پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعلام وضعیت اضطراری در آق قلا با شکستن یک سد/ شادگان در محاصره سیلاب /

اعلام وضعیت اضطراری در آق قلا با شکستن یک سد/ شادگان در محاصره سیلاب /

آخرین اخبار از مناطق سیل زده در سراسر کشور؛

در روزهایی که نگرانی از سیلاب در جنوب استان خوزستان توجه ها را به خود جلب کرده، اعلام وضعیت اضطراری در آق قلا در استان گلستان خبری نبود که کسی انتظار شنیدنش را داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پیش فرماندار آق قلا از شکسته شدن یک سد در بالا دست آق قلا خبر داد که ظاهرا مهار سیلاب ناشی از آن چندان ساده نیست؛ حجم بزرگی از آب که روان شدن آن به سمت آق قلا موجب شده به ساکنان برخی مناطق شهر هشدار تخلیه داده شود.

هشدار برای در امان ماندن از سیلابی که ناشی از شکسته شدن سد کیسه‌ای شمال یلمه خندان است و ظاهرا در مسیر پیشروی به شهر، ساکنان محله‌های حکیم آباد، تازه آباد، کل آباد و عیدگاه را تهدید می‌کند؛ هرچند به گفته مسئولان، نیرو‌های نظامی و مردمی در تلاشند با ایجاد سیل بند و موانع دیگر، مسیر حرکت سیلاب را مدیریت کرده و مانع از رسیدن آن به شهر شوند.

تلاشی مشابه آنچه مدت هاست در خوزستاندر جریان است و به رغم پایین رفتن آب در مناطق آب گرفته پیرامون رود کرخه، در پایین دست رود کارون با قوت و شدت در جریان است. تلاش برای نجات شادگان از سیلاب و هدایت انبوه روان‌آب‌ها به دریا.

فرصت ماهیگیری در مزارع!
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۱۱:۲۴

با بالا رفتن دبی رودها در خوزستان و سرازیر شدن انبوه آبی که از بالادست به پایین می‌آید و رودها ظرفیت حمل آن را ندارند، دشت های خوزستان پر شده از ماهیانی که راه خود را گم کرده اند و فرصت بی نظیری به دست داده تا برخی در جایی که تا چند هفته پیش مزرعه بودند و در آن امثال گندم کشت شده بود، ماهیگیری کنند.

بازگشت تأسیسات آبفای خوزستان به مدار به جز شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۹:۳۷

عادل حزباوی، سرپرست آب و فاضلاب روستایی خوزستان در جمع خبرنگاران در تشریح وضعیت مناطق سیل‌زده استان گفت: به جزء شادگان که اخیرا سیلاب وارد شده آن کلیه تأسیسات در مدار بهره‌برداری قرار دارند و تأسیسات شهدای دغاغله نیز با تلاش وارد مدار شد.

وی افزود: مشکل مردم شادگان به محض فروکش کردن سیلاب برطرف می‌شود چراکه مشکل خاصی ندارند و تأسیسات شادگان را از مدار خارج کرده‌ایم زیرا روستاهای تحت پوشش این تأسیسات یا زیر آب رفته‌اند یا تخلیه شدند.

فیلم: راه رسیدن به شادگان از آب می‌گذرد!
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۹:۱۵

به رغم آنکه مسئولان تاکید دارند بحران از شادگان دور شده، اما همچنان برای رسیدن به این خطه می‌بایست از جاده‌ای گذشت که غرق آب است. مسیری بحرانی که چند روزی است در این وضعیت به سر می‌برد:

هشدار عضو کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۹:۱۱

محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ بررسی‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به وضعیت بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل زده گفت: بعد از وقوع سیل، پیشگیری از وقوع بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل زده دارای اهمیت بسیاری است لذا باید پیشگیری‌های لازم صورت گرفته و از وقوع بیماری‌های واگیردار جلوگیری شود.

وی توضیح داد: امروز بحث بالا آمدن فاضلاب می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های واگیرداری از جمله وبا و اسهال شود که در صورت عدم دقت کافی تلفات و آسیب آن بیشتر از تلفات سیل خواهد بود. البته طبق گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر در حوزه‌ درمان در مناطق سیل زده مشکلی وجود ندارد. وضعیت مطلوب است.

قربانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به منابع دولت و توجه وزارت بهداشت و امکانات دارایی و تجهیزاتی بتوان با همین روند در آینده از وقوع بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل زده جلوگیری کرد.

حضور پررنگ سیل بند در خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۹:۰۸

خوزستان که در دوران دفاع مقدس پر بود از جلوه های نبرد با دشمن بعثی، حالا مدتی است که در مقابله با سیلاب به صحنه نبرد تبدیل شده است. نبرد و مقابله با سیلابی عظیم که می‌شود از سیل بندهای احداث شده کنار جاده ها و محورهای مواصلاتی نیز به وجود و اهمیت آن پی برد:

آغاز تعمیرات ۱۵۰۰ مسکن در مناطق سیل زده مازندران
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۹:۰۴

محمد خانی نوذری، مدیرکل بنیاد مسکن مازندران درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده با اشاره به اینکه شش هزار و ۵۰۰ واحد براثر سیلاب در استان خسارت دیدند افزود: پنج هزار و ۷۰۰ واحد تعمیراتی و حدود ۶۰۰ واحد نیز احداثی و تخریبی بوده است.

وی با اشاره به معرفی دو هزار و ۴۰۰ نفر به بانک‌های عامل اظهار داشت: بانک‌ها در حال امضای قرارداد هستند و از بانک‌ها تقاضای تسریع در کارها را داریم تا روند کارها شتاب بخشیده شود. انشالله بازسازی واحدهای تعمیراتی ظرف دو تاسه ماه آینده به پایان رسد.

خانی نوذری با اظهار اینکه تعمیرات هزار و ۵۰۰ واحد شروع شده است درباره بازسازی واحدهای تخریبی نیز گفت: تاکنون آوار برداری حدود ۱۸۰ واحد تخریبی انجام شده است و منتظریم تا نظام مهندسی و کانون کاردان‌ها، نظارت را عهده دار شوند. خوشبختانه مشکل تأمین منابع نداریم و هشت بانک برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به سیل زدگان اعلام آمادگی کرده اند و تاکنون سهمیه چهار بانک ابلاغ شده است.

سیلاب برخی از مدارس آق قلا را تعطیل کرد
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۸:۵۹

در پی وقوع سیلاب مجدد در آق قلا برخی از مدارس آق قلا امروز (شنبه) هفت اردیبهشت تعطیل شد.

به گزارش مهر، آموزش و پرورش در اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به آبگرفتگی محلات شمال آق قلا، مدارسی که در مناطق حکیم آباد، کل آباد، خیابان میکائیل (شمال چهارراه پمپ بنزین) و عیدگاه قرار دارند، تعطیل است.

پلدختر ۲۵ روز پس از سیل
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۸:۰۰

با گذشت ۲۵ روز از سیل در شهر پلدختر استان لرستان هنوز مردم این شهر با مشکلات زیادی روبرو هستند. هنوز آثار گل ولای از چهره این شهر رخت برنبسته و با فرا رسیدن فصل گرما در این شهرستان زندگی در چادر را برای اهالی سخت کرده است.

«سیل برکات زیادی برای خوزستان به همراه داشته است»
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۷:۵۸

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی عصر جمعه در نشستی با حضور رییس شورای راهبری نهاد ریاست جمهوری و تعدادی از مدیران رسانه های ملی در سالن جلسات استانداری خوزستان افزود: سیلاب اخیر باعث زنده شدن استان خوزستان شد زیرا در سالهای اخیر خشکسالی باعث به خطر افتادن حیات در این استان شده بود.

استاندار خوزستان گفت: به لطف سیلاب اخیر اکنون ظرفیت زیادی از سدهای استان پر شده، تالابها آبگیری شدند، و حتی خورهای این استان نیز سیراب گشته و تمامی کانون های ریزگرد در این استان از سیلاب بهره مند شدند. یکی از کانونهای ریزگرد در استان خوزستان در منطقه شریفیه در جنوب شرقی اهواز به وسعت 120 هزار هکتار قرار دارد که با سیلاب اخیر بیشتر این کانون مملو از آب شده که تا مدتها خطر ریزگردها در این منطقه بر طرف شد.

علت حضور حشدالشعبی در سیل خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۷:۱۰

سردار احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب کشور در خصوص حضور نیروهای حشدالشعبی در سیل خوزستان به مهر گفت: حشدالشعبی یک گروه ۱۰۰ هزار نفره است که پس از پیروزی حزب الله و مقاومت در عراق و سوریه تشکیل شد و از آنجایی که جمهوری اسلامی در بحث نابودی گروه تکفیری داعش به آنها بسیار کمک کرد آنها نیز وظیفه خودشان می‌دانستند که در شرایط به وجود آمده سیل برای جمهوری اسلامی ورود کرده و کمک کند، کمک‌های آنان مهندسی به اضافه کمک‌های مردمی، آمبولانس و بیمارستان صحرایی بود که مورد استقبال مردم سیل زده نیز واقع شد.

وی افزود: اینها هم وظیفه خودشان می‌دانستند که به کمک ما بیایند و در سیلی که بروز کرده کمک کنند و یک کمک مهندسی برای ما آوردند و کمک‌های مردمی و آمبولانس و بیمارستان صحرایی آوردند که مورد استقبال مردم واقع شد. اقدام گروه حشدالشعبی به طور صرف کاری بشردوستانه بود و ما نیز از تمام کشورهایی که اقدامات بشردوستانه ای نسبت به مردم سیل زده داشتند، قدردانی می‌کنیم.

دو قسمت سیل بند خاکی در آق‌قلا شکافته شده است
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ – ۰۰:۰۱

امان‌گلدی ضمیر فرماندار آق‌قلا در گفت‌وگو با فارس از شکافته شدن دو قسمت سیل‌بند خاکی در آق‌قلا و حرکت سیلاب به سمت آق‌قلا خبر داد و گفت: از ساعتی پیش این اتفاق رخ داده و حجم آب بالای پشت این سیل‌بندها به سمت شهر در حرکت است. وضعیت هشدار در مناطق کل‌‌آباد، حکیم‌آباد، تازه‌آباد، عیدگاه و دیگر مناطق صادر شده و نیروهای امدادی هم در منطقه حضور دارند.

وی افزود: اسکان توسط هلال احمر در حال انجام است و افرادی که در خطر سیل قرار دارند می‌توانند به مناطق اسکان موقت مراجعه کنند. تمام دستگاه‌های امدادی و نیروهای امدادی و جهادگران سپاه در منطقه حاضر و در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. سعی بر این است این دو نقطه شکاف با شمع‌کوبی پوشیده شود و در صورت پوشیده شدن به معنی رفع نگرانی نیست و همچنان نگرانی وجود دارد. در این راستا قریب به یک‌هزار نفر از نیروهای مردمی نیز در منطقه حضور دارند و در حال کمک هستند.

امان گلدی در ادامه گفت: آماده‌باش کامل در شهرستان حکم‌فرماست و امیدوارم همانند گذشته بتوانیم با وحدت این مشکل را برطرف کنیم. در حال حاضر نیز نیاز به نیروهای انسانی و امکاناتی مانند کیسه و بیل برای مهار آب و ایجاد سیل‌بند و ترمیم نقاط آسیب‌دیده هستیم. به اهالی روستاهایی مانند کل آباد و عیدگاه اعلام شد که منازل خود را ترک یا طبقات اول منازل خود را تخلیه کنند. همچنین هشدار لازم به روستاهای عطاآباد داده شده که آمادگی لازم در صورت بالا آمدن آب داشته باشند.