سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

دعوت ملک سلمان از کشور‌های عربی برای حضور در نشست مکه، حملات شدید ترکیه به شهر «تل‌رفعت» در شمال سوریه، واکنش شدید عراق به بیانیه وزارت خارجه بحرین و درخواست ترامپ از سوئیس برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با ایران در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به علل سکوت امارات در حادثه فجیره نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رویترز گزارش داد، واکنش امارات به حادثه عملیات خرابکارانه علیه نفتکش‌ها در سواحل این کشور محتاطانه بود و این کشور از متهم کردن طرف یا کشوری خاص در این باره امتناع کرد.

در این گزارش آمده است، اختلافات در رویکرد عربستان و امارات درباره این حادثه به عنوان دو کشور صادرکننده نفت ـ که با هم در جنگ علیه یمنی‌ها و نیز موضع مخالف با ایران همراه هستند ـ مشهود است.

رویترز این گونه ادامه می‌دهد: واکنش محتاطانه امارات در تمایل این کشور به حفظ وجهه خود به عنوان مرکز امن و باثبات برای تجارت نهفته است.

بر اساس این گزارش، امارات در بحبوحه تنش بین تهران و واشنگتن سعی می‌کند توازن را بین مخالفت‌هایش با ایران از یک طرف و حمایت از منافع اقتصادی و گردشگری خود از طرف دیگر حفظ کند.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع اماراتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا امارات در بیانیه اول خود درباره حادثه خرابکاری نام «کشتی‌های تجاری» را آورد نه «نفتکش‌ها» را می‌افزاید: برخی مواقع تو باید دیپلماتیک عمل کنی. نمی‌توانیم وجهه اقتصادی کشورمان را از بین ببریم، چون برخی به دنبال بی‌ثباتی اعتبار ما هستند.

یک دیپلمات غربی نیز به خبرگزاری مذکور گفت، موضع امارات هشیارانه است، امارات نمی‌خواهد مشکلاتی در دروازه‌های این کشور پیش بیاید.

دیپلمات دیگری معتقد است، امارات نسبت به عربستان در مقابل ایران نگران‌تر است، چون ابوظبی به لحاظ استراتژیک و پرگماتیک بیشتر متضرر می‌شود.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند، امارات که مهاجران، بخش اعظمی از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند، همیشه با سیاست‌های عربستان همراه است؛ اما اقتصاد آن نسبت به عربستان تنوع بیشتری دارد و از تنش‌های منطقه‌ای بیشتر متضرر می‌شود.

درخواست ترامپ از سوئیس برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن/ چرا امارات در برابر حادثه الفجیره سکوت کرد؟/حملات شدید ترکیه به شهر «تل‌رفعت» در شمال سوریه/ واکنش شدید عراق به بیانیه وزارت خارجه بحرین

یک بانکدار مقیم دبی تأکید کرد: مقامات امارات به دنبال یک توازن خوب برای خود می‌گردند؛ از این روی از “به صدا درآوردن هرگونه زنگ خطری” ابا دارند.

در گزارش رویترز آمده، دبی که اقتصادش بر گردشگری و تجارت بین‌المللی استوار است، نسبت به ابوظبی پایتخت، به لحاظ منابع نفتی اش موضعی بدتر پیدا می‌کند، به خصوص در پی تحریم قطر و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر خسارت دیده است، فعالیت مناطق تجارت آزاد در آنجا به دلیل وضعیت دریانوردی در خلیج فارس متوقف شده است.

این خبرگزاری می‌آورد، دبی قبل از میزبانی نمایشگاه “اکسپو” در سال ۲۰۲۰ با مشکلات بسیاری در زمینه کاهش تجارت خرد و املاک و مستغلات روبه‌روست.

استفن هرتوگ، پروفسور مدرسه اقتصاد لندن می‌گوید، حوادثی نظیر حادثه سواحل امارات، خطری قابل لمس علیه ابوظبی نیست، بلکه در درجه اول متوجه دبی است، زیرا اگر تجار و خریداران بین‌المللی املاک و مستغلات در آنجا احساس خطر کنند چنین تجارت‌هایی متوقف می‌شود، در حالی که حادثه نفتکش‌ها خسارت جانی نداشت، ولی احتمالاً تأثیری بر گردشگری و طرح‌های این امارت بگذارد.

دعوت ملک سلمان از کشورهای عربی برای حضور در نشست مکه

وزارت خارجه عربستان بامداد یکشنبه (به وقت تهران) اعلام کرد پادشاه این کشور از سران دولت‌های عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواسته، سی ام می (۹ خرداد) با هدف بررسی عملیات علیه تأسیسات نفتی این کشور و انفجارهای بندر «فجیره» امارات عربی متحده، در شهر مکه مکرمه گرد هم آیند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز» عربی، در بخشی از بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی به نقل از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی آمده است: «این دو نشست به دنبال مشورت و هماهنگی با کشورهای برادر برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه است.»

این بیانیه می‌افزاید: «حملاتی که دو پایگاه نفتی در پادشاهی سعودی و کشتی‌های تجاری در آب‌های سرزمینی امارات عربی متحده را هدف قرار داد، برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبعاتی جدی به همراه دارد.»

درخواست ترامپ از سوئیس برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن/ چرا امارات در برابر حادثه الفجیره سکوت کرد؟/حملات شدید ترکیه به شهر «تل‌رفعت» در شمال سوریه/ واکنش شدید عراق به بیانیه وزارت خارجه بحرین

هفته گذشته، وزارت خارجه امارات ادعا کرد، چهار نفت‌کش اماراتی، سعودی و نروژی در نزدیکی بندر فجیره این کشور هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما رسانه‌های سعودی و غربی در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند با استناد به این حادثه و همچنین عملیات پهپادی تلافی‌جویانه انقلابیون یمن در عمق عربستان سعودی، فضایی ضدایرانی ترسیم کنند.

بنا بر اعلام امارات، این کشور به همراه عربستان سعودی و نروژ نامه‌ای در خصوص حادثه فجیره به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرده‌اند. دو روز پیش نشریه «عرب نیوز» وابسته به خاندان حاکم عربستان سعودی، با نسبت دادن این حوادث به ایران، آمریکا را به درگیری با ایران تشویق کرد.

حملات شدید ترکیه به شهر «تل‌رفعت» در شمال سوریه

وزارت دفاع ترکیه روز شنبه در بیانیه‌ای گفت، نیروهای آن در منطقه عملیاتی «سپر فرات» به حمله «یگان‌های مدافع خلق» که آنکارا آن را گروه تروریستی می‌داند، پاسخ دادند.

در این بیانیه آمده است، این حمله ترکیه از شهر «تل رفعت» واقع در ریف حلب به شمال سوریه آغاز شد.

وزارت دفاع ترکیه تأکید کرد، «تروریست‌ها»ی مستقر در تل‌رفعت به سمت نیروهای ترکیه‌ای موجود در منطقه عملیاتی «سپر فرات» تیراندازی کردند و جنگنده‌های ترکیه‌ای نیز مواضع عناصر مسلح کُرد (یگان‌های مدافع خلق) را هدف قرار دادند.

گروه «دیده‌بان حقوق بشر» سوریه در این ارتباط گزارش داد، در حمله نیروهای ترکیه به مناطق استقرار یگان‌های مدافع خلق در تل رفعت، یک غیرنظامی سوری کشته و شش تن زخمی شدند.

این حمله ترکیه ساعاتی پس از کشته شدن پنج تن از عناصر «ارتش آزاد سوریه» تحت حمایت آنکارا در حمله یگان‌های مدافع خلق در شهر اعزاز کشته شدند.

درخواست ترامپ از سوئیس برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن/ چرا امارات در برابر حادثه الفجیره سکوت کرد؟/حملات شدید ترکیه به شهر «تل‌رفعت» در شمال سوریه/ واکنش شدید عراق به بیانیه وزارت خارجه بحرین

ترکیه که با همکاری «نیروهای ارتش سوریه» طی دو عملیات «سپر فرات» و «شاخه زیتون» بر اراضی شمال سوریه تسلط پیدا کرده است، پیشتر متعهد شده بود که به فعالیت نظامی خود برای نابودی تهدیدات «تروریستی» از جمله «آزادسازی» شهر تل رفعت ادامه خواهد داد.

واکنش شدید عراق به بیانیه وزارت خارجه بحرین

کمیته دفاع و امنیت پارلمان عراق واکنش دندان شکنی به بیانیه وزارت خارجه بحرین ـ که درباره سفر به عراق به سبب اوضاع نامساعد هشدار داده و خواستار خروج بحرینی‌ها از عراق شده بود ـ نشان داد.

کریم علیوی، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: بحرین و برخی دیگر از کشورها در هر موضوعی تابع آمریکا هستند و هدف از این درخواست‌ها، خدشه دار کردن وجهه عراق است و اینکه وانمود کنند اوضاع امنیتی و سیاسی آن بی ثبات است که این نادرست است و اوضاع امنیتی عراق باثبات است.

وی افزود: اوضاع امنیتی در عراق باثبات و بسیار عالی است و از برخی کشورهای عربی بهتر است. نیروهای امنیتی بر اوضاع مسلط هستند و خطری خارجی‌ها را تهدید نمی‌کند.

درخواست ترامپ از سوئیس برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نگرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست‌های جنگ‌طلبانه مشاوران ارشد وی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در قبال ایران، روزنامه انگلیسی «سان» گزارش کرد که ترامپ در دیدار با «اولی مائورر» رئیس‌جمهور سوئیس، از او خواسته تا در خصوص تنش‌های اخیر در منطقه با ایران میانجی‌گری کند.

ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2016 آمریکا، مداوم از جنگ‌های پرهزینه آمریکا در منطقه انتقاد کرده بود اما به تازگی آن گونه که بسیاری از مقامات آمریکایی هم تأکید کرده‌اند، بولتون در حال سوق ‌دادن دولت ترامپ به سوی جنگ با ایران است.

روز پنجشنبه، رئیس‌جمهور سوییس در اقدامی بی‌سابقه و در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد واشنگتن شد تا آن ‌طور که تحلیلگران گفتند درباره موضوع ایران با ترامپ گفت‌وگوهایی انجام دهد.

طبق گزارش سان، ترامپ پس از دیدار با مائورر در پاسخ به پرسش هایی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن قصد جنگ با ایران را دارد، گفت: «امیدوارم این‌طور نباشد».

ترامپ که با وعده پایان دادن به جنگ‌های آمریکا در دنیا به ‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد، اوایل سال جاری میلادی دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را مطرح کرد که در نهایت به پیشنهاد پنتاگون موافقت کرد که تعدادی از آنها را در سوریه حفظ کند.