پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرق و ادیان » کارشناس نجوم به مهر خبر داد: دلایل علمی عدم رویت هلال ماه رمضان/

کارشناس نجوم به مهر خبر داد: دلایل علمی عدم رویت هلال ماه رمضان/

کارشناس نجوم درباره دلایل علمی عدم مشاهده هلال ماه رمضان گفت: به دلیل کم بودن سن ماه، پایین بودن فاز آن و کم بودن ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید رصد هلال ماه با مشکل مواجه شد.

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وضعیت هلال ماه در ۲۹ شعبان وضعیت بحرانی داشت و احتمال دیدن ماه خیلی کم بود که این موضوع توسط کارشناسان نجوم پیش بینی شده بود.

دلایل علمی عدم رویت هلال ماه رمضان/ اعلام شرایط امروز رصدماه

کارشناس نجوم گفت: لحظه مقارنه ماه (ماه نو) ۳:۱۶ دقیقه بامداد یکشنبه (۱۵ اردیبهشت) رخ داد و همین نشان می‌داد که سن هلال ماه برای رصد با ارتفاع کم از افق کافی نبوده است.

جعفری زاده خاطر نشان کرد: ارتفاع کم ماه از افق در زمان غروب خورشید که حدوداً ۴ درجه بود یکی از دلایل شانس پایین رؤیت هلال ماه به شمار می‌رفت. همچنین فاز ماه (۰.۶۶ درصد) بود که این وضعیت رصد ماه سخت‌تر کرد.

وی افزود: هلال شامگاه یکشنبه سنی حدود ۱۵ ساعت داشت و با توجه به پارامترهای رصدی، رصد هلال ماه در این شرایط بسیار سخت به نظر می‌رسید.

کارشناس نجوم با اشاره به وضعیت رصد ماه در روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت گفت: وضعیت هلال برای امروز دوشنبه وضعیت عادی دارد چون فاز ماه بالاتر رفته و زمانیکه فاز ماه بالاتر می‌رود به راحتی می‌توان آن را رصد کرد.

جعفری زاده افزود: شامگاه دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید ۱۶ درجه است و این هلال با چشم غیر مسلح هم دیده می‌شود؛ امروز فاز ماه برابر با ۳.۲ درصد و سن هلال ۱.۷ روز از عمرش گذشته است.

وی خاطر نشان کرد: مدت مکث ماه برای شامگاه دوشنبه ۹۳ دقیقه بوده و امروز به راحتی قابل رصد و مشاهده است.