جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » الواح هخامنشی به ایران نزدیکتر شدند/

الواح هخامنشی به ایران نزدیکتر شدند/

واگذاری بناهای تاریخی بوشهر، امیدواری برای برگشت الواح هخامنشی، رونق گرفتن بازار عودلاجان از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، از این هفته طرح سه شنبه‌های گردشگری بدون خودرو توسط ستاد گردشگری شهرداری تهران هر هفته برای یکی از مناطق گردشگری برگزار می‌شود و در آن مردم می‌توانند به صورت رایگان مسیر گردشگری را پیاده طی کنند.

سرباز هخامنشی در بندرعباس / الواح هخامنشی به ایران نزدیکتر شدند

در این هفته همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر اعلام کرد که ۹ خانه تاریخی در بافت قدیمی شهر بوشهر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. همچنین پرهام جانفشان مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از خانه‌های تاریخی گفت: ۳۲ بنای تاریخی در دو سال اخیر به بخش خصوصی واگذار شده است که ۳۹ میلیارد تومان سرمایه را جذب کرده است. این اتفاق از آبان ماه سال ۹۶ تاکنون رخ داده است.

در این هفته همچنین مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: ایران به عنوان شریک مطالعاتی کشور آذربایجان در پروژه بازاریابی مقصد معرفی شد. این معرفی در کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی- تجاری سازمان همکاری‌های اسلامی اتفاق افتاده است.

در این هفته همچنین محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد که مؤسسه شرق شناسی شیکاگو به تازگی آمادگی خود را برای تحویل مرحله اول ارسال الواح هخامنشی به ایران اعلام کرده است.

وی گفت: مؤسسه شرق شناسی شیکاگو بهانه‌هایی مانند بیمه و تحریم را مطرح کرده بود که با توجه به جلسات وزارت خارجه، مرکز حقوقی ریاست جمهوری و دستگاه‌های دیگر مقرر شد اول با رایزنی آنها متقاعد شوند که مجوز اُفک را به صورت کامل بگیرند و اگر نشد ایران مجدد شکایت کند اما به دلیل طولانی شدن شکایت‌ها، این مؤسسه پذیرفت که همزمان با ارسال مرحله اول الواح هخامنشی، اقدام به گرفتن مجوز ارسال بقیه لوح‌ها کند. همچنین مقرر شد موضوع بیمه و ارسال این الواح توسط مؤسسه انجام شود که منتظر پاسخ رسمی آنها هستیم و قرار است ۱۷۸۰ لوح تاریخی به ایران منتقل شود.

در این هفته همچنین خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بازارچه قدیمی عودلاجان دیدن کردند. در این بازارچه که سال‌ها از مرمت آن گذشته بود تنها چند مغازه به فروش صنایع دستی می‌پرداختند، در حالی که مسئولان سازمان میراث فرهنگی وعده داده بودند این بازارچه به بازارچه صنایع دستی تبدیل خواهد شد تا اینکه بخش خصوصی در همکاری با معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و تعدادی از هنرمندان صنایع دستی سرپرست خانوار این بازارچه را به محلی برای فروش صنایع دستی تبدیل کرده است اما تنها چند میز برای فروش صنایع دستی در این گذر قرار گرفته است. بخش خصوصی اعلام کرد که امیدوار است در آینده با رفت و آمد زیاد گردشگران در این محدوده، مالکان مغازه‌های صنایع دستی به کسب و کارشان برگردند و این بازارچه رونق گیرد.

در این هفته اعلام شد نقش برجسته سرِ سرباز هخامنشی در بندرعباس رونمایی خواهد شد. این نقش برجسته قرار است در چند شهر مهم به نمایش گذاشته است. این بار نقش برجسته هخامنشی به شهر بندرعباس در استان هرمزگان رفته است. همچنین خبر دیگر در حوزه میراث فرهنگی استان تهران، تغییر مدیرکل میراث فرهنگی تهران بود. دلاور بزرگ نیا جای خود را به پرهام جانفشان داده است. هنوز مراسم تودیع و معارفه این دو مدیر میراثی برگزار نشده است.