پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » هشدار فرانسه به ایران: اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند اروپا ناچار به بازگرداندن تحریم‌ها خواهد بود

هشدار فرانسه به ایران: اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند اروپا ناچار به بازگرداندن تحریم‌ها خواهد بود

یک مقام مسئول در ریاست‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت گفت که اگر تهران از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی عدول کند، اروپا تاچار است دوباره تحریم‌ها علیه ایران را برقرار کند.

یک روز قبل از این خبرگزاری صداوسیما به نقل از «یک مقام نزدیک به هیات نظارت بر برجام» اعلام کرده بود که تهران در واکنش به خروج ایالات متحده از برجام، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را که متوقف کرده بود، از سر خواهد گرفت.

به گفته وی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت سیاست‌های جمهوری اسلامی در این باره را به اطلاع مردم خواهد رساند.

این تحولات اما واکنش فرانسه را در پی داشته که نسبت به عواقب خروج احتمالی ایران از برجام هشدار داده است.

خبرگزاری رویترز اظهارات این مقام فرانسوی را بدون اشاره به نام وی بازتاب داده که می‌گوید: «ما دوست نداریم تهران اعلام کند دست به اقداماتی خواهد زد که ناقض توافق هسته‌ای است، چون در این صورت ما اروپایی‌ها ناگزیریم طبق توافقنامه، تحریم‌ها را دوباره برقرار سازیم».

وی افزود: «نمی‌خواهیم چنین شود و امیدواریم که مقامات ایران نیز چنین تصمیمی نگیرند».

فرانسه، بریتانیا و آلمان که از امضاکنندگان برجام هستند تلاش می‌کنند این توافق را که ایالات متحده از آن خارج شده است، حفظ کنند.

با این حال سه کشور یاد شده بارها به ایران هشدار داده‌اند که باید به همه بخش‌های توافق هسته‌ای پایبند بماند.

این مقام فرانسوی در ادامه افزود: «ما پیام‌هایی به تهران فرستاده‌ایم تا روشن کرده باشیم که مصمم به اجرای توافق هستیم و واقعا می‌خواهیم که آنها در این توافق باقی بمانند، اگرچه ما پیچیدگی شرایط را تصدیق می‌کنیم و همین پیام‌ها را نیز برای متحدان آمریکایی خود فرستاده‌ایم».

وی در نهایت گفت: «بستگی دارد که تهران فردا (چهارشنبه) چه بگوید. اما در این مقطع ما انتظار داریم که اروپایی‌ها واکنش یکسانی به آن نشان دهند. البته ما دقیق نمی‌دانیم که برنامه آنها چه خواهد بود. با این حال خودمان را برای احتمالات متفاوت آماده می‌کنیم».