پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » سقوط در شیبهایِ تندِ هَچَلهای اطلاعاتی!

سقوط در شیبهایِ تندِ هَچَلهای اطلاعاتی!

نجفی و عبرتی که باید آن را آویزه گوش ساخت

مقاله ای به قلم علی افشاری

تصور دیدن دکتر محمد علی نجفی از باسابقه ترین وزرا و کارگزاران تکنوکرات جمهوری اسلامی با لباس زندانیان تبه کار و ارتکاب قتل همسر یکی از غیرمترقبه ترین تصوراتی بود که ممکن بود به ذهن کسی بیاید. با نجفی ارتباط خاصی نداشتم چند باری وی را دیده بودم و حرف زده بودیم. چهره خندانی داشت و فردی آرام، مودب و مسلط بر خود به نظر می رسید. هرگز فکر نمی کردم او مرتکب این فاجعه شود. البته او در پروسه ای محصول مناسبات پیچیده زناشویی پرتنش و فاقد پایه درست به این نقطه سیاه رسید.
اما ورای داوری در خصوص مسائلی که از آن اطلاعات جامعی در دست نیست ، این رویداد بشدت غم انگیز است و هشدار دهنده. نجفی خود در این اتفاق مقصر وقابل سرزنش است. او مرتکب جنایت شده است اما در عین حال حق وی این نبود.آنچه بر نجفی گذشت مستقل از بایستگی اجرای عدالت بدون هیچگونه ارفاق و خطاپوشی، عبرت و هشداری است که آدمی باید در همه حال مواظب خودش باشد. علت و عوامل زمینه ساز این فاجعه را باید شناخت.
انسان پیچیده است و در درون خود آکنده از نیرو ها و رانه های متنوع و متضادی است که می تواند به اوج رستگاری و یا غایت تباهی برسد. هیچوقت نباید از خود اطمینان کامل داشت و مراقبت را نادیده گرفت. لغزش ها آهسته آهسته و در گام های کوچک شروع می شوند و در بستر زمان بزرگ می شوند.
هیچ حدی برای نیکی و یا شرارت در ادمی وجود ندارد. هر کسی می تواند در شرایطی تبدیل به گرگ یا بر عکس فرشته شود.
عاقبت به خیری و نیک فرجامی از آن انسان هایی است که فروتنانه به دوگانگی موجود در سرشت انسانی، نقص معرفت بشری و آسیب پذیری نسبت به خودخواهی ها و افزون طلبی ها آگاه هستند و متناسب با آن تدابیری را به کار می گیرند.
این اتفاق شوم که حال جمعی را خراب کرد نشانگر وضعیت بحرانی جامعه نیز هست که محصول عواملی چون شکاف عظیم بین نظام ارزشی و فرهنگی رسمی با نگرش های واقعی جامعه، آشفتگی اجتماعی، سرگردانی هویتی و تضادهای اجتماعی است.
انشاالله که خداوند ما را از شرارت نفس مان در امان بدارد و نیک فرجامی را عنایت کند.