X

ایلنا گزارش می‌دهد؛ احتمال تکرار سرنوشت تلگرام برای اینستاگرام / تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم

طی روزهای گذشته در پی مسدود شدن صفحه اینستاگرام تعدادی از مسئولان نظامی و دولتی، بار دیگر بحث فیلتر این شبکه اجتماعی مطرح شده است. اصرار بر فیلتر اینستاگرام در حالی است که کارشناسان بر این عقیده اند که فیلتر کامل این شبکه اجتماعی راه حل مشکلات نیست و مانند آنچه برای تلگرام رخ داده محکوم به شکست است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، در دی ماه سال گذشته عنوان کرد که در شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام ملزم به دریافت مجوز از وزارت ارتباطات ایران، رعایت قوانین و انتقال سرورهای خود به داخل کشور هستند و در غیر این صورت باید فیلتر شوند اما این مصوبات شورای عالی فضای مجازی تا امروز نه تنها محقق نشده است بلکه اینستاگرام در اقدامی جدید در راستای همراهی با دولت ترامپ و قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، تمام حساب های کاربری مربوط به سرداران و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در این شبکه مجازی مسدود کرد.

بر همین اساس برخی فیلتر کامل این شبکه اجتماعی را تنها راهکار مقابله با عملکرد این شبکه اجتماعی در نقض آزادی بیان در کنار انتشار محتوای خلاف قانون و اخلاق آن می‌دانند، اما در مقابل مخالفانی نیز وجود دارند که معتقدند به جای فیلتر کامل اینستاگرام می‌توان با به کارگیری روش‌های مناسب، تهدیدات در این فضا را کاهش و حتی آن را تبدیل به فرصت کرد. آن‌ها تجربه شکست فیلتر تلگرام را مورد اشاره قرار می دهند و این اقدام را پر هزینه و کم نتیجه می‌دانند. از نظر کارشناسان مخالف فیلتر ایسنتاگرام، شبکه‌های اجتماعی ظرفیت‌های هستند که به جای مقابله، باید از آن در جهت پیش برد اهداف خود، تامین منافع ملی و مقابله با فضای سازی‌ها علیه کشور استفاده کرد.

 صفحه‌هایی که در فضای مجازی سم پاشی می‌کنند، مسدود شوند

رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بهترین راهکار برای مقابله با تهدیدات شبکه اجتماعی اینستاگرام را نه فیلتر آن بلکه اقدامات حساب شده و مرحله‌ای می‌داند.

وی اظهار کرد: بهترین اقدام برای مقابله با مسدود شدن صفحه اینستاگرام تعدادی از مسئولان نظامی و دولتی برخورد مشابه با صفحه‌هایی است که علیه ما در فضای مجازی سم پاشی می‌کنند.

سبحانی فر یادآور شد: روش های وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها صفحه‌هایی که علیه منافع ملی ما و خلاف اخلاق، مطلب منتشر می‌کنند، غیرفعال کرد.

وی ایسنتاگرام را شبکه اجتماعی با ظرفیت بالا توصیف کرد که در صورت استفاده هوشمندانه از آن می‌تواند تامین کننده منافع ملی ما باشد.

تهدید فضای مجازی را تبدیل به فرصت کنیم

همچنین اصغر مسعودی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا رابطه قوی ایجاد شده بین اقشار مختلف جامعه و فضای مجازی را انکارناپذیر عنوان کرد و گفت: هر چند اکثر محتویات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام قابل قبول نیست است اما به نظر می‌رسد فیلتر کامل این شبکه اجتماعی، راهکار مناسبی برای مقابله با آن نباشد.

وی فضای مجازی را ابزاری دانست که باید کاربرد مثبت و مناسب نیز برای آن قائل شد.

مسعودی تاکید کرد: اگر نظارت بر این فضا وجود داشته باشد و محدویت‌ها اعمال شود امکان سوق دادن آن به سوی اهداف مثبت وجود دارد.

وی شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام را تهدیدی دانست که با تدبیر می‌تواند تبدیل به فرصت شود.

مسعودی در پایان گفت: قدم‌های حساب شده ما در فضای مجازی اقدامات اخیر همچون مسدودسازی صفحه‌های شخصی مسئولان نظامی و دولتی را خنثی می‌کند و شرایط را تا حد زیادی به نفع ما تغییر دهد.

هنوز مشخص نیست اینستاگرام سرنوشتی همانند پیام‌رسان تلگرام خواهد داشت یا خیر، اما  آنچه مسلم است در هر تصمیمی که برای این شبکه اجتماعی گرفته می‌شود نباید فراموش کرد فضای مجازی ظرفیت بزرگی است که می‌توان هوشمندانه از آن برای تامین منافع ملی کشور استفاده کرد.