پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

واکنش کشور‌های عربی به حادثه بندر الفجیره، واکنش معنادار قطری‌ها به حادثه الفجیره، ورود ارتش آمریکا به تحقیقات حملات الفجیره و شرط اعلام شده ایران به اروپا برای ماندن در برجام از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نشست اتحادیه‌اروپا و E. ۳ درباره ایران و برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد اتحادیه اروپا تلاش خود را برای اجرای تعهدات مطرح شده در برجام ادامه خواهد داد.

فدریکا موگرینی در این جلسه همچنین با درخواست از ایران برای تداوم تعهدات در برجام، بر این موضوع تأکید کرد که کانال مالی مشترک با ایران موسوم به اینستکس ظرف چند هفته آتی اجرایی و عملیاتی خواهد شد و تا زمانی که ایران در این برجام بماند، کشورهای اروپایی نیز در این توافق هستند و به تعهدات خود پایبند خواهند بود.

موگرینی در این نشست همچنین با ابزار نگرانی از تشدید تنش‌ها در خلیج فارس، همه طرف‌ها را به آرامش و پرهیز از نظامی‌گری دعوت کرد.

این دیپلمات بلندپایه اروپایی همچنین از گفت وگوی امروز خود با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره ونزوئلا خبر داد و بر موضع اتحادیه اروپا در ارتباط با دستیابی به یک راه حل سیاسی در کاراکاس تأکید کرد.

واکنش کشورهای عربی به حادثه بندر الفجیره

شورای همکاری خلیج فارس و تعدادی از کشورهای عربی با صدور بیانیه‌های جداگانه، حادثه برای چند کشتی در بندر فجیره امارات را محکوم کردند.

شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه‌ای «عملیات خرابکارانه علیه چهار کشتی تجاری» در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات را محکوم کرد.

بنا بر گزارش رویترز، «عبداللطیف الزیانی» دبیر کل شورای همکاری خلیج‌ فارس در این بیانیه تأکید کرد: «چنین رفتارهای غیرمسئولانه می‌تواند به افزایش تنش و درگیری در منطقه بینجامد و منافع ملت‌ها را با خطر بزرگی مواجه سازد».

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حادثه بندر فجیره، آن را «تهدیدی برای دریانوردی و امنیت جهانی» دانست.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی بر همبستگی این کشور با امارات برای مقابله با «عملیات‌های خرابکارانه» تأکید شده است.

همچنین «خالد الفالح» وزیر انرژی و صنایع عربستان سعودی تعرض به دو نفتکش سعودی در نزدیکی بندر فجیره امارات را محکوم کرد.

نشست مهم اتحادیه‌اروپا و E۳ درباره ایران و برجام/ورود ارتش آمریکا به تحقیقات حملات الفجیره/ شرط اعلام شده ایران به اروپا برای ماندن در برجام/واکنش کشورهای عربی به حادثه بندر الفجیره

وزارت خارجه دولت مستعفی یمن با صدور بیانیه‌ای «عملیات خرابکارانه» در بندر فجیره امارات را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که «این عملیات، تهدیدی مستقیم برای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی است».

وزارت خارجه دولت مستعفی یمن همچنین در بیانیه خود آورده است، هدف از این عملیات‌ها «برهم زدن اوضاع منطقه و ضربه زدن به امنیت، سلامت و ثبات امارات است».

وزارت خارجه اردن نیز با صدور بیانیه‌ای حادثه برای چند کشتی نفتکش در بندر فجیره امارات را محکوم کرد. «سفیان القضاة» سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن «بر موضع ثابت و مخالف این کشور با هر گونه اقدامات جنایتکارانه و تهدید علیه امنیت و سلامت دریانوردی در خلیج (فارس)» تأکید کرد.

وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حادثه بندر فجیره، بر همبستگی با دولت و ملت امارات برای مقابله با تمامی چالش‌ها و تمامی تلاش‌های مربوط به برهم زدن ثبات امارات، تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است، قاهره هر گونه تلاشی برای برهم زدن امنیت ملی امارات و سلامت تمامی مرزهای زمینی و دریایی آن را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای حادثه در بندر فجیره امارات را محکوم کرد و گفت‌: «بحرین به شدت عملیات‌های خرابکارانه و هدف قرار گرفتن کشتی‌های تجاری غیرنظامی در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات در خلیج عُمان واقع در نزدیکی امارت فجیره را محکوم می‌کند و آن را اقدامی جنایتکارانه و تهدیدی برای امنیت و سلامت دریانوردی می‌داند».

بحرین همچنین بر حمایت از تمامی تصمیمات و اقدامات امارات برای حفظ امنیت و منافع خود تأکید کرد و از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای تضمین سلامت دریانوردی و مقابله با هر گونه تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی، عمل کند.

واکنش معنادار قطری ها با حادثه الفجیره

روسیاالیوم گزارش داد: در میان سکوت قطری‌ها و عدم واکنش رسمی به هدف قرار گرفتن نفت کش‌ها در نزدیکی بندر فجیره امارات، جاسم سلمان نویسنده و فعال رسانه‌ای قطری گفت: هر که باد کاشته است، طوفان درو می‌کند.

وی در توییتی نوشت: امارات از هدف قرار گرفتن چهار کشتی در نزدیکی سواحلش خبر داده است؛ هر که هر چه کاشته درو می‌کند و کسی که باد کاشته است طوفان درو می‌کند.

جاسم سلمان خطاب به مقامات امارات افزود: آیا تعقل نمی‌کنید. پروردگار ما ظالمین را با ظالمین زد.

وی منظور خود را از طرف‌ها یا طرفی که در ورای حادثه قرار دارند، اعلام نکرد.

ورود ارتش آمریکا به تحقیقات حملات الفجیره

شبکه المیادین گزارش داد: مقامات نظامی آمریکایی اعلام کرده اند که ارتش آمریکا در روند تحقیقات مربوط به حمله به کشتی‌های تجاری در آب‌های امارات کمک می‌کند.

این مقامات آمریکایی اشاره کرده اند، جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۳۵ اقدام بر فراز آب‌های خلیج فارس به پرواز درمی آیند و به گشت زنی می‌پردازند.

شرط اعلام شده ایران به اروپا برای ماندن در برجام

منابع نزدیک به دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفته‌اند، تهران برای ماندن در برجام تأکید دارد که روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت را به بازارهای جهانی صادر کند.

با این حال منابع مذکور اعلام داشته‌اند، این رقم اعلام شده مکتوب و ثبت نشده و تنها شفاهی میان مذاکره کنندگان ایرانی و اروپایی عنوان شده است.

منابع این خبر گفته‌اند که مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات خود خواستار ارائه تضمین‌های لازم از سوی اروپا برای تداوم فروش نفت ایران همزمان با اعمال دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

نشست مهم اتحادیه‌اروپا و E۳ درباره ایران و برجام/ورود ارتش آمریکا به تحقیقات حملات الفجیره/ شرط اعلام شده ایران به اروپا برای ماندن در برجام/واکنش کشورهای عربی به حادثه بندر الفجیره

طی یک سال گذشته و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، دولت ترامپ تلاش زیادی برای آن چه «به صفر رساندن فروش نفت ایران» عنوان شده، دنبال کرده است. با این حال بسیاری از خریداران عمده نفت ایران از جمله ژاپن و کره جنوبی پس از عدم تمدید معافیت‌های آمریکا برای خرید نفت از ایران، خواستار تداوم معافیت‌ها برای خرید نفت از ایران شده‌اند.