جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در حلب و دیرالزور!! اجاره 49 ساله بندر طرطوس سوریه از سوی روسیه/

آخرین تحولات خاورمیانه:درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در حلب و دیرالزور!! اجاره 49 ساله بندر طرطوس سوریه از سوی روسیه/

 

اظهارات شدیدالحن مقام اماراتی علیه ترکیه، اعلام پایبندی امارات به تحریم های آمریکا علیه ایران، اجاره 49 ساله بندر طرطوس سوریه از سوی روسیه و حمله هوایی و انفجار بزرگ در طرابلس لیبی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تکذیب خبر درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در حلب و دیرالزور نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، یک منبع نظامی سوری برخی اخبار منتشر شده مبنی بر درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در دیرالزور و حلب را به شدت تکذیب کرد.

این منبع بیان کرد: برخی پایگاه‌های خبری و رسانه‌های مکتوب خبری مبنی بر درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در دیرالزور و حلب مخابره کرده اند، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه آنچه در پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ها در این باره منتشر شده را رد می‌کند و تاکید می‌کند که این خبر بی اساس و نادرست است.. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه از رسانه‌ها می‌خواهد که در انتشار اخبار دقت و مسئولیت پذیری داشته باشند و به خبر نظامی میدانی تا زمانی که از سوی یک منبع نظامی صادر نشده باشد، اعتنا و اعتمادی نکنند.

اظهارات شدیدالحن مقام اماراتی: تا سقوط اردوغان به ترکیه نروید/ تکذیب خبر درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در حلب و دیرالزور/ اجاره 49 ساله بندر طرطوس سوریه از سوی روسیه/ حمله هوایی و انفجار بزرگ در طرابلس لیبی

اظهارات شدیدالحن مقام اماراتی علیه ترکیه

ضاحی خلفان معاون رئیس پلیس دبی از شهروندان اماراتی خواست که تا زمان سقوط دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر نکنند.

او در توییت های خود از اعلام آنکارا مبنی بر دستگیری “دو مامور مرد سازمان اطلاعات امارات” در استانبول به شدت انتقاد کرد و اردوغان را متهم به “به راه انداختن بحران دو جاسوس کرد، زیرا به زعم خلفان، می خواسته است از این طریق توجه مردم را از ناکامی خود در انتخابات اخیر شهرداریهای ترکیه منحرف کند”.

ضاحی خلفان نوشت: “اردوغان بحرانی را به راه انداخت تا جایگزین بحران دیگری شود.. بحران جاسوس های اماراتی را به راه انداخت تا توجه مردم را از ناکامی خود در انتخابات اخیر شهرداری ها منحرف کند..روشن است که این روش برای کسی که شیوه اخوانی ها برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی خودشان را درک می کند، راه به جایی نمی برد”.

اظهارات شدیدالحن مقام اماراتی: تا سقوط اردوغان به ترکیه نروید/ تکذیب خبر درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در حلب و دیرالزور/ اجاره 49 ساله بندر طرطوس سوریه از سوی روسیه/ حمله هوایی و انفجار بزرگ در طرابلس لیبی

وی همچنین ترکیه را تحت سیطره قطر دانست و نوشت: “به شهروندان امارات و افراد مقیم در آن هشدار می دهم و توصیه می کنم که به ترکیه سفر نکنند زیرا در دوره اردوغان ممکن است که برای شما اتهام جاسوسی سرهم کنند”.

خلفان افزود: “توصیه ام این است که به هیچ وجه به ترکیه سفر نکنید؛ تا زمانی که دولت اردوغان سقوط کند و خداوند فردی غیرنژادپرست را در ترکیه روی کار بیاورد”.

خلفان از اماراتی ها و افراد مقیم در کشورش خواست تا سفرهای گردشگری خود به ترکیه را قطع کرده و کالاهای تولیدی ترکیه را در اعتراض به این اقدام آنکارا تحریم کنند.

مسئولان ترکیه روز گذشته از دستگیری دو نفر در شهر استانبول به اتهام جاسوسی برای امارات خبر دادند که تحقیقات از یکی از آنها درخصوص اینکه آیا با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی ارتباط داشته است یا نه در جریان است.

اعلام پایبندی امارات به تحریم های آمریکا علیه ایران

«عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات روز شنبه با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشنگتن دیدار و درباره تقویت همکاری‌های واشنگتن و ابوظبی و امنیت خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

عبدالله بن زاید آل نهیان در این دیدار همچنین مسئولان آمریکایی را در جریان آخرین اقدامات دولت امارات در مورد پایبندی به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران قرار داد و تاکید کرد که کشورش به این تحریم‌های ضد ایرانی پایبند است.

چندی پیش، «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن نیز از اقدام دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در احیای تحریم‌ها علیه ایران، حمایت کرده بود.

«العتیبه» که کشورش با حمایت از تروریست‌ها در سوریه و شرکت در جنگ علیه یمن از عوامل اصلی ایجاد بی‌ثباتی در منطقه بوده، ایران را به حمایت از «گروه‌های تروریستی» متهم کرد.

اظهارات شدیدالحن مقام اماراتی: تا سقوط اردوغان به ترکیه نروید/ تکذیب خبر درگیری میان نیروهای روسی و ایرانی در حلب و دیرالزور/ اجاره 49 ساله بندر طرطوس سوریه از سوی روسیه/ حمله هوایی و انفجار بزرگ در طرابلس لیبی

سفیر امارات، در حمایت از تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران گفت: «لازم است رفتارهای ایران برایش تبعات داشته باشد.»

اجاره 49 ساله بندر طرطوس سوریه از سوی روسیه

«یوری بوریسوف» (Yuri Borisov) معاون رئیس جمهوری روسیه روز شنبه پس از دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که بندر طرطوس واقع در سوریه طی چند هفته آینده برای مدت ۴۹ سال به روسیه اجاره داده می‌شود.

معاون رئیس جمهوری روسیه در این خصوص گفت: این اقدام با اهداف اقتصادی و لجستیکی به انجام خواهد رسید.

«یوری بوریسوف» در ادامه همچنین ابراز امیدواری کرد که این اقدام به پویایی مثبتی در تجارت دوجانبه منجر شده و مزایایی برای اقتصاد سوریه را نیز به همراه داشته باشد.

حمله هوایی و انفجار بزرگ در طرابلس لیبی

شاهدان عینی بامداد یکشنبه از به لرزه در آمدن طرابلس، پایتخت لیبی بر اثر چندین حمله هوایی و انفجار خبر داده‌اند.

خبرنگار رویترز و چندین نفر از ساکنان شهر طرابلس می‌گویند شاهد پرواز هواپیمایی در شامگاه شنبه بوده‌اند که بعد از حرکت به مدت بیش از ۱۰ دقیقه بر فراز آسمان شهر چندین منطقه را بمباران کرده‌اند.

اندکی بعدتر، در ساعت آغازین بامداد یکشنبه صدای هواپیمایی دیگر شنیده شد و بعد انفجار مهیب مناطقی از شهر را به لرزه درآورد.

هنوز مشخص نیست این حملات با پهپاد انجام شده‌اند یا هواپیماهای جنگی. توپخانه‌های ضدهوایی در پاسخ به این حملات، شلیک کردند.

ساکنان طرابلس در روزهای گذشته شاهد وقوع حملات پهپادی بوده‌اند، اما رویترز نوشته این بار هنوز مشخص نیست که حملات با این نوع پرنده‌ها انجام شده باشد؛ صدای انفجارهای امشب، قوی‌تر از انفجارهای روزهای گذشته بوده است.

ساکنان به رویترز گفته‌اند هدف یکی از حملات ظاهراً پایگاه نظامی نیروهای وفادار به طرابلس در بخش جنوبی شهر بوده که صحنه شدیدترین درگیری میان نیروهای دو طرف در روزهای گذشته بوده است.

مسئولان لیبی برای قطع کردن ارتباطهای هوایی با طرابلس که شهری با جمعیت ۲.۵ میلیون نفر است تنها فرودگاه این شهر را بسته‌اند. فرودگاه شهر «مصراته»، واقع در ۲۰۰ کیلومتری شرق طرابلس اما همچنان باز است.

ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» از پنجشنبه ۱۵ فروردین عملیاتی را به پشتیبانی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر برای تصرف شهر ساحلی لیبی که مقر دولت وفاق ملی است آغاز کرده است.

حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و  «فایز السراج»، رئیس دولت «وفاق ملی» عملیات نیروهای خود در جبهه غرب برای دفاع در برابر این حملات را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامگذاری کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تأیید استفاده از پهپاد برای انجام حملات شامگاه شنبه به معنای استفاده ارتش ملی لیبی از جنگ‌افزارهایی پیشرفته‌تر در این درگیری‌ها است. نیروهای وفادار به حفتر تا کنون از جت‌های فرسوده ساخت شوروی سابق استفاده کرده‌اند.

امارات متحده عربی و مصر برای کمک به ژنرال حفتر جهت داشتن دست برتر در درگیری‌های ۸ ساله لیبی از سال ۲۰۱۴ تجهیزاتی مانند هواپیما و بالگرد در اختیار او قرار داده‌اند.

گزارشی از سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد امارات متحده عربی به علاوه اقدام به احداث یک پایگاه هوایی در منطقه «الخادم» در شرق لیبی کرده است.