پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نتانیاهو: ظریف دوباره دروغ می‌گوید، ایران هر روز اسرائیل را تهدید می‌کند!

نتانیاهو: ظریف دوباره دروغ می‌گوید، ایران هر روز اسرائیل را تهدید می‌کند!

رادیوفردا/ فرنوش رام (اسرائیل)/ بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۲۰ خرداد گفت: «امروز خبر رسیده که ایران برنامه غنی‌سازی خود را سرعت بخشیده است؛ اسرائیل به ایران امکان نخواهد داد به بمب اتم دست یابد تا اسرائیل و همه جهان را تهدید کند».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در راه نشست هفتگی کابینه خود در اورشلیم.

اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به گزارشی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منتشر و بر اساس آن، اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم در برنامه‌های اتمی خود را افزایش داده است.

بنیامین نتانیاهو با تهیه یک ویدیوی ۲۵ ثانیه‌ای از دفتر کار خود که در کانال رسمی یوتیوب وی قرار گرفت، به این گزارش واکنش نشان ‌داد.

وی به راه‌های اقدام اسرائیل در«امکان ندادن به ایران در دستیابی به بمب اتمی» اشاره نکرد اما دولت او در یک دهه اخیر بیشترین تلاش سیاسی را در صحنه بین‌المللی برای ضربه زدن به توان ایران از راههای گوناگون انجام داده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در پیام خود همچنین محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را به «دروغگویی دوباره» متهم کرد و گفت «این ایران است که هر روزه و علنا اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند».

به نظر می‌رسد این بخش از اظهارات آقای نتانیاهو واکنشی به سخنان جواد ظریف در دیدار روز دوشنبه‌اش با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان باشد که به ایران رفته است.

وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش گفت: «شما باید سئوال کنید از رژیمی که دارای سلاح‌های هسته‌ای است که چطور نتانیاهو کنار نیروگاه دیمونا که محل ساخت سلاح هسته‌ای است می‌ایستد و می‌گوید ایران باید نابود شود؟»

اسرائیل از مخالفان توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی است و پیشتر گفته بود که او دونالد ترامپ را به خروج از برجام متقاعد کرد؛ رسانه‌های اسرائیل مدعی شده‌اند که قرار دادن کلیت سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا و نیز تشدید تحریم‌های فلج کننده علیه ایران نیز از درخواست‌های دیگر نتانیاهو از آمریکا بوده که عملی شده است.

وی ماه گذشته در سخنرانی یادبود هولوکاست در اورشلیم تایید کرد که کشورش زمانی «به تنهایی در برابر همه دنیا ایستاد» تا موجب متزلزل شدن برجام شد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد که ایران برنامه هسته‌ای خود را شتاب می‌بخشد».

وی تاکید کرد که «اسرائیل به ایران اجازه توسعه سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد، زیرا موجودیت ما را تهدید می‌کند و برای همه جهان خطرناک است».

نتانیاهو جمعه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن که قرار است روز چهارشنبه هفته جاری به تهران سفر کند تا ظاهرا در بحران جاری میان آمریکا و ایران میانجی‌گری کند، مواضع اسرائیل را در خصوص «لزوم ادامه فشار به رژیم ایران» با هدف «متوقف کردن رفتار خصمانه ایران در منطقه» تکرار کرده بود.

وی پنجشنبه گذشته نیز در دیدار با اولی هاینونن معاون پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به اسرائیل سفر کرده بود، گفت «بسیار روشن است که رژیم ایران دروغ می‌گوید و اقداماتش برای دستیابی به بمب اتمی ادامه یافته و باید جلوی آن را گرفت».

سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران پس از آن افزایش یافت که سازمان انرژی اتمی ایران سه هفته پیش خبر داد که بر اساس بیانیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۷ درصد را به حدود چهار برابر افزایش داده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران در ۱۸ اردیبهشت در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، توافق هسته‌ای قدرت‎‌‌های جهانی با ایران، تاکید کرده بود که «در راستای صانیت از منافع ملی مردم ایران» به کشورهای باقی‌مانده در برجام فرصت داده تا تعهدات خود به ویژه در عرصه‌های بانکی و نفتی، بر اساس برجام را عملی کنند.