پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

بیانیه جدید امارات درباره هدف قرار گرفتن چهار کشتی در نزدیکی فجیره، طرح سنای آمریکا برای ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران، حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه نجران عربستان و اعلام آمادگی ژنرال حفتر برای آتش بس در لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست آمریکا از روسیه برای اقدام علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در سوریه اظهار داشت، آمریکا از روسیه می‌خواهد به تلاش برای مقابله با ایران و جلوگیری از اقدامات ایران در سوریه بپیوندد. آمریکا و روسیه منافع مشترکی در امنیت و ثبات سوریه دارند.اگر روسیه می‌خواهد به نتیجه برسد، باید به تلاش‌های آمریکا برای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران و تأثیر مضر آنها در سوریه بپیوندد. از جمله این اقدامات آن است که با استفاده از نفوذ خود بر بشار اسد اقدام کند تا خروج نیروهای تحت فرماندهی ایران از این کشور حاصل شود.

بیانیه جدید امارات درباره هدف قرار گرفتن چهار کشتی در نزدیکی فجیره

وزارت خارجه امارات، بیانیه جدیدی درباره هدف قرار گرفتن چهار کشتی تجاری در آب‌های منطقه‌ای این کشور در نزدیکی فجیره صادر کرد.

در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است: تمایل شرکای بین المللی ما برای مشارکت در روند تحقیقات مربوط به هدف قرار گرفتن چهار کشتی در آب‌های منطقه‌ای امارات، شفافیت و بی طرفی در رسیدن به نتایج مطلوب را ایجاد می‌کند.

وزارت خارجه امارات تأکید کرد: این تمایل جامعه بین المللی برای حمایت از امنیت دریانوردی و تجارت بین المللی و سلامت امدادرسانی انرژی را نشان می‌دهد.

طرح سنای آمریکا برای ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران

گروهی از نمایندگان دموکرات در سنای آمریکا در تلاش برای تصویب طرحی هستند که خواستار جلوگیری از اختصاص بودجه برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران است.

سناتور «تام یودال» این طرح را تهیه کرده و در صورت تصویب در کنگره آمریکا و تأیید توسط رئیس‌جمهور این کشور، اختصاص هر گونه بودجه برای عملیات نظامی در داخل ایران را ممنوع خواهد کرد.

درخواست آمریکا از روسیه برای اقدام علیه ایران/ بیانیه جدید امارات درباره هدف قرار گرفتن ۴ کشتی در نزدیکی فجیره/طرح سنای آمریکا برای ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران/حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه نجران عربستان

گفته شده تهیه کنندگان این طرح تلاش خواهند کرد تا آن را در جلسه آتی کمیته روابط خارجی مجلس سنا به رأی گذاشته و زمینه بحث درباره آن را در جلسه اصلی سنا فراهم کنند.

حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه نجران عربستان

یک منبع نظامی در یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به المسیره گفت، عملیات هجومی یگان پهپادی محل نگهداری جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی در فرودگاه نجران واقع در جنوب غرب عربستان را هدف گرفت.

این منبع بر موفقیت‌آمیز بودن این حمله نظامی تأکید کرد و افزود: جنگنده‌های هدف گرفته شده در فرودگاه برای انجام حملات هوایی علیه غیرنظامیان بی‌دفاع و بی‌گناه یمن استفاده می‌شدند.

این در حالی است که انصارالله روز سه شنبه نیز انبار تسلیحاتی فرودگاه نجران عربستان را هدف حمله پهپادی قرار داده بود که آتش‌سوزی گسترده‌ای را در این انبار به دنبال داشت.

درخواست آمریکا از روسیه برای اقدام علیه ایران/ بیانیه جدید امارات درباره هدف قرار گرفتن ۴ کشتی در نزدیکی فجیره/طرح سنای آمریکا برای ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران/حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه نجران عربستان

انصارالله در عین بر عهده گرفتن این حملات اما اعلام کرده هیچ حمله‌ای با موشک بالستیک به سمت مکه مکرمه ـ آنطور که سعودی‌ها مدعی‌ هستند ـ انجام نداده است.

ائتلاف متجاوز عربی برای جلب حمایت جهانی برای ادامه تجاوزاتش علیه یمنی‌ها مدعی شده انصارالله موشک‌های بالستیکی را به سمت الطائف و جده در منطقه مکه مکرمه شلیک کرده است.

این ائتلاف روز گذشته نیز ادعا کرد، انصارالله اهداف و تأسیسات غیرنظامی را در شهر نجران هدف گرفته است.

اعلام آمادگی ژنرال حفتر برای آتش بس در لیبی

«خلیفه حفتر»، فرمانده ارتش شرق لیبی در دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از آمادگی برای آتش بس در این کشور خبر داده است.

حفتر در عین حال گفته است با وجود آمادگی برای پذیرش آتش بس، چنین شرایطی در حال حاضر در لیبی وجود ندارد.

فرمانده ارتش شرق لیبی در دیدار با رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه پاریس همچنین روابط دولت فائز سراج در غرب لیبی را با برخی گروه‌های شبه نظامی مورد انتقاد قرار داده است.

دیدار حفتر با ماکرون در حالی صورت گرفته که پیش از این نیز فائز سراج، رئیس دولت مورد حمایت سازمان ملل در غرب لیبی با رئیس جمهور فرانسه دیدار کرده بود.

لیبی طی بیش از یک ماه گذشته صحنه درگیری‌های داخلی میان ژنرال حفتر از شرق و فائز سراج دولت مستقر در غرب لیبی است.

حفتر با لشکرکشی به شرق لیبی اعلام کرده در نظر دارد تا دولت مستقر در طرابلس را سرنگون کند؛ هرچند درگیری‌ها تا کنون بی‌نتیجه بوده و دو طرف همچنان در حال نبرد هستند.