جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیمانه اقتصادی؛

پیمانه اقتصادی؛

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تورم سوئیس به ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد، افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار، عقب‌نشینی دلار جهانی ادامه دارد، اعلام نرخ‌های جدید سیمان بزودی، واردات آناناس، بیش از ۱۳ میلیون دلار را از کشور خارج کرد، به دو دلیل، بهای طلای سیاه کاهش یافت، در آمد ارزی حاصل از صادرات انجیر ۲۳ میلیون دلار شد و افزایش ۲۰ درصدی خرید برگ سبز چای از چایکاران کشور را در بر دارد.
خط و نشان روس‌نفت برای پوتین؛ تمدید توافق نفتی مساوی با دریافت خسارت/ ۲۰ تن طلای ونزوئلا توسط بزرگترین بانک آلمان مصادره شد/ تاثیر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد ۲۰۲۰

تورم سوئیس به ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد

نرخ تورم سوئیس تا پایان ماه می با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه آوریل به ۰.۶ درصد رسید. این رقم که مورد انتظار فعالان بازار بود پایین‌ترین نرخ تورم این کشور از ماه فوریه محسوب می‌شود و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و مواد غذایی در کاهش کلی نرخ تورم بسیار مؤثر بوده است. طی این مدت تورم بخش حمل و نقل از ۱.۴ درصد در ماه آوریل به ۱.۲ درصد تا پایان ماه می کاهش یافته است که این رقم برای مواد غذایی کاملاً محسوس‌تر بوده است به گونه‌ای که با کاهش ۱ درصد تورم این بخش، در ماه میقیمت‌ها تنها ۰.۲ درصد افزایش داشته‌اند. تورم سوئیس بر مبنای ماهانه نیز ۰.۳ درصد بوده است که نشان می‌دهد روند کلی تغییرات قیمتی نسبت به ماه گذشته شتاب بیشتری گرفته است. متوسط نرخ تورم سوئیس در بازه زمانی ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۳۹ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ۱۱.۹۲ درصد دسامبر ۱۹۷۳ و پایین‌ترین رقم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۴ درصدی اوت ۲۰۱۵ است.

افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار

پس از اینکه اظهارات مقامات فدرال رزرو، انتظارات برای کاهش نرخ بهره بانکی آمریکا را تقویت کرد و ارزش دلار به کمترین میزان در چند هفته گذشته رسید، قیمت طلا دیروز به بالاترین رقم سه ماه گذشته رسید. هر اونس طلا در بازارهای جهانی 12.40 دلار افزایش 1337.92 دلار فروخته شد. دیوید سانگ، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «پس از اعلام اعمال تعرفه بر کالاهای مکزیکی از سوی ترامپ، به نظر می رسد پایانی برای جنگ تجاری وجود نداشته باشد. بازار تلاش می کند تا بفهمد این درگیری های تجاری چگونه اقتصاد جهان و نه تنها اقتصاد آمریکا را به رکود می کشاند.» جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو نیز گفته است بانک مرکزی آمریکا اقدامی مناسب در مواجه با ریسک های جنگ تجاری اتخاذ خواهد کرد و درها برای کاهش نرخ بهره احتمالی باز است. آمارهای اقتصادی که اندکی پس از اظهارات جرمی پاول منتشر شد، نیز انتظارات برای کاهش نرخ بهره را تقویت کرد. سفارش های جدید برای کالاهای آمریکا در ماه آوریل و حمل این کالاها ببا کشتی به کمترین میزان در 2 سال گذشته رسیده است. کاهش نرخ بهره، قیمت طلا را تقویت می کند زیرا هزینه های نگهداری طلا به عنوان یک دارایی بدون بهره را کاهش می دهد. به دنبال احتمال کاهش نرخ بهره در مواجه با ریسک های اقتصادی، شاخص دلار به کمترین میزان در 7 هفته گذشته رسید و این امر سبب شد تا قیمت طلا تقویت شود. طلا، از زمان تهدید مکزیک از سوی ترامپ برای اعمال تعرفه و با توجه به فروش دارایی های ریسکی از سوی سرمایه گذاران و کوچ آنها به سوی بازار طلا، تاکنون 50 دلار افزایش یافته است.

خط و نشان روس‌نفت برای پوتین؛ تمدید توافق نفتی مساوی با دریافت خسارت

ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت در دیدار سالانه سهامداران این شرکت اعلام کرد روس‌نفت قصد ندارد راه‌اندازی پروژه‌های جدید را به تعویق بیاندازد و همزمان سرگرم مذاکره با دولت است تا در صورت تمدید شدن توافق کاهش تولید با اوپک تا پایان سال ۲۰۱۹، خسارت دریافت کند. سچین که در گذشته نیز از مشارکت روسیه در پیمان نفتی با اوپک انتقاد کرده بود، منطق روسیه برای پایبندی به توافق کاهش تولید را زیر سوال برد و گفت: در صورت تمدید توافق اوپک پلاس، آمریکا سهم بازار روسیه را تصاحب خواهد کرد. واگیت الکپروف، رئیس و مدیرعامل شرکت لوک اویل اوایل سال میلادی جاری اظهار کرده بود: در دیداری که اول مارس برگزار شد شرکت‌های روسی توافق کرده‌اند به سهمیه کاهش تولید عمل کنند و تولیدشان را همان طور که توافق شده است تا زمان پایان مدت توافق در اواخر ژوئن کاهش دهند. وی در آن زمان گفته بود برخی از شرکت‌های نفتی روسی نظرات خاصی داشتند که این اظهارات یادآور نامه سچین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و انتقاد وی از توافق اوپک پلاس بود.

خط و نشان روس‌نفت برای پوتین؛ تمدید توافق نفتی مساوی با دریافت خسارت/ بانک ۲۰ تن طلای ونزوئلا توسط بزرگترین بانک آلمان مصادره شد/ تاثیر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد ۲۰۲۰

مدیرعامل روس‌نفت در نشست سهامداران این شرکت گفت: وی انتظار دارد عربستان سعودی خواستار تمدید توافق کاهش تولید شود زیرا بودجه این کشور بر مبنای قیمت ۸۵ دلار هر بشکه نفت است. در این بین، گزارش‌هایی از پیشنهاد روسیه برای تعویق زمان برگزاری دیدار تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به سوم و چهارم ژوئیه منتشر شده است. گویا عربستان سعودی از این پیشنهاد حمایت کرده اما ایران و سایر کشورها با چنین اقدامی مخالف هستند. بر اساس گزارش اویل پرایس، عربستان سعودی به منظور متوقف کردن روند نزولی قیمت نفت هفته جاری بار دیگر تکرار کرد که اوپک هر آنچه در توان دارد برای متعادل کردن بازار از طریق پایین بردن سطح ذخایر نفت انجام خواهد داد.

عقب‌نشینی دلار جهانی ادامه دارد

دلار در مبادلات روز چهارشنبه نیز به عقب‌نشینی خود در برابر ارزهای مهم جهانی ادامه داد و تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا، بازدهی پایین اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری و احتمال توافق جدید تجاری بین آمریکا و ژاپن باعث شد تا دلار در برابر ارزهای امن‌تر راهی جز عقب‌نشینی نداشته باشد. هر ین با ۰.۱۷ درصد افزایش همراه شد تا دلار به ازای ۱۰۷.۸۴۵ ین برسد. سطحی که از پنج ماه پیش تاکنون مشاهده نشده بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد کاهش همراه شد و برای نخستین بار در سه ماه اخیر در آستانه رفتن به کانال کمتر از ۹۷ واحد قرار گرفت. آنتی پرافکه، تحلیلگر بانک “کومرتس بانک” گفت: تا زمانی که دلار در کانون توجه طرفین درگیر در جنگ تجاری باشد نگرانی‌ها از نتایج این جنگ بر روی قیمت آن تأثیر خواهد گذاشت و فعلاً هیچ عامل حمایتی مثبتی از دلار دیده نمی‌شود. ارز واحد اروپایی نیز با سپری کردن روزی خوب موفق شد تا با جهش ۰.۳ درصدی خود را به ۱.۱۲۷۴ دلار برساند. قرار است پنجشنبه مقامات بانک مرکزی اروپا با یکدیگر دیدار کنند که نتایج آن می‌تواند در تعیین مسیر بعدی یورو بسیار مؤثر باشد. دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند نیز با افزایش ۰.۲ درصدی و رسیدن به ۱.۲۶۸۴ دلار کاملاً از سطوح پایین روزهای اخیر خود فاصله گرفت. در برابر سایر ارزهای مهم، هر دلار آمریکا به ازای ۶۹.۲۷۸۶ روپیه هند، ۱.۴۳۲۱ دلار استرالیا، ۱.۳۴۲۵ دلار کانادا، ۱.۳۶۸۳ دلار سنگاپور، ۰.۹۹۲۷ فرانک سوئیس، ۶.۹۱۰۷ یوان چین و ۴.۱۷۳۸ رینگت مالزی مبادله شد.

اعلام نرخ‌های جدید سیمان بزودی

عبدالرضا شیخان درباره بازار سیمان گفت: امسال همانند ۲ سال گذشته از نظر تحویل سیمان به بازار روند ثابتی داشته ایم و آمارها نشان می دهد که از نظر عرضه سیمان به جامعه مصرفی در شرایطی مطلوبی قرار داریم. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: کارخانجات با ۶۰ تا ۶۵ درصد از ظرفیت خود، درحال تولید سیمان هستند و دربرخی از مقاطع میزان تولید روند روبه رشدی داشته است و خوشبختانه ما تغییری به سمت روند نزولی تولید نداشته ایم. شیخان در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قیمت تولید سیمان گفت: بدلیل اینکه هزینه‌های تولید سیمان ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش یافته است هم اکنون این قیمت‌ها جوابگوی نیاز کارخانجات نیست و درصورتی که این روند ادامه یابد بسیاری از کارخانجات سیمان تعطیل می‌شود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان افزود: گزارش های بررسی قیمت سیمان آماده شده و ما بزودی باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت‌های جدیدی را اعلام می‌کنیم.

۲۰ تن طلای ونزوئلا توسط بزرگترین بانک آلمان مصادره شد

بزرگترین بانک آلمان، دویچه بانک، پس از اینکه ونزوئلا نتوانست به موقع تعهدات مربوط به توافق سوآپ طلا با این بانک، به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار، را انجام دهد، ۲۰ تن طلای متعلق به این کشور را مصادره کرد. طبق گزارش بلومبرگ، این مصادره، به علت قراردادی انجام شد که بین جمهوری ونزوئلا و بانک آلمانی در سال ۲۰۱۶ منعقد شده بود. تحت شرایط این توافق، ونزوئلا یک وام نقدی از دویچه بانک دریافت کرد و ۲۰ تن طلای خود را به عنوان وثیقه نزد این بانک قرار داد. طبق توافق اولیه، قرار بود بازپرداخت این وام در سال ۲۰۲۱ انجام شود، اما به علت ناتوانی ونزوئلا در پرداخت سود این وام، طلای ونزوئلا، زودتر از موعد مصادره شد. در ماه ژانویه، بانک انگلیس هم اجازه نداد ونزوئلا ۱.۲ میلیارد دلار از طلای خود را که نزد این بانک به امانت گذاشته بود، از بانک خارج کند.

واردات آناناس، بیش از ۱۳ میلیون دلار را از کشور خارج کرد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۵ هزار و ۹۵۹ تن آناناس از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم آناناس به کشور، ۱۳ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۱۸۳ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۵۶ میلیارد و ۴۶۲ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۱۶۶ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است آناناس از کشور‌های تایلند، فیلیپین، هنگ کنگ و مالزی وارد ایران شده است.

به دو دلیل، بهای طلای سیاه کاهش یافت

رویترز: به علت افزایش غیر منتظره در ذخایر نفت آمریکا و اظهارات رئیس غول نفتی روسیه یعنی روس نِفت در زیر سوال بردن توافق کاهش تولید، قیمت نفت در معاملات دیروز کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با 33 سنت کاهش 61.64 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 43 سنت کاهش 53.05 دلار معامله شد. قیمت نفت به علت ترس از کند شدن تقاضای جهانی نفت به شدت کاهش یافت اما دیروز به دنبال امید برای کاهش نرخ بهره امریکا و در پی آن بهبود بازارهای بورس در جهان، اندکی افزایش را ثبت کرد. بر اساس اعلام موسسه آمریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به طرز غیرمنتظره ای افزایش یافت و در عین ذخایر بنزین و فرآورده های نفتی بیش از انتظار افزایش یافت. ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 31 می 3.5 میلیون بشکه افزایش یافته و به 478 میلیون رسیده است؛ این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند 849 هزار بشکه کاهش یابد. استفان اینس، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «این ارقام بسیار کاهشی است و اگر اداره اطلاعات انرژی این ارقام را تایید کند، قیمت ها بیشتر کاهش خواهد یافت.»

تاثیر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد ۲۰۲۰

«کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که جنگ تجاری آمریکا و چین ممکن است نیم درصد از رشد اقتصاد جهانی در سال میلادی آینده (2020) را کم کند. به گزارش تارنمای هیل، لاگارد در یادداشتی خطاب به وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی بیست کشور صنعتی نوشت: لطمه ای که این نزاع به اقتصاد جهانی می زند ۴۵۵ میلیارد دلار یعنی بزرگ تر از حجم اقتصاد آفریقای جنوبی است. وی افزود: شواهد قوی وجود دارد که آمریکا، چین و اقتصاد جهانی بازندگان تنش های تجاری جاری هستند. لاگارد تاکید کرد: اینها زخم زدن به خود است که باید از آنها پرهیز شود. به گفته رئیس صندوق بین المللی پول، با حذف موانع تجاری می توان از این زخم ها جلوگیری کرد. وی همچنین طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه بر مکزیک را «مایه نگرانی» دانست.

آمریکا و چین طی ماه های گذشته در حال نزاع تجاری و همچنین گفت وگوهای طولانی برای پایان دادن به این تنش ها بوده اند اما این مذاکرات تاکنون به نتیجه ای نرسیده است. آمریکا تعرفه های تجاری بر دویست میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داده است. چین نیز مقابله به مثل کرده و بر ۶۰ میلیارد دلار از صادرات کشاورزی آمریکا تعرفه وضع کرده است. ازسوی دیگر، ترامپ کشور همسایه – مکزیک – را هدف تعرفه های تجاری قرار داده و اعلام کرده است که از چند روز آینده پنج درصد تعرفه بر کالاهای مکزیکی وضع می کند. دولت ترامپ گفته این اقدام به دلیل امتناع مکزیک از اقدام برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا اتخاذ می شود و درصورتی که مکزیک علیه مهاجران وارد عمل نشود تعرفه ها علیه این کشور تا ماه اکتبر به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش 20 درصدی خرید برگ سبز چای از چایکاران کشور

رییس سازمان چای کشور گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای امسال 20 درصد افزایش یافته است. حبیب جهانساز گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون بیش از 50 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شد که 90 درصد آن درجه یک بود. وی افزود: خرید تضمینی برگ سبز از چایکاران امسال در مقایسه با پارسال حدود 20 درصد افزایش یافته است. جهانساز ادامه داد: 80 میلیارد تومان از 157میلیارد تومان بهای برگ سبز خریداری شده به چایکاران پرداخت شد و بقیه هم هر پنج روز یک بار، به حساب چایکاران واریز می‌شود. وی تصریح کرد: قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 3275 تومان و درجه دو، 1849 تومان است. به گزارش ایسنا، ۵۵ هزار خانوار چایکار شمال در سه مرحله بهاره، تابستانه و پائیزه برگ سبز برداشت می‌کنند.

در آمد ارزی حاصل از صادرات انجیر ۲۳ میلیون دلار شد/ ویتنام بزرگترین مشتری

تولید و صادرات انجیر تازه و خشک یکی از اقداماتی است که هرساله ارز قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند و توجه به ظرفیت‌های تولید و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می‌تواند به اوضاع اقتصادی کشور کمک کند. بررسی آمار گمرک در سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۹ هزار و ۲۰۷ تن انجیر به صورت تازه و خشک کرده به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است. براساس صادرات این حجم انجیر به کشور‌های مختلف بالغ بر ۲۳ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۷۲۷ دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده است که رقم ریالی آن بیش از ۱۵۸ میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که ۳۵ کشور جهان در سال ۹۷ پذیرای انجیر ایرانی بوده اند که در این بین کشور‌های ایتالیا، ترکیه، فرانسه، آلمان، هند، امارات متحده عربی، ژاپن، چین و کانادا به چشم می‌خورد. به نقل از میزان؛ گفتنی است کشور ویتنام با واردات ۷ هزار و ۴۷۲ تن انجیر به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۶۹۷ دلار اصلی‌ترین و بزرگترین مشتری این محصول کشاورزی ایران بوده است.