سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری

بسته ویژه خبری

معاون سیاسی بسیج اساتید تهران: سرکردگان تجمع اخیر دانشگاه تهران نفوذی هستند

روح‌الله سلگی، معاون سیاسی بسیج اساتید تهران بزرگ با اشاره به تجمع تعدادی از افراد در دانشگاه تهران گفت: عموم سرکردگان این جریان نفوذی بوده و از طبقه سرمایه‌دار هستند که هیچ نسبتی با عدالت‌خواهی ندارند. در حقیقت جریان معاندی هستند که با لطایف‌الحیل چهره خود را عوض می‌کنند؛ یک روز در قالب جنبش سبز، یک روز با پرچم مارکسیست، یک روز با عَلم مخالفت با حجاب ولی مخرج مشترک تمام این جریان‌ها مقابله با دین مبین اسلام است که انقلاب اسلامی را نیز یکی از شاخه‌های آن می‌دانند؛ این جریان از جوان دین‌دار ایرانی می‌ترسد./آنا

سفیر ترکیه: موانع را بردارید تجار ما دوان دوان به ایران می‌آیند

دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران: در صورتی که برخی موانعی که از سوی ایران اعمال می‌شود، برطرف شود، بازرگانان و سرمایه گذاران ترکیه با دست باز و دوان دوان به سمت ایران خواهند آمد. موانع موجود برای سرمایه گذاری ترک‌ها در ایران بیشتر مربوط به مقرراتی که است مانع تسهیل سرمایه گذاری در برخی از مسائل می‌شود. این مسائل توسط دو دولت مرتب و منظم روی میز مذاکره و بررسی قرار دارد و تمامی در‌های مذاکره و ملاقات باز است/ ایرنا

توصیه جالب فرماندار آستارا به ترامپ

فرماندار آستارا تأکید کرد: توصیه می‌کنم آقای ترامپ حتما کتاب تاریخ بی‌خردی اثر باربارا تاکمن، نویسنده آمریکایی و کتاب‌هایی که پیرامون هشت سال دفاع مقدس مردم کشورمان به رشته تحریر درآمده است، مطالعه کند و از آن‌ها عبرت بگیرد.

فیاض: روحانی حرف‌هایی مانند احمدی‌نژاد و هاشمی می‌زند

استاد دانشگاه گفت: مردم به رئیس جمهور رأی می‌دهند، اما تابع دولت نیستند، اگر دولت بخواهد از حدود اختیاراتش خارج شود جلوی آن می‌ایستند. اینکه روحانی هم بخواهد مظلوم نمایی کند اوضاع خراب‌تر می‌شود، چون دیگر کسی حرف او را گوش نمی‌کند. حسن روحانی در دیداری که با سیاسیون داشت، هنگام پاسخ به انتقادها، درددل هایش را مطرح کرد. گفت: «اینقدر کشور را با زمان جنگ مقایسه نکنید چراکه آن زمان فقط مسئله کشور تأمین اسلحه بود، اما الان تحریم بانکی و نفتی هستیم». اما آنجا گلایه‌های روحانی پررنگتر شد که اعلام کرد «همه انتظارات را از دولت دارید، ولی باید ببینید دولت چقدر اختیار دارد، دولت نه در سیاست خارجه اختیار دارد، نه می‌داند کجا باید مذاکره کند و مذاکره نکند، کجا ملاقات کند و کجا ملاقات نکند و نه اختیار فرهنگ و صدا و سیما در دست دولت است.» ابراهیم فیاض در واکنش به اظهارات روحانی به نامه نیوز گفت: انقلاب وقتی پیروز شد، بعد از مدتی بازرگان دائم در تلویزیون اعلام می‌کرد «کار دست دولت نیست». حالا بازرگان یک نمونه بود. احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی هم نمونه‌های دیگر ریاست دولت بودند که هر چقدر قدرت و اختیار هم می‌گرفتند می‌گفتند «کم است». آخرش هم دیدیم چه مسائلی را ایجاد کردند. این افراد قدرت مطلقه را می‌خواهند که با دموکراسی جور در نمی‌آید.

کواکبیان: عارف نیاید، خودم کاندیدا می‌شوم

نماینده مجلس بر ضرورت کاندیدا شدن عارف برای انتخابات ریاست مجلس تأکید کرد و گفت: اگر عارف نیاید، خودم کاندیدا می‌شوم. مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخاب رئیس آینده مجلس شورای اسلامی که در هفته آینده برگزار می‌شود، گفت: همیشه اعتقاد قبلی داشتم که باید آقای عارف برای انتخابات ریاست مجلس بیایند و اگر نیامدند خودم کاندیدا هستم. وی همچنین به ارزیابی آخرین وضعیت پارلمان اصلاحات پرداخت و خاطرنشان کرد: جلسه مفصلی در این باره خواهیم داشت و اگر به تصویب برسد اجرا می‌کنیم، تعدادی از مواد آن باقی مانده که به خاطر وقوع سیل و تعطیلات هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است.

نشریه عمانی: مسیر‌های جایگزین تنگه هرمز ناامن است

نشریه عمانی «عمان دیلی» در مطلبی نوشت: حوادث و حملات هفته گذشته در بندر ‘الفجیره’ در آب‌های امارات و بنادر مشرف به دریای سرخ در ساحل عربستان نشان می‌دهد، دیگر معابر بین المللی برای صدور نفت ناامن و نامناسب است. عمان دیلی که به تازگی این مطلب را منتشر کرد، در این باره نوشت: هدف قرار گرفتن نفتکش‌های امارات و عربستان در بندر نفتی الفجیره در امارات و حمله پهپادی نیرو‌های انصارالله به تأسیسات نفتی عربستان در ساحل دریای سرخ نشانگر این است که دریای عمان و دریای سرخ جایگزین خوبی برای تنگه هرمز نخواهند بود، چراکه صدور نفت از این مناطق با ناامنی مواجه خواهد بود.به نوشته این نشریه، ۳۵ درصد از تولیدات نفتی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند و در صورت وقوع جنگ میان ایران و آمریکا در این منطقه، کشور‌های حوزه خلیج فارس با چالشی بسیار جدی مواجه خواهند شد. این نشریه با نقل سخنان سرلشکر باقری رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته نوشت: ایران به دنبال بستن تنگه هرمز نیست و فقط در صورت اعمال تهدید از سوی دشمن مجبور به این کار خواهد شد. باقری گفته بود: اگر نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند، اجازه عبور نفت هیچ کشوری را از آن نمی‌دهیم. «کامل الحرمی» کارشناس کویتی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته بود که برای صدور نفت هم اکنون راه‌های جایگزینی برای تنگه هرمز نداریم.

درخواست کمک ترامپ از سوئیس برای توافق با ایران

نشریه سان انگلیس در گزارشی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا خواهان مذاکرات مستقیم با ایران است، نوشت: دونالد ترامپ از همتای سوئیسی خود برای حصول توافقی به منظور جلوگیری از آن‌چه وقوع درگیری با ایران عنوان شده، درخواست کمک کرده است. به گزارش نشریه سان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اولی مائورر، همتای سوئیسی خود را به کاخ سفید فراخواند تا از او برای حصول توافقی با ایران به منظور جلوگیری از وقوع درگیری با این کشور درخواست کمک کند. این اقدام پس از آن انجام گرفته است که گفته می‌شود رئیس جمهور ترامپ هراس دارد مشاوران ارشد جنگ طلب او در حال سوق دادن آمریکا به سمت یک جنگ هستند؛ چیزی که خلاف وعده‌های انتخاباتی او مبنی بر جلوگیری از وقوع مناقشات هزینه‌بر برای آمریکا است. وی نگران است که وقوع هر گونه درگیری با ایران انتخاب مجدد او در سال ۲۰۲۰ را با خطر مواجه کند.

توضیحات امام جمعه نقده، درباره کاهش ساعات مجالس عروسی

ارسال نامه امام جمعه شهرستان نقده به اداره ارشاد اسلامی، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخل و خارج کشور داشت. در مضمون این نامه کاهش هزینه‌های زائد مجالس عروسی بود و در آن صحبت از این شده بود که ساعت برگزاری عروسی در تالارها، 3 ساعت باشد و از 12 شب به بعد تجاوز نکند، آن‌گونه که حجت‌الاسلام محمود ابراهیمی به «شهروند» گفته، رسانه‌های معاند با وارونه نمایی سعی در تخطئه این اقدام مردم پسندانه داشته‌اند. امام جمعه نقده گفت: متأسفانه برخی افراد در داخل و خارج از کشور از این سخنان سوء برداشت کرده و گفتند که امام جمعه گفته که در تالارها را ببندید و بگیرید و زندایی کنید. اصلا چنین چیزی نبود. در بند 4 نامه آمده که «از اداره محترم ارشاد اسلامی می‌خواهم به تمامی چاپخانه‌ها اعلام کند از چاپ کارت عروسی بیش از سه ساعت(صرفا برای شیرینی) و کشاندن عروسی‌ها به نیمه‌های شب و صرف شام خودداری کنند که ان‌شاءالله در سریع‌ترین زمان ممکن با برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی پیرامون این موضوع تصمیمات لازم اخذ و به تمامی ادارات ابلاغ خواهد شد.«اگر کلمات قصوری نداشته باشند ما با توجه به پیشینه بحث‌مان که همه آنها پیشنهاد بود و مردم نیز استقبال کرده بودند، کاملا مشخص است که منظور ما چیست. اما این رسانه‌ها آمده بودند و یک دروغ محض را چسباندند روی بند 4 با یک نوار قرمز که قابل خواندن و رویت نیست. خوشبختانه برخی دوستان در فضای مجازی این بند را آشکارا دوباره منتشر کردند، با این هدف که برداشت‌ها از این بند اشتباه بوده است.

تماشاگران روزه خوار بازی پارس و پرسپولیس باید شلاق می خوردند

محمد گنجی با گلایه مندی از تعدادی تماشاگران در بازی روز قبل که با روزه خواری در ملأعام باعث بی حرمتی به ماه رمضان شدند گفت: دستگاه قضایی کوتاهی کرده! گنجی ادامه داد: اگر کسی مریض یا مسافر باشد و در ملا عام روزه خواری کند حکمش ۲۵ ضربه شلاق است که متأسفانه دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌ها کوتاهی نمودند در این زمینه توقع داشتیم حداقل یک هشداری داده می‌شد تا بدانند شهرستان دارالمومنین جم با آن فرهنگ بسیار بالایی که دارند نسبت به دینشان تعصب دارند. تیم های پرسپولیس و پارس جنوبی جم روز پنجشنبه در آخرین هفته از رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور با هم دیدار کردند. /آوای جم

پیشنهاد ایجاد شبکه زنانه در صدا و سیما

محمدحسین ظریفیان، مدیرکل پژوهش های اسلامی رسانه با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام دیدار و گفت وگو کرد. مدیر جامعه الزهرا ـ علیهاالسلام ـ در این دیدار با اشاره به ظرفیتی که انقلاب اسلامی برای حضور روحانیت در صدا و سیما و رسانه ایجاد کرده است، گفت: پیش از انقلاب حضور روحانی در یک مدرسه نیز با مشکل مواجه بود اما چهل سال است که به برکت انقلاب اسلامی صدا و سیما در اختیار اسلام، انقلاب و حوزه و روحانیت است، هر چند متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم از این فرصت با ارزش در طراز اسلام و انقلاب بهره برداری کنیم. وی با پیشنهاد ایجاد یک شبکه زنانه در صدا و سیما گفت: جامعه الزهرا ـ علیهاالسلام ـ در ۵ حوزه می تواند با صدا و سیما همکاری هایی داشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین مدنی اظهار داشت: در بحث مبانی رسانه و صدا و سیما آمادگی داریم تا با مشخص کردن پروژه های تحقیقاتی، کارهای پژوهشی انجام دهیم.

علیرضا بهشتی: شهید بهشتی از خلخالی تعهد گرفت

علیرضا بهشتی در گفت‌وگو با شرق گفت: وقتي مكانيسم‌هاي عيب‌يابي در هر نظام سياسي زنده نگه داشته شود، جلوي بي‌قانوني‌ها و افراط‌گري‌ها گرفته مي‌شود؛ چنان‌كه در ابتداي انقلاب نيز تا حدي همين‌گونه بود. در ماجراي دادگاه‌هاي انقلاب با شیوه کار صادق خلخالي برخورد شد. خلخالي كسي بود كه از ملي‌شدن صنعت نفت و سپس 15 خرداد سال 42 تا انقلاب اسلامي فعاليت‌هاي سياسي گسترده‌اي داشت؛ اما وقتي پا در عرصه افراط گذاشت، با او برخورد شد. شاهد مثال این موضوع تعهدي است كه شهيد بهشتي از او گرفت و خلخالي خط‌به‌خط تعهدنامه را امضا كرد كه متن آن در كتاب زندگي و زمانه منتشر شده است؛ اما باید به ‌یاد داشته باشیم که در ابتداي انقلاب به‌ دليل آنكه يك ‌سيستم حكومتي تغيير كرده بود، تعدد مراكز تصميم‌گيري وجود داشت و در چنان شرايطي معمولا تصميم‌هاي افراطي گرفته مي‌شود. در واقع مشكل اصلي تصميم‌هاي تند و خارج از قاعده نیست بلکه رسمیت‌ یافتن آنهاست که راه را بر هرگونه شفافيت می‌بندد و به‌تدريج مردم احساس می‌کنند كه مسئولان به‌ واسطه قدرتي كه در اختيار دارند، مي‌توانند در قبال رفتارها و تصميمات خود پاسخ‌گو نباشند و اين می‌شود كه لايه‌هاي فساد گسترش و اعتماد عمومي کاهش می‌یابد. متأسفانه یکی دیگر از سیاست‌های مخرب، می‌تواند ایجاد حیاط‌خلوت‌هایی باشد که هیچ‌کس جز عده‌ای خاص به آنها دسترسی ندارد؛ در صورت وجود چنین حیاط‌خلوت‌هایی آن عده هر کاری که می‌خواهند، می‌کنند و به هیچ‌کس هم پاسخ‌گو نیستند. در دهه نخست انقلاب که جنگ در میان بود، دولت مهندس موسوی در نامه‌ای از شورای نگهبان درخواست کرد که هزینه ارزی در بودجه بررسی شود. جنگ که تمام شد، شورای نگهبان گفت ذکر هزینه‌های ارزی در بودجه ضروری نیست و باید از بررسی مجلس بیرون بیاید.

تقدیر امام جمعه اصفهان از دادستان درخصوص جلوگیری از دوچرخه‌سواری زنان

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدام دادستان اصفهان در ارتباط با موضوع دوچرخه سواری زنان اشاره و اظهار داشت: از دادستان در ارتباط با دستورالعمل جلوگیری از برخی مفاسد اجتماعی چون مسأله دوچرخه‌سواری زنان، سگ گردانی و بی‌حجابی تشکر می‌کنم. وی در ادامه با تبریک ایام ماه مبارک رمضان ابراز داشت: رمضان ماه بندگی خدا و ماه خودسازی است، ماهی که انسان می‌تواند با تفکر و برنامه‌ریزی برنامه یک سال آینده خود را به نوعی تبیین کند تا در مسیر کمال گام بردارد.