پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » محمدسرفراز از ایران فرار کرده یا پیش از فرار به دام افتاده؟ ویدئوی تحویل اسناد مخفی توسط محمدسرفراز -رئیس اسبق سازمان صداوسیما به شهرزاد میرقلی‌ خان -عضو سابق واحد بین الملل صداوسیما- چیست؟

محمدسرفراز از ایران فرار کرده یا پیش از فرار به دام افتاده؟ ویدئوی تحویل اسناد مخفی توسط محمدسرفراز -رئیس اسبق سازمان صداوسیما به شهرزاد میرقلی‌ خان -عضو سابق واحد بین الملل صداوسیما- چیست؟

خانم میرقلی‌خان با انتشار ویدیوهایی خطاب به حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه، می‌گوید که این اسناد اصل سندهایی است که پیش از این نیروهای سازمان اطلاعات سپاه -تحت امر حسین طائب-  از خودروی او «دزدیده بودند».وی همچنین فیلمی را از روخوانی یک نامه که در آبان ۹۷ خطاب به علی خامنه‌ای نوشته و آن را با مقدمه ای به قلم آقای سرافراز برای رهبر نظام ارسال داشته بود منتشر کرده و در این نامه خواستار محاکمه حسین طائب، محسن رضایی، محمد باقر قالیباف، محسن ساجدی نیا، محمود سیف و همه افراد «وابسته به تیم طائب از ارگان‌های کشور و خلع قدرت و خروج مجتبی خامنه‌ای از بیت رهبری شده است”!

سایت «خبر آنلاین»  در گزارشی ادعاکرد: «محمد سرافراز رئیس پیشین در تهران است و در گفت و گو با نزدیکانش اتهام فرار از کشور را تکذیب کرده است. ادعایی که حتی خود شهرزداد میرقلی‌خان هم آن را تکذیب کرده است. میرقلی‌خان در دوره سرافراز از اعضای واحد بین الملل سیما بود که به دلیل حساسیت نهادهای نظارتی  (نسبت به فعالیتهای تردید برانگیز او) به عمان گریخت. پیش از این نیز، حانم میرقیخان به اتهام همکاری با ایران برای خرید تجهیزات ماهواره ای سال‌ها در آمریکا بازداشت بوده است.»

خبرگزاری ایلنا مصاحبه‌ای با محمد سرافراز منتشر کرده که در آن او ضمن توضیحاتی گفته «اسنادی که دو هفته پیش تحویل خانم میرقلی خان دادم، مربوط به پنج سال زندان و مکاتبات ایشان با دادگاه‌های آمریکا به اتهام تلاش برای خرید دوربین‌های دید درشب است. درسال 1394 پیش از آنکه اتهام جاسوسی به ایشان وارد کنند، خودروی خانم میرقلی خان مورد سرقت قرارگرفت و فقط لب تاب و چمدان اسناد زندان که در صندوق عقب خودرو قرار داشت، ربوده شد.قاعدتاً تصور می‌کردند به این ترتیب سندی برای اثبات زندان رفتن در آمریکا ندارد.توجیه آنها برای اتهام جاسوسی به خانم میرقلی خان این بود که 5 سال در زندان‌های آمریکا به سرنبرده است. سرمنشأ شایعات اخیر همان کسانی هستند که اتهام ساختگی جاسوسی را به این خانم وارد کردند و هیچ مدرکی برای ادعای خود نتوانستند ارائه کنند.»

 

 

 

شهرزاد میرقلی خان که در سال ۸۷ در دادگاهی در فلوریدا به جرم تلاش برای قاچاق تجهیزات نظامی از آمریکا به ایران، به پنج سال زندان محکوم شده بود در سال ۹۱ آزاد شد.

دولت عمان گفته بود که وی با میانجیگری این کشور آزاد شده است. قبلا از آزادی خانم میر قلی خان ، با میانجیگری عمان ، سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران آزاد شده بودند.

او پس از آزادی و مراجعه به ایران مدیر روابط عمومی شبکه پرس تی‌وی و مشاور رییس صدا و سیما شد و «برخورد» با او یکی از دلایل استعفای آقای سرافراز اعلام شده بود.

محمد سرافراز سال ۹۵ و پس از ۱۸ ماه ریاست بر سازمان صدا و سیما استعفا داد.

پیش از این استعفا گزارش‌هایی درباره اختلاف آقای سرافراز با نهادهای امنیتی منتشر شده بود و او نیز در مصاحبه با روزنامه «جام جم» گفته بود که «یک دستگاه امنیتی» با شهرزاد میرقلی‌خان، مشاور سابقش «برخورد غیرمنطقی» کرده و از خانم میرقلی‌خان خواسته است که کشور را ترک کند.

همزمان شهرزاد میرقلی‌خان در فیس‌بوکش نوشته بود که مأموران اطلاعات سپاه پاسداران از او خواسته‌اند که از کشور خارج شود.

در همین زمینه، امیر تاجیک، رئیس شبکه مستند، در مطلبی در روزنامه «جام جم» نوشته بود که گزارش شهرزاد میرقلی‌خان در خصوص «حیف و میل بی‌جهت بودجه سازمان» به رئیس صداوسیما، علت مسائل پیش آمده برای او بوده است.

«العربیه.نت» شامگاه روز گذشته در خبر تحت عنوان «اخبار تایید نشده درباره فرار رئیس سابق صدا و سیما به همراه اسناد محرمانه» به نقل از «یاشار سطانی»، روزنامه‌نگاری که به افشای پرونده‌های فساد در ایران معروف است، نوشت که او ویدئویی در صفحه توئیتر خود منتشر کرده که گفته می‌شود به فرار محمد سرافراز، رئیس سابق صدا و سیمای ایران از این کشور ارتباط دارد.»

کانال «جعبه سیاه» در این باره نوشت: «ساعاتی قبل در اقدامی تامل برانگیز و غیراخلاقی یاشارسلطانی؛ عنصر وابسته به احزاب اصلاح طلب که قبلا هم‌نشان داده ارزشی برای اخلاقیات قائل نیست ، با انتشار یک ویدیوی تقطیع شده از ‏محمدسرافراز (رئیس پیشین سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی) مدعی شد او به همراه مقدار زیادی اسنادمحرمانه و سری از فسادها و مسائل مختلف کشور را ترک کرده و همراه خانم شهرزادمیرقلیخان در خارج از کشور است!»

چندین کانال تلگرامی و سایت نزدیک به نظام در ایران ضمن تکذیب فرار محمد سرافراز، رئیس پیشین صدا و سیمای جمهوری اسلامی آن را شایعه نامیدند.

کانال تلگرامی «جعبه سیاه» که گفته می‌شود به منابع امنیتی وصل است در انتشار تکذیبیه‌ای تحت عنوان «تکذیب یک ویدیو جنجال برانگیز!» نوشت که «سرافراز در تهران است و ویدیوی جنجالی از خروج وی از کشور ساختگی است.»

یارشاطر سلطلنی هنوز واکنشی به تکذیب خبر منتشر شده توسط او درباره فرار محمد سرافراز نشان نداده است.

سایت نزدیک به منابع امنیتی ایران ضمن اصرار بر ادعای حضور سرافراز در تهران در ادامه مدعی شد: «با پیگیری ما از دفتر رهبر جمهوری اسلامی و برخی منابع موثق امنیتی در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه مشخص شد، هر دو این ویدیوها در اختیار نیروهای امنیتی بوده و بررسی شده و هیچ ارتباط غیراخلاقی و رابطه نامشروعی فیمابین خانم میرقلی خان و دکتر سرافراز نبوده و همچنین این ویدیوها تقطیع شده و ارتباطی با اقای سرافزار ندارد و با هدف تخریب شحصیت وی منتشر شده است.»

محمد سرافراز کیست؟

محمد سرافراز پیش از این رئیس سازمان صدا و سیمای ایران بود ولی به شکل ناگهانی در ماه می 2016 و تنها 16 ماه پس از انتصابش، از سمت خود استعفا کرد. او دلیل این استعفا را دخالت نهادهای اطلاعاتی در امور سازمان عنوان کرد.

سرافراز در ماه ژانویه گذشته به روزنامه شرق گفت که فهرست سیاه محرمانه‌ای وجود دارد که هزاران نفر از هنرپیشگان، فیلم‌سازان و هنرمندان را در صدا و سیما ممنوع‌الکار کرده و حتی اجازه نمایش آثارشان را نیز نمی‌دهد.

او گفت که این فهرست از سوی نهادهای اطلاعاتی که به شکل مستقیم در کار سازمان صدا و سیما دخالت می‌کنند، تهیه شده است. او تاکید کرد که نهادهای اطلاعاتی در کارهای ریز و درشت

سازمان دخالت کرده و «هزاران نفر از فعالان حوزه هنر، تئاتر، فیلمسازی و ساخت سریال‌ها را از نمایش آثارشان منع کرده‌اند.»

نام محمد سرافراز به دلیل نقض حقوق بشر از سال 2012 در فهرست تحریم‌های بین‌المللی است. او آن زمان سردبیر شبکه انگلیسی پرس‌تی‌وی ایران بود و اقدام به پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی کرد.

محمد سرفراز، رئیس سابق سازمان صداوسیما در ایران، درباره ویدئوی جنجالی منتشرشده از او و شهرزاد میرقلی‌خان، بازرس سابق این سازمان، توضیح داده است.

آقای سرفراز گفته دو هفته پیش اسنادی را به خانم میرقلی‌خان تحویل داده است که شامل پنج سال زندان او در آمریکا و مکاتباتش با دادگاه‌های آمریکا بود.

شهرزاد میرقلی‌خان ویدئویی از تحویل گرفتن این اسناد را شش روز پیش در فیسبوک خود منتشر کرد. بازنشر آن ویدئو جنجال‌برانگیز شد و برخی از “خروج اسناد” از ایران انتقاد کردند.

محمد سرفراز به ایلنا گفته است: “اسنادی که دو هفته پیش تحویل خانم میرقلی خان دادم، مربوط به پنج سال زندان و مکاتبات ایشان با دادگاه‌های آمریکا به اتهام تلاش برای خرید دوربین‌های دید درشب است.”

شهرزاد میرقلی‌خان ۱۲ سال پیش به اتهام تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا بازداشت و محکوم شد.

او پنج سال در آمریکا زندانی بود و پس از آزادی از آمریکا به عمان رفت و بعد هم مدیر روابط عمومی پرس تی‌وی شد که محمد سرفراز رئیس آن بود. آقای سرفراز پس از رسیدن به ریاست صداوسیما خانم میرقلی‌خان را به عنوان “بازرس ویژه” خود منصوب کرد.

با خروج شهرزاد میرقلی‌خان از ایران شایعاتی درباره او و محمد سرفراز به راه افتاد، که آقای سرفراز در همان مقطع آنها را “بداخلاقی” توصیف کرد.

آقای سرفراز در توضیحش درباره ویدئوی اخیر به ایلنا گفته است: “در سال ۱۳۹۴ پیش از آنکه اتهام جاسوسی به ایشان وارد کنند، خودروی خانم میرقلی‌خان مورد سرقت قرارگرفت و فقط لپتاپ و چمدان اسناد زندان که در صندوق عقب خودرو قرار داشت، ربوده شد. قاعدتا تصور می‌کردند به این ترتیب سندی برای اثبات زندان رفتن در آمریکا ندارد.”

او افزوده: “سرمنشا شایعات اخیر همان کسانی هستند که اتهام ساختگی جاسوسی را به این خانم وارد کردند و هیچ مدرکی برای ادعای خود نتوانستند ارائه کنند.”

در این ویدئوی جنجالی شهرزاد میرقلی‌خان در محلی که به نظر می‌رسد فرودگاه مسقط، پایتخت عمان باشد، از محمد سرفراز استقبال می‌کند. خانم میرقلی‌خان آقای سرفراز را “اَبَرمرد ایران” می‌خواند.

آنها سپس در حالی که خانم میرقلی‌خان مجموعه پرونده و سند را در بغل دارد و آقای سرفراز فیلم می‌گیرد وارد آسانسوری می‌شوند.

روی یکی از پرونده‌ها نوشته شده “ FOIA US DOJ” که به نظر می‌رسد مخفف “قانون نشر آزاد اطلاعات، وزارت دادگستری ایالات متحده” باشد.

خانم میرقلی‌خان به انگلیسی می‌گوید این مدارک اصل هستند.

او پس از جنجالی شدن ویدئوی اخیر ویدئوهای دیگری در توییتر خود منتشر کرده است.

خانم میرقلی‌خان خطاب به مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر ایران، و حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه، می‌گوید اسنادی که از آقای سرفراز گرفته، سندهایی هستند که پیشتر از او دزدیده شدند.

مطابق گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی در مقطع حبس شهرزاد میرقلی‌خان در آمریکا، محمود سیف، همسر خانم میرقلی‌خان خریدار اصلی تجهیزات نظامی بوده و او نقش هماهنگی را داشته است. گفته شده آقای سیف بازنشسته سپاه پاسداران است.