جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » کریستوفر ری،رئیس پلیس فدرال آمریکا، (اف‌بی‌آی): رژیم ایران در حال الگوبرداری از روسیه برای نفوذ در آمریکا است

کریستوفر ری،رئیس پلیس فدرال آمریکا، (اف‌بی‌آی): رژیم ایران در حال الگوبرداری از روسیه برای نفوذ در آمریکا است

کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، با «جدی» نامیدن تهدید «دخالت روسیه» در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا، گفته‌است که چین، ایران و کره شمالی در حال الگوبرداری از روسیه برای نفوذ در ایالات متحده هستند.

به گزارش رادیوفردا به نقل از نیویورک تایمز و سایت شورای روابط خارجی آمریکا، رئیس اف‌بی‌آی این مطلب را در نشست «تهدیدهای جهانی برای آمریکا» در اندیشکده این شورا در واشینگتن بیان کرده است.

به گفته کریستوفر ری، در حالی که کوشش روسیه برای «نفوذ شرارت‌بار» در روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا «بسیار جدی» است، ایران، چین و کره شمالی نیز با نگاه کردن به اقدامات روسیه در انتخابات دوره پیشین، به شیوه مشابه برای نفوذ در آمریکا روی آورده‌اند.

آقای ری گفت که ایران، چین و کره شمالی «با تماشای اقدامات روسیه در ۲۰۱۶ و بعد از آن، در حال یادداشت‌برداری هستند».

وی گفت، گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که کرملین از نیت خود برای نفوذ در آمریکا عدول نکرده و «تهدید ضداطلاعاتی» روسیه به قوت خود باقی است و افسران جاسوسی روسیه نیز که به آمریکا رخنه کرده‌اند، نیت کرملین را دنبال می‌کنند.

بنا به توصیف رئیس اف‌بی‌آی، دخالت روسیه در دوره پیشین انتخابات تنها «تمرینی» برای نفوذ گسترده‌تر در انتخابات آتی بود.

وی توضیح داد که روسیه از شبکه‌های اجتماعی، اخبار جعلی و تبلیغات برای مخدوش کردن انتخابات استفاده خواهد کرد و پلیس فدرال نیز از جمله با به خدمت گرفتن نیروی بیش‌تری شامل ۴۰ کارمند و تحلیل‌گر داده‌ها، همین راه‌ها را سد خواهد کرد.

آقای ری همچنین از کمپانی‌های اداره کننده فضای مجازی خواست کاربران جعلی را شناسایی، و حساب‌های آن‌ها را مسدود کنند.

وی در همین حال گفت این تهدیدها برای دموکراسی آمریکا تنها مربوط به دوره انتخابات نیست بلکه تهدیدی ۳۶۵ روزه هستند که پلیس فدرال و وزارت امنیت داخلی را به خود مشغول می‌کند.

کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اعلام رقابت دست‌کم ۲۰ نامزد دموکرات در میان این حزب، با هدف رقابت در برابر دونالد ترامپ، که به احتمال زیاد نامزد نهایی جمهوری‌خواهان خواهد بود، آغاز شده و به زودی وارد مراحل تازه خود می‌شود. انتخابات ۲۰۲۰، انتخابات برای کنگره نیز هست.

کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی همچنین گفت که آمریکا رد پای نیروی قدس سپاه پاسداران در خاک آمریکا و نیز کشورهای دیگر هم‌پیمان واشینگتن را زیر نظر دارد و «تهدید ناشی از این نیرو را جدی‌تر تلقی می‌کند».