جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پومپئو: سیاست ما کمک به مردم ایران برای تغییر است

پومپئو: سیاست ما کمک به مردم ایران برای تغییر است

 

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آمریکا به مردم ایران برای ایجاد تغییر کمک می‌کند.

پومپئو دوشنبه ۱۵ آوریل در کنفرانسی خبری در دالاس پس از دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم این منطقه گفت: «امروز با قرار دادن نام سپاه پاسداران رژیم ایران در فهرست گروه‌های تروریستی به صورتی رسمی، خواستم در جریان دیدگاه‌هایشان (ایرانیان) درباره میزان تاثیر سیاست‌های‌مان بر زندگی مردم در داخل و میزان دست یابی به آرزوی‌مان در تغییر ویژگی و رفتار نظام ایران و رهبرانش، قرار گیرم».

او ادامه داد: «حمایت ما از مردم ایران ادامه دارد و افزایش خواهد یافت. ما می‌خواهیم دولتی داشته باشند که ثروت‌های‌شان را برای صادر کردن تروریسم به سرتاسر جهان هزینه نکند».

او با اشاره به سیل ویرانگر اخیر در ایران گفت: «این ماجرا در رسانه‌های ما پوشش داده شد در حالی که رهبری ایران همچنان به صادر کردن تروریسم ادامه می‌دهد».

او ادامه داد: «در حقیقت از دلارهای‌شان برای پشتیبانی از مادورو در ونزوئلا استفاده می‌کنند در حالی که مردم در داخل در رنج به سر می‌برند».

در پاسخ به سوالی درباره نگرانی برخی قانون‌گذاران آمریکایی از اقدام نظامی دولت ترامپ علیه ایران بدون موافقت کنگره، گفت: «من هیچ‌گاه از مذاکرات داخلی دولت سخن نمی‌گویم به ویژه هنگامی که با حقوق‌دانان باشد».

وزیر امور خارجه آمریکا به سیاست فشار واشینگتن علیه تهران اشاره کرد و گفت: «یکی از مسائل دشوار، آگاه شدن از چیزی است که خارج از تهران روی می‌دهد. به بعضی از حقایق درباره این مساله از راه دیدارهایم با ایرانی‌ها دست یافتم».

او ادامه داد: «درباره چگونی پیشبرد سیاست‌های آمریکا سخن گفتم از جمله درباره مخالفت با حضور رژیم ایران در لبنان و عراق به گونه‌ای که به برپایی کشورهای مستقل، آزاد و دارای حاکمیت کمک کند».

درباره سیاست تغییر نظام در ایران، پومپئو گفت: «سیاست ما کمک به مردم ایران برای تغییر است تا ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان باقی نماند».

در پاسخ به سوال‌هایی درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه رژیم ایران یا سپاه پاسداران، پومپئو گفت: «ایالات متحده و ترامپ، به شکلی قانونی عمل خواهند کرد».

او افزود: «ماده ۲ قانون، اجازه به‌کار گیری توان نظامی علیه تروریست‌ها را داده است. صلاحیت‌ها زیاد است اما ما می‌دانیم که هنگام تصمیم‌گیری، باید به گونه‌ای هماهنگ با عمل سنت‌ها و قانون اساسی ایالات متحده عمل کنیم».