پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته!

مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته!

 

تظاهرات در اردن در اعتراض به معامله قرن، واکنش شدیداللحن دمشق به بیانیه پایانی نشست سران عرب، گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های ایران و دیدار پامپئو با مرکل با محوریت ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تعویق تحریم پتروشیمی ایران از سوی آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از وال استریت ژورنال، منابع آگاه اعلام کردند، کاخ سفید برنامه خود برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به تعویق انداخته است.

این منابع می‌گویند، این اقدام با هدف کاهش تنش و جلوگیری از خروج شرایط از کنترل از سوی آمریکایی‌ها اتخاذ شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا قصد داشت، در اواسط ماه می، تحریم علیه صادرات محصولات پتروشیمی ایران را آغاز کند.

فروش محصولات پتروشیمی، دومین بخش بزرگ صادراتی ایران پس از نفت محسوب می‌شود.

ایران امیدوار است، بتواند صادرات محصولات پتروشیمی خود را از ۱۹ میلیارد در سال ۲۰۱۵ به ۳۶ میلیارد ریال در سال ۲۰۲۱ برساند.

تظاهرات در اردن در اعتراض به معامله قرن

مردم اردن در تظاهرات شبانه در پایتخت این کشور بر مخالفت خود با طرح آمریکایی صهیونیستی معامله قرن و کنفرانس ضد فلسطینی منامه تأکید کردند.

طرح صلح «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به‌ دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های ایران/ تعویق تحریم پتروشیمی ایران از سوی آمریکا/تظاهرات در اردن در اعتراض به معامله قرن/ واکنش شدید اللحن دمشق به بیانیه پایانی نشست سران عرب

در همین راستا قرار است در روزهای 25 و 26 ژوئن (4 و 5 تیرماه) یک نشست اقتصادی در منامه بحرین برگزار شود؛ نشستی که وزیران اقتصاد به‌ همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی در آن حضور خواهند داشت.

واکنش شدیداللحن دمشق به بیانیه پایانی نشست سران عرب

وزارت خارجه سوریه امروز جمعه به بیانیه پایانی نشست سران عرب در مکه واکنش نشان داد.

یک منبع وابسته به وزارت خارجه سوریه بیان کرد: سوریه به شدت با بیانیه پایانی نشست سران عرب ـ که در عربستان برگزار شد ـ به ویژه آنچه دخالت ایران در امور داخلی سوریه خوانده است، مخالفت می کند و این بیانیه را دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی سوریه می داند.

این منبع وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: حضور ایران در سوریه مشروع است، زیرا با درخواست دولت سوریه رخ داده و در حمایت از تلاش های دمشق در مبارزه با تروریسم مورد حمایت برخی از شرکت کنندگان در این نشست، نقش آفرینی کرده است. بهتر بود که در این جلسه دخالت کشورهای دیگر در امور سوریه که نامشروع است و همچنان هدفش حمایت بی دریغ به اشکال مختلف از گروه های تروریستی و طولانی کردن بحران سوریه است، محکوم می شد.

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود خبر داد که ذخایر مواد هسته‌ای ایران هنوز از سقف‌های مجاز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فراتر نرفته است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اروانیوم با غنای پایین ایران تا تاریخ بیستم ماه می (سی ام اردبیهشت) ۱۷۴.۱ کیلوگرم بوده (در ماه فوریه این میزان ۱۶۳.۸ کیلوگرم بوده است) که پایین تر از میزان مجاز ایران بر اساس توافق هسته‌ای است.

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های ایران/ تعویق تحریم پتروشیمی ایران از سوی آمریکا/تظاهرات در اردن در اعتراض به معامله قرن/ واکنش شدید اللحن دمشق به بیانیه پایانی نشست سران عرب

پس از خروج آمریکا از برجام و بعد از آنکه کشورهای اروپایی هیچ گونه اقدام عملی و ملموسی برای بهره‌مندی ایران از مزایای قید شده در توافق هسته‌ای انجام ندادند، جمهوری اسلامی روز هجدهم اردیبهشت ماه و در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

شورای عالی امنیت ملی ایران در همین روز در بیانیه‌ای اعلام کرد، قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کرد.

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد، در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

در همین راستا، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سی ام اردیبهشت اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم ۳.۶۷ کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش می‌یابد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت.

ترامپ روز سه‌شنبه هشتم می سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام نمود، تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا و احیا خواهد کرد.

دولت ترامپ که وعده داده بود به سرعت صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند، در ماه‌های بعد از این تهدید عقب‌نشینی کرد و آبان‌ماه سال گذشته، هشت کشور از جمله چین را از تحریم‌ها معاف کرد.

دیدار پامپئو با مرکل با محوریت ایران

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه پس از ملاقات با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود به دیدار «آنکلا مرکل» صدراعظم این کشور رفت.

آنگلا مرکل هنگام استقبال از پامپئو تأکید کرد: «ایالات متحده مهم‌ترین هم‌پیمان آلمان خارج از اروپا بوده و خواهد ماند.»

صدراعظم آلمان گفت: «اول از همه مسأله ایران مورد بحث ما خواهد بود و اینکه چگونه از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنیم و چطور مانع اقدامات ستیزه‌جویانه بیشتر ایران شویم.»

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های ایران/ تعویق تحریم پتروشیمی ایران از سوی آمریکا/تظاهرات در اردن در اعتراض به معامله قرن/ واکنش شدید اللحن دمشق به بیانیه پایانی نشست سران عرب

دو سیاستمدار پیش از ملاقات روز جمعه خود بر روابط تنگاتنگ دو کشور تأکید کرده بودند.

مرکل همچنین به موضوعاتی اشاره کرده بود که برای دو کشور بااهمیت هستند و در این راستا از برجام، بحران‌های افغانستان، سوریه و لیبی و تنش میان اوکراین نام برده بود.

همچنین پامپئو روز جمعه در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود مدعی شد اگر کالایی مشمول تحریم‌های آمریکا علیه ایران نباشد، واشنگتن از تجارت آن کالا بین اروپا و ایران از طریق سامانه حمایت از مبادلات تجاری اروپا با ایران (اینستکس) جلوگیری نخواهد کرد.

پامپئو در حالی ادعا می‌کند که آمریکا مانع تجارت کالاهای غیرتحریمی از طریق سامانه اینستکس نخواهد شد که به‌تازگی شبکه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی فاش کرده که وزارت خزانه‌داری آمریکا با ارسال نامه‌ای به مقامات اروپایی در مورد اینستکس هشدار داده است.