سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیمانه اقتصادی؛

پیمانه اقتصادی؛

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیشترین کاهش تولید خودرو به ون رسید، دلار هفته را با ثبات آغاز کرد، همتی سیاست بانک مرکزی در خصوص عملیات بازار باز را تشریح کرد، احتمال کاهش نرخ بهره در امریکا قوت گرفت، جهش شاخص بورس در پایان فروردین، ایران در صدر کشور‌های پرداخت کننده یارانه سوخت، رفع ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال و آپارتمان‌های میلیاردی در نارمک را در بر دارد.

بیشترین کاهش تولید خودرو به ون رسید

طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان ایران در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ تولید انواع ون در خودروسازان داخلی، ۹۶.۴ درصد کاهش یافته است. بر این اساس، در این مدت تولید انواع ون از ۱۳۸ دستگاه در اسفند ماه ۱۳۹۶ به ۵ دستگاه کاهش یافته و بیشترین میزان کاهش تولید را در میان خودروهای داخلی در این ماه را به خود اختصاص داده است.

سایپا: قیمت‌ها روند کاهشی دارد؛ متقاضیان نگران تهیه خودرو نباشند

بابایی نماینده ویژه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که در حال حاضر همانند اواخر سال ۹۷ قیمت‌ها روند کاهشی دارد گفت: متقاضیان خرید محصولات سایپا نگران تهیه خودرو نباشند، چرا که تولید و عرضه خودرو و عمل به تعهدات معوق در سایپا به‌صورت مستمر ادامه دارد و در این زمینه مشتریان اطمینان داشته باشند که روند کنونی بدون وقفه و هیچ‌گونه مشکلی ادامه خواهد داشت.

آرامش سکه و طلا در شروع هفته

به گفته کشتی آرای در پایان معاملات دیروز، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به قیمت ۴,۵۷۰,۰۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) بدون تغییر قابل توجهی به رقم ۴,۷۶۰,۰۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲,۶۵۰,۰۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که ربع سکه بهار آزادی در بازار ۱,۶۸۰,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد و هر سکه یک گرمی نیز به رقم ۹۴۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۲۹,۶۰۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۱،۸۶۰،۰۰۰ تومان می‌باشد که نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. به گفته کشتی آرای، حباب سکه در محدوده ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت. این در حالی است که تقاضای قابل توجهی در بازار وجود نداشته است.

دلار هفته را با ثبات آغاز کرد

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی دیروز (۳۱ فروردین) هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان خریده و ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان فروختند. این صرافی‌ها همچنین نرخ خرید یورو را ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ فروش آن به متقاضیان را ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کردند. نرخ دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز پنج شنبه تغییر قابل توجهی نداشته است. یورو نیز در این دو روز تغییر قیمتی نداشته و روز گذشته نیز با قیمت ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شده است.

همتی سیاست بانک مرکزی در خصوص عملیات بازار باز را تشریح کرد

عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در مورد عملیات بازار باز، یک نکته را باید تاکید کنم؛ این بازار علاوه بر اینکه، امکان معاملات اوراق بهادار دولت را بین بانک‌ها، و بین بانک مرکزی و بانک‌ها فراهم می‌آورد. نکته بسیار مهم این است که در واقع اوراق بهادار دولتی را مشخصاً به دارایی‌هایی بدون ریسک تبدیل می‌کند، ولی همزمان نرخ تنزیل در بازار در قالب دامنه نرخ سود تعریف خواهد شد. به بیان دیگر، آنچه تلاش برای اجرای آن است، شکل پیش رفته عملیات سیاست پولی است که همزمان نه تنها معاملات اوراق و نحوه تعامل بانک مرکزی با بانک‌ها را سامان خواهد داد، بلکه با توجه به مسیر تورمی که بانک مرکزی ترسیم خواهد کرد، دامنه تعیین شده نرخ سود، سامان ساختار یافته‌ای به نرخ سود خواهد داد تا نرخ‌ها از حول و حوش یک بازه، زیاد و کم نشوند. بدون این دامنه، آشفتگی زیادی در نرخ‌های بین بانکی ممکن است به وجود آید، که با ترتیباتی که گفتم این مشکل به وجود نخواهد آمد و بانک مرکزی خواهد توانست با قدرت سیاست‌های خود را اجرا کند.

احتمال کاهش نرخ بهره در امریکا قوت گرفت

رویترز: شارل اوانز، رئیس دفتر منطقه شیکاگوی بانک مرکزی آمریکا گفت در صورتی که قیمت‌ها به روند کاهشی خود ادامه دهند، این احتمال وجود خواهد داشت که فدرال رزرو برای حمایت از نرخ تورم و رساندن آن به سطح هدف گذاری شده، تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد هر چند که این سناریو در حال هنوز چندان محتمل نیست. اوانز که برای شرکت در نشستی به نیویورک رفته بود در جمع خبرنگاران گفت: نسبت به نرخ‌هایی که در حال حاضر وجود دارند آرامش خاطر دارم اما برای تعیین نرخ بهره باید به روند افزایش قیمت‌ها نگاه کنیم تا میزان انعطاف پذیری سیاست گذاران مشخص شود. بانک مرکزی آمریکا سال گذشته نرخ بهره را با چهار مرتبه افزایش به ۲.۲۵ درصد رساند که آخرین دور از این افزایش با واکنش منفی شدید بازارهای مالی و ارز و نیز بورس وال‌استریت مواجه شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که یکی از سرسخت‌ترین مخالفان روند افزایش نرخ بهره است تاکنون بارها و بارها از مقامات فدرال رزرو خواسته است تا نرخ بهره را کاهش دهند و سیاست‌های انبساطی اتخاذ کنند. ترامپ مدعی شده است که افزایش سیاست‌های محرک و تزریق نقدینگی می‌تواند منجر به افزایش محسوس رشد اقتصادی آمریکا شود.

جهش شاخص بورس در پایان فروردین

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۴۴۶۴ واحدی معادل ۲.۲۳ درصد به رقم ۲۰۴ هزار و ۳۷۵ واحد رسید. با این رشد، پرونده نماگر کل بورس در اولین ماه سال، با تقویت ۲۵ هزار و ۷۱۶ واحد بسته شد تا بازدهی شاخص در این ماه، به بیش از ۱۴ درصد رسیده باشد. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۲۸۶ واحدی به رقم ۵۸ هزار و ۹۱۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۱۸۹ واحدی، عدد ۴۰ هزار و ۶۵۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۲۹ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۳۴۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۲۶۷ واحد افزایش را رقم زد و به سطح ۲۳۰ هزار و ۸۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۳۱۶۶ واحد افزایش به رقم ۱۵۳ هزار و ۲۴۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۹۴۶۶ واحد افزایش همراه بود و عدد ۳۹۴ هزار و ۳۳۲ واحد را به نمایش گذاشت.

سایپا: قیمت‌ها روند کاهشی دارد؛ متقاضیان نگران تهیه خودرو نباشند/ آرامش سکه و طلا در شروع هفته/ حداقل افزایش حقوق بازنشستگان کمتر از ۴,۴۰۰,۰۰۰ ریال نخواهد بود

رفع ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک، رفع ممنوعیت در صادرات سیب درختی و پرتقال را ابلاغ کرد. در این نامه آمده است، با توجه به ضرورت استمرار تولید و تنظیم بازار، مقتضی است نسبت به اعمال ضوابط زیر برای کالاهای تعیین شده، اقدام لازم صورت گرفته و موارد به گمرکات کشور ابلاغ شود. لغو ممنوعیت صادراتی از تاریخ ۲۸ فروردین ۹۸ زمان ابلاغ نامه برای سیب درختی و پرتقال اعمال می‌شود.

آپارتمان های میلیاردی در نارمک

برای خرید واحد ۱۰۲ متری با عمر بنا ۶ سال در نارمک میدان ۲۲ به سرمایه ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی نیاز است. برای خرید آپارتمان در نارمک با توجه به عمر بنا و موقعیت دسترسی باید هزینه‌های متفاوتی پرداخت کرد که در جدول زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

سایپا: قیمت‌ها روند کاهشی دارد؛ متقاضیان نگران تهیه خودرو نباشند/ آرامش سکه و طلا در شروع هفته/ حداقل افزایش حقوق بازنشستگان کمتر از ۴,۴۰۰,۰۰۰ ریال نخواهد بود

ایران در صدر کشور‌های پرداخت کننده یارانه سوخت

آژانس بین‌المللی انرژی، یارانه پرداختی انرژی در ایران را معادل ۴۵.۱ میلیارد دلار اعلام کرده که این میزان شامل ۱۶.۵ میلیارد دلار یارانه فراوده‌های نفتی، ۱۲.۳ میلیارد دلار یارانه برق و ۱۶.۳ میلیارد دلار یارانه گاز طبیعی بوده است. بر پایه این آمار، یارانه یادشده، ۱۰ و ۴ درهم درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است که این مسئله باعث شده تا ایران در صدر کشور‌های پرداخت کننده یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی قرار گیرد. براساس ارقام اعلام شده در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، امسال دولت بیش از ۹۳۴ هزار میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که این میزان تقریبا دوبرابر رقم ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی کل کشور است. یکی از مصادیق یارانه پنهان، قیمت بنزین و یارانه آن است که با توجه به تفاوت نرخ بنزین در ایران (۱۲ سنت) و نرخ متوسط بین‌المللی بنزین (۵۲ تا ۵۴ سنت)، بر اساس نرخ ارز نیمایی حدود ۸ هزار تومان است و این تفاوت‌ها در بودجه دیده نمی‌شود.

حداقل افزایش حقوق بازنشستگان کمتر از ۴,۴۰۰,۰۰۰ ریال نخواهد بود

آیین‌نامه اجرایی بندهای (ج) و (ی) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور در مورد تعیین حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی که روز چهارشنبه گذشته (28فروردین) به تصویب هیات وزیران رسید، ابلاغ شد.

در این آیین نامه که شنبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده آمده است:

ماده 1- حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در سال 1398، هجده درصد (18%) نسبت به سال 1397 افزایش می یابد. حداقل افزایش حقوق نسبت به سال 1397 از مبلغ چهار میلیون و چهارصد هزار (4.400.000) ریال کمتر نخواهد بود.

ماده 2- حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگان کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های وابسته به دستگاه های اجرایی به میزان پانزده میلیون و هفتصد و هشتاد و پنج هزار (15.785.000) ریال و حداکثر حقوق آنان هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین می شود.

ماده 3- در اجرای بند (ج) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور، همسان سازی حقوق بازنشستگان، موظفین و مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح پس از اعمال درصد افزایش حقوق سال 1398 نسبت به حقوق سال 1397، با افزایش امتیازات گروه های شغلی جداول مواد (109) و (110) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- در سقف اعتبارات مندرج در بند یاد شده و سایر قوانین و مقررات مربوط با ضریب دو هزار و یکصد و بیست (2.120) ریال اعمال می گردد.

تبصره 1- جداول افزایش امتیازات به نحوی که درصد افزایش امتیازات گروه های شغلی پایین تر (با اولویت کسانی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از بیست و پنج میلیون (25.000.000) ریال می باشد) بیشتر باشد، توسط سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط حداکثر ظرف یک هفته پس از ابلاغ این تصویبنامه، ابلاغ خواهد شد.

تبصره 2- برای موارد خارج از قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری، تطبیق گروه شغلی آنها با رعایت طرح طبقه بندی مشاغل مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری عمل خواهد شد.

ماده 4- سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی می توانند از محل منابع داخلی خود، با تصویب هیئت امنا یا مجمع عمومی، حداکثر در سقف افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1398 بر اسسا مفاد این تصویبنامه اقدام نمایند.

چراغ سبز غول بانکی ترکیه به میرکارت روسی

ولادیمیر کاملوف مدیر عامل نظام پرداخت ملی روسیه گفت: بزرگترین چرخه بانکداری در ترکیه در کنار ۱۰ هزار خُرده فروش آنلاین در این کشور پذیریش میر کارت های روسی را شروع کرده است. وی گفت: میرکارت ها اکنون در ترکیه پذیرفته می شوند و آزمایش آن نهایی شده است. مدیر عامل نظام پرداخت ملی روسیه گفت: این غول بانکداری Is Bankasi است که بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ خودپرداز در سرتاسر ترکیه دارد و بزرگترین شبکه کارت بانکی در ترکیه محسوب می شود. میر کارت های روسیه در بیش از ۴۰ هزار واحد تجاری در سرتاسر ترکیه پذیرش خواهند شد. کاملوف تصریح کرد: اپراتور میر کارت در حال حاضر با یکی از قدیمی ترین بانک های ترکیه ای یعنی Ziraat Bank در حال یکپارچه کردن این کارت ها است. به گفته کاملوف، نظام پرداخت میر در ابتدا سعی به همکاری با گوگل پی و اپل پی بمنظور یکپارچه شدن کارت های روسی با نظام های پرداخت بدون تماس بین المللی بود؛ اما با سردی شرکت های آمریکایی روبرو شد. ماه گذشته میلادی، این شرکت دولتی روسی خدمات پرداخت بدون تماس خود را با نام MirPay راه اندازی کرد. این خدمات در حال حاضر در گوشی های هوشمند آندروید با پشیبانی خدمات بانک های بزرگ روسی در دسترس است. مدیر عامل نظام پرداخت ملی روسیه گفت: راه اندازی این سرویس پرداخت بدون تماس باعث علاقمندی گوگل پی و اپل برای از سرگیری مذاکرات برای یکپارچه شدن آن با نظام پرداخت خود شده است. به نقل از ایبنا؛ بر پایه این گزارش، نظام پرداخت میر توسط بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی یکسال بعداز اعمال تحریم های غرب علیه مسکو راه اندازی شد. بعداز تحریم های غرب علیه روسیه چندین بانک روسی به طور موقت قادر به استفاده از ویزا و مسترکارت به دلیل تحریم ها نبودند. روسیه ۵۳ میلیون میرکارت تا ژانویه ۲۰۱۹ میلادی چاپ کرد. میرکارت ها در حال حاضر در ارمنستان، قرقیزستان، بلاروس و قزاقستان مورد پذیرش هستند. اپراتور میر در حال برنامه ریزی برای معرفی کارت های ملی روسیه در ازبکستان تا پایان سال جاری میلادی است.