پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در ترس از تکرار اسقاط عمرالبشیر بعداز سی سال در سودان درماجرای یک کودتای نظامی و قضیه شش جانشینی که فرمانده شدند

در ترس از تکرار اسقاط عمرالبشیر بعداز سی سال در سودان درماجرای یک کودتای نظامی و قضیه شش جانشینی که فرمانده شدند

موضوع ارتقا رتبه «جانشین فرمانده» به «فرمانده کل» یکی از رویه‌های غیر معمول در احکام نظامی فرماندهان ارشد محسوب می‌شود، و خبر از اختلافات پشت پرده عمیق دارد که یکی از آنها ترس از کودتای احتمالی است، مثل قضیه ای که در سودان اتفاق افتاد.

فرماندهان

به گزارش مشرق، دو روز پیش (۱ اردیبهشت) فرمانده معظم کل قوا طی حکمی، سردار حسین سلامی را ضمن ارتقا به درجه به سرلشکری، به عنوان فرمانده کل سپاه منصوب کردند.

سردار سلامی که به مدت ۱۰ سال جانشین فرمانده کل سپاه بود، در این مدت توانست با ابعاد و زوایای مختلف فرماندهی سپاه آشنا شود و تجارب فراوانی را در این عرصه به دست بیاورد. او طی این ۱۰ سال توانسته بود با سفر به تمام استان‌های کشور و به خصوص مناطق مرزی، مسائل، موضوعات و مشکلات معتنابه را رصد کند.

بیشتر بخوانیم:

سردار سرلشکر «حسین سلامی» به فرماندهی کل سپاه منصوب شد

اما موضوع ارتقا رتبه «جانشین فرمانده» به «فرمانده کل» یکی از رویه‌های معمول در احکام نظامی فرماندهان ارشد محسوب می‌شود. رویکردی که طی دو سه سال اخیر و با انتصابات صورت گرفته در سطح مقامات ارشد ارتش و سپاه، نمود بیشتری پیدا کرده است.

در سه سال گذشته از میان ۸ تغییری که در سطح فرماندهی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، ۶ تغییر با رویکرد جانشین‌محوری صورت گرفته است.

همانطور که گفته شد، سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده جدید کل سپاه در گذشته جانشین فرمانده کل سپاه بوده است. امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش نیز قبل از انتصاب به این عنوان مسئولیت‌های جانشین ستاد کل نیروهای مسلح و جانشین فرمانده کل ارتش را عهده‌دار بود. امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز چندین سال به عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش خدمت می‌کرد. امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش هم جانشین امیر «فرزاد اسماعیلی» در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش بود. امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز به مدت چند سال جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود. در سپاه هم سردار سرتیپ «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه چندین سال جانشین سردار «علی فدوی» در نیروی دریایی سپاه بود.

از میان انتصاب‌های نظامی صورت گرفته در میان مقامات ارشد نظامی طی سه سال گذشته سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش، سابقه جانشینی فرماندهی را بر عهده نداشتند.

منبع: میزان