پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نشست مطبوعاتی مشترک رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن؛آبه: باید از بروز تنش تصادفی جلوگیری کنیم /

نشست مطبوعاتی مشترک رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن؛آبه: باید از بروز تنش تصادفی جلوگیری کنیم /

رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن در نشست خبری مشترک بر ضرورت تدام روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن تاکید کرده و درباره افزایش تنش‌ها مطالبی را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که عصر امروز وارد تهران شد، عنوان کرد: بسیار خوشحالم نخست وزیر آبه دعوت من را برای سفر به ایران پذیرفتند و امروز میزبان ایشان و هیات همراه بودیم.

امسال نودمین سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن است

وی افزود: روابط دو کشور از قدمت تاریخی برخوردار است امسال نودمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور است در طول سال‌های گذشته ملاقات‌های سازنده با ایشان داشتیم امروز هشتمین دور ملاقات ما بود.

درباره سرمایه‌گذاری ژاپن در جنوب ایران چابهار و سواحل مکران صحبت کردیم

روحانی با اشاره به اینکه از اینکه دولت ژاپن و شخص ایشان مصمم به روابط دو کشور در زمینه سیاسی اقتصادی و بین‌المللی هستند استقبال می‌کنیم، گفت: امروز هم در جلسه خصوصی با آقای آبه و هم در جلسه بین دو هیات راجع به مسائل بین دو کشور از جمله سرمایه‌گذاری ژاپن در جنوب ایران چابهار و سواحل مکران صحبت کردیم.

آغازگر هیچ جنگی حتی با آمریکا نخواهیم بود

رئیس‌جمهور ادامه داد: از اینکه ژاپن علاقه‌مند به ادامه خرید نفت از ایران است و همچنین مایل به حل و فصل مسائل مالی و فرهنگی بین دو کشور خوشحالیم این نکته‌ای است که می‌تواند توسعه روابط دو کشور را ایجاد کند.

وی افزود: ما علاوه بر مسائل مربوط به مسائل دو جانبه راجع به بحث امنیت در منطقه هم با هم گفت‌و‌گو کردیم. خوشحالیم که هر دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت زیادی قائل هستند و من گفتم ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی حتی با آمریکا نخواهیم بود اما اگر جنگی علیه ما انجام شود، پاسخی قاطع خواهیم داد.

نخست وزیر ژاپن نسبت به آینده خوش‌بینی قابل ملاحظه‌ای دارد

روحانی تصریح کرد: آقای نخست وزیر نسبت به آینده خوش بینی قابل ملاحظه‌ای داشتند و می‌گفتند من می‌بینم که تغییرات مثبت در راه است. من بسیار خوشحالم که ایشان در مذاکرات امروز در حمایتشان به برجام ادامه دادند و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت می‌دانستند. من به آقای نخست وزیر گفتم که ما علاقه مند به ادامه این توافق هستیم و اقداماتی که ایران انجام خواهد داد، در راستای بند ۳۶ برجام و خود برجام خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: من از ایشان خواستم که بین دو کشور در زمینه هسته‌ای شاهد همکاری باشیم چون هر دو کشور معتقد به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و با سلاح هسته‌ای مخالفیم.

ریشه تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران بر می‌گردد

وی تاکید کرد: من تاکید کردم که اگر ما شاهد برخی تنش‌ها هستیم ریشه این تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران بر می‌گردد و هر وقت این جنگ متوقف شود ما شاهد تحولات مثبتی در منطقه و جهان خواهیم بود.

روحانی خاطرنشان کرد: از جناب آقای نخست وزیر و هیات همراه تشکر می‌کنم که با حسن نیت و برای آرمان‌هایی که مورد نظر دو طرف است و برای صلح و امنیت و تنش‌زدایی این سفر را انجام دادند و امیدوارم این سفر آغازی بر تحولات مثبت در منطقه و بین دو کشور باشد.

ژاپن همواره برای ثبات منطقه ما قدم‌های خوبی برداشته است

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ژاپن کشور بسیار مهمی است و همواره برای ثبات منطقه ما قدم‌های خوبی برداشته و امروز هم راجع به همکاری‌های دو کشور در مساله مهاجران و مبارزه با مواد مخدر و تروریسم و بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن با هم گفت‌وگو کردیم. برای آقای نخست وزیر و هیات همراه آرزوی اقامت خوشی را در تهران دارم.

احساس ۳۰ ساله‌ام درباره ایران به ثمر نشست

شینزو آبه هم عنوان کرد: برای اینجانب بسیار افتخارآمیز است که در نودمین سال روابط ایران و ژاپن به این کشور سفر کنم و از رئیس‌جمهور ایران و مردم ایران تشکر می‌کنم.

وی افزود: سفر اینجانب به ایران پس از ۴۱ سال محقق شده و در این مدت با اینکه مردم ایران و ژاپن حوادث متعددی را تجربه کرده و گاهی اوقات هم احساساتی را تجربه کرده‌اند، ارتباط این دو کشور از طریق دل‌های مردم تا به امروز ادامه دارد.

نخست وزیر ژاپن گفت: اینجانب پس از گذشت ۳۶ سال به ایران آمدم و آن زمان که به ایران آمده بودم جوانی ۲۰ ساله بودم و از منظره پر ابهت تهران و مردم‌نوازی گرم ایران تحت تاثیر قرار گرفتم و آن تجربه تا به امروز برای من فراموش ناشدنی است. حالا که اینجا ایستاده‌ام احساسم اینگونه است که احساس ۳۰ ساله‌ام به ثمر نشست و توانستم دوستانم را ملاقات کنم.

لازم است به هر قیمتی که شده جلوی درگیری نظامی گرفته شود

وی افزود: برخی حرف‌هایم را برای مردم ایران خواهم گفت. در حال حاضر در خاورمیانه تنش رو به افزایش است اما لازم است به هر قیمتی که شده جلوی درگیری نظامی گرفته شود که برای رونق سعادت جهان الزامی است.

ژاپن تلاش دارد در حد توان برای کاهش تنش وظیفه خود را انجام دهد

آبه خاطرنشان کرد: ژاپن تلاش دارد در حد توان خود برای کاهش تنش وظیفه خود را انجام دهد و این سفر به این خاطر انجام شده است. ایران از زمان باستان تا به امروز کشور بزرگ خاورمیانه بوده، هست و خواهد بود و در حال حاضر برای اینکه صلح و ثبات خاورمیانه را ایجاد کنیم و از بروز تنش تصادفی جلوگیری کنیم ضروری است ایران نقش خود را ایفا کند.

آمادگی داریم کمک‌های انسان دوستانه به سیل‌زدگان را ادامه دهیم

وی با بیان اینکه اسلام دین صلح است و همیشه از دین اسلام تحت عنوان میانه‌روی تاثیر می‌گیرم، گفت: پیام رهبری ایران این است که استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است. از اینکه ایران همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه می‌دهد خرسندم که این راه ادامه پیدا کند.

نخست وزیر ژاپن تاکید کرد: امروز بر مبنای موضع اساسی با رئیس‌جمهور محترم بر اینکه چطور می‌توانیم از بی‌ثبات شدن منطقه جلوگیری کنیم، صحبت کردیم. همچنین عرض کردم که به عنوان کشور ژاپن آمادگی داریم کمک‌های انسان دوستانه به سیل‌زدگان و سایر همکاری‌ها را ادامه دهیم.

نباید برای برقراری صلح در خاورمیانه ناامید شویم

آبه یادآور شد: راه طولانی را پیموده‌ام و پیموده‌ایم و معتقدم راه جلوی ما راهی باز است و برای تحقق این امورات باید تلاش کنیم و نیاز به صبر زیاد است. تلاش این است و باید برای صلح خاورمیانه و جهان تلاش کنیم و نباید ناامید شویم و باید نقش حداکثری را انجام دهیم و دوست دارم که هر وقت فرصت شد دوباره شما را ببینم و مطمئنم دوباره این فرصت فراهم خواهد شد.