگلیس از موضع آمریکا درباره حادثه اخیر دریای عمان

او گفت که این حملات پس از دریافت اطلاعات دقیق از برگزاری نشست فرماندهان «هیأت تحریر الشام» (جبهة النصره) در فرودگاه نظامی «تفتناز» صورت گرفت و محل نشست با سه حمله دقیق بمباران شد.

این منابع عالی‌رتبه ارتش سوریه افزود: «بیش از ۸۰ حمله هوایی در ۲۴ ساعت گذشته در چندین منطقه تحت تسلط تروریست‌های مسلح در شمال استان «حماه» و جنوب استان «ادلب» را انجام دادیم. همزمان توپخانه ارتش سوریه نیز چندین پایگاه و همچنین تحرکات تروریست‌ها را در روستاها و شهرک‌های «الزکاه»، «الاربعین»، «اللطامنه» و «کفررزیتا» گلوله باران کرد.»

او با اشاره به امضای توافق آتش‌بس میان روسیه و ترکیه که قرار بود از روز چهارشنبه آغاز شود، گفت این آتش‌بس مرده به دنیا آمد و پس از ساعاتی از امضای آن تروریست‌های مسلح در مناطق کاهش تنش به مواضع ارتش سوریه در مناطق «الحمامیات»، «الشیخ حدید» و «القصابیه» در حومه ادلب و حماه حمله کردند.

به گفته وی این برای اولین نیست که تروریست‌ها هرگونه آتش‌بسی را به شکست می‌کشانند و در حالی که در روزهای گذشته ارتش سوریه برای خروج غیر نظامیان از مناطق تحت تسلط تروریست‌ها، به اعلام آتش‌بس رضایت داده بود اما تروریست‌ها با حمله به مواضع ارتش سوریه، غیرنظامیان را مجبور به باقی ماندن در مناطق تحت تسلط خود کردند تا از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

حمایت رسمی انگلیس از موضع آمریکا درباره حادثه اخیر دریای عمان

وزارت امور خارجه انگلیس شامگاه جمعه با انتشار بیانیه‌ای رسمی از طرف دولت این کشور، اتهامات آمریکا علیه ایران در قضیه انفجار دو فروند نفتکش در دریای عمان را تکرار کرد.

وزارت خارجه انگلیس در این بیانیه بدون ارائه هیچ‌گونه مدارک یا مستنداتی مدعی شده است: «دولت انگلیس تقریباً‌ مطمئن است که ایران در تاریخ 13 ژوئن (23 خرداد) به دو فروند نفتکش حمله کرده است. بعید است که هیچ کشور یا گروه دیگری مسئول این حادثه بوده باشد. پیش از این نیز تحقیقات انجام‌شده به رهبری اماراتی‌ها به این نتیجه ختم شده بود که حمله روز 12 می (22 اردیبهشت) به چهار فروند نفتکش در نزدیکی بندر فجیره نیز توسط یک عامل دولتی(کشور) انجام شده است. ما مطمئنیم که ایران مسئول آن حمله بوده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نفتکش‌ها و خدمه آنها باید قادر باشند با امنیت کامل از آب‌های بین‌المللی عبور کنند. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً کلیه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ خود را متوقف کند. انگلیس با هماهنگی شرکای بین‌المللی خود تلاش می‌کند راهکارهای دیپلماتیکی برای کاهش تنش‌ها بیابد.»

گمانه زنی ها در مورد احتمال تعویق کنفرانس بحرین

«خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت در حاشیه مراسم سفارت روسیه گفت که سخن گفتن درباره مشارکت یا عدم مشارکت کویت در نشست اقتصادی منامه زود است و هنوز دعوتنامه‌ای برای این نشست دریافت نکرده‌ایم.

الجارالله با اشاره به اینکه در صورت دعوت از کویت برای این نشست، درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد، افزود: با توجه به انتخابات اسرائیل و مسائل دیگر احتمال تعویق برگزاری این کنفرانس وجود دارد.

نشست اقتصادی بحرین در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه بحرین برگزار خواهد شد و طی آن وزیران اقتصاد به همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی حضور خواهند داشت. این تلاش‌ها توسط «جرد کوشنر» مشاور کاخ سفید و داماد رئیس جمهوری آمریکا به همراه «جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در امور خاورمیانه رهبری خواهد شد.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که در این نشست ۴ موضوع اصلی مورد بحث قرار خواهد گرفت: زیرساخت‌ها، صنعت، توانمند سازی مردم و اصلاحات حکومتی تا از این طریق این منطقه قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا کند.

روزنامه «القبس» کویت نیز در این رابطه نوشت: الجارالله درباره حمله ارتش یمن به فرودگاه سعودی «أبها» نیز گفت که این حمله اقدامی خطرناک، تضعیف تمامی تلاش‌های مربوط به دستیابی به راه‌حل سیاسی و نقض آشکار قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

این مقام کویتی اعلام کرد که وزارت خارجه کویت به شدت این اقدام خرابکارانه را محکوم کرد و جامعه جهانی را به عمل به مسئولیت خود در قبال چنین اقداماتی فراخواند و ما امیدوار هستیم که فرصتی برای تحرکات سیاسی خواه از سوی فرستاده بین‌المللی یا هر طرف دیگری وجود داشته باشد.

تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا متوقف نشده است

معاون وزیر خارجه کویت همچنین تأکید کرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا متوقف نشده است و سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران نیز نمونه این تلاش‌ها است.

الجارالله در خصوص بحران موجود در روابط قطر و چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) نیز اعلام کرد که تلاش‌های کویت برای مهار این اختلافات متوقف نشده و این تلاش شایسته آن است که یک روزی به موفقیت برسد.