جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » علل تغییر رویکرد روس‌ها در قبال ایران در سوریه! / چرا وقت تغییر رویکرد ایران فرا رسیده است؟!

علل تغییر رویکرد روس‌ها در قبال ایران در سوریه! / چرا وقت تغییر رویکرد ایران فرا رسیده است؟!

روس‌ها پس از چندین بار که خواستار خروج نیرو‌های ایران از سوریه شدند، اکنون در گفت وگو با یک روزنامه سعودی، حضور ایران در سوریه را قانونی و خروج آن را منوط به درخواست دولت سوریه کرده اند. به نظر می‌رسد دو عامل منجر به تغییر رویکرد روس‌ها در قبال حضور ایران در سوریه شده است!

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در گفت‌وگو با یک روزنامه سعودی گفت، همان طور که همه می‌دانند تنها ایران و روسیه با دعوت قانونی به سوریه رفته‌اند و همه طرف‌های دیگر باید این کشور را ترک کنند.

به گزارش «تابناک»؛ واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط در رابطه با حضور روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا در سوریه گفت: حضور روسیه در سوریه قانونی است، ما با دعوت دولت قانونی آن کشور در آنجا حاضر شدیم تا برای مقابله با تهدیدات تروریستی به آنها کمک کنیم. ایران نیز در آنجا حضور قانونی دارد و همان طور که همگی می‌دانیم، هیچ کشور دیگری دعوت نشده است. تمام کسانی که بدون دعوت به سوریه رفتند باید آن کشور را ترک کنند.

وی در پاسخ به این که زمانی که اسرائیل سوریه را هدف قرار می‌هد، روسیه از حاکمیت این کشور حمایت نمی‌کند؛ این درحالی است که شما می‌گویید به جز ایران و روسیه همه کشورها باید سوریه را ترک کنند، گفت: به نظر من ما نیز در زمان مناسب باید سوریه را ترک کنیم و پس از مشورت با دولت سوریه این کار را انجام خواهیم داد. ایرانی‌ها نیز در آن کشور حضور قانونی دارند، زیرا از آنها دعوت شده است، آنها نیز زمانی که دولت سوریه اعلام کند دیگر کمک‌ها ضروری نیست این کشور را ترک خواهند کرد. به نظر من زمانی که سوریه به ثبات کامل برسد، همه کشورها باید آنجا را ترک کنند اما اکنون کشورهایی در سوریه حضور دارند که مطلقاً از آنها دعوت نشده است؛ مانند آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای دیگر.

نماینده روسیه در سازمان ملل در رابطه با مسأله جولان گفت: ما هیچ گاه جولان را به عنوان جزئی از اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسیم، زیرا این منطقه بخشی از سوریه است و ما در این رابطه تصمیم آمریکا را محکوم کردیم؛ اما ما روابط خوبی با اسرائیل داریم و اسرائیل همانند تمام کشورهای عربی شریک ما در خاورمیانه است.

وی در رابطه با ترکیه نیز گفت، این کشور به رغم اینکه شریک مهمی در روند آستانه است، برای حضور در سوریه از آن دعوت نشده است و در نهایت باید این کشور را ترک کند.

واسیلی نبنزیا در رابطه با نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: ایران جزئی از منطقه است و یک نظام غریبه نیست، ایران برخی منافع قانونی دارد که خارج از مرزهای خود به دنبال است و این کشور می‌خواهد از طریق برخی امور امنیت ملی خود را تضمین کند. کشورهای عربی، اسرائیل و ترکیه نیز چنین منافعی دارند. شما در رابطه با تهدیدات ایران صحبت می‌کنید اما تهدیداتی که امروز ایران به وضوح با آنها روبه روست، فراموش نکنید. آیا نباید ایران این تهدیدات را جدی بگیرد؟ متأسفانه بیانیه‌ها و اقدامات اخیر واشنگتن از جمله خروج از برجام و افزایش تحریم‌ها علیه ایران، تنها خطر گسترش تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

وی در پاسخ به ادعای خبرنگار الشرق الاوسط، مبنی بر دخالت ایران در امور دیگر کشورها هم گفت: در رابطه با مسأله دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه نیز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و حتی کشورهای عربی نیز نظرشان در رابطه با این مسأله یکی نیست. اگر نگرانی‌هایی وجود دارد، باید از طریق راه‌های سیاسی و دیپلماتیک حل شود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در رابطه با هدف قرار دادن عربستان توسط موشک‌های بالستیک از سوی انصارالله یمن گفت: ما هدف قرار دادن عربستان با موشک را همیشه محکوم کرده‌ایم و این مساله را نمی‌پذیریم اما در رابطه با دستیابی حوثی ها به اسلحه باید گفت که یمن از زمان قبل از درگیری نیز کشوری بود که سلاح در آنجا به فراوانی یافت می‌شد و تا به امروز هیچ کس دلیل صد در صد و قاطعی مبنی بر دستیابی آنها به اسلحه به طور مستقیم از طریق ایران ارائه نداده است. آنها ابزارهای دیگری برای مجهز کردن خود دارند و بیش از نیاز خود مسلح هستند. کشور یمن حتی در عصرهای قدیم نیز بازار اسلحه بود و همه کشورها از جمله اتحاد جماهیر شوری برای فروش اسلحه به یمن رقابت می‌کردند؛ بنابراین، آنها نیاز چندانی به تهیه سلاح از خارج ندارند.

چند نکته

نخست اینکه؛ روس ها پس از چندین بار که خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شدند، اکنون در گفت وگو با یک روزنامه سعودی، حضور ایران در سوریه را قانونی و خروج آن را منوط به درخواست دولت سوریه کرده اند. به نظر می رسد دو عامل منجر به تغییر رویکرد روس ها در قبال حضور ایران در سوریه شده است: اول اینکه بشار اسد در برابر هرگونه فشار برای وادار کردن ایران به خروج از سوریه مخالفت کرده و دوم آنکه روس ها نمی خواهند در وضعیت تنش و درگیری سیاسی میان ایران و آمریکا، بیش از حد موضع تهران تضعیف شود.

دوم؛ آن طور که نماینده روسیه در سازمان ملل عنوان و همانطور که بارها جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، به مجرد اینکه ثبات در سوریه برقرار شود، همه نیروهای خارجی از جمله نیروهای ایرانی و روسی از سوریه خارج خواهند شد؛ بنابراین، باید گفت قرار نیست نیروهای هیچ کشوری برای همیشه در این کشور بمانند. با این حال، همه بازیگران و به ویژه ایران که اثرگذارترین بازیگر میدانی به شمار می رود، باید قادر باشد دستاوردهای میدانی خود را به دستاورد سیاسی مبدل کند.

در واقع در مرحله نخست ایران توانست با استفاده از ظرفیت مستشاران و نیروهای نظامی خود، دستاوردهای میدانی بزرگی در راستای ایجاد ثبات در سوریه و مبارزه با تروریسم به دست آورد. به نظر می رسد در فاز دوم و برای تبدیل دستاوردهای نظامی به دستاورد سیاسی و اقتصادی، سیاستگذاران ایرانی باید عرصه را برای بازی دیپلماتیک با بازیگری دیپلمات ها را فراهم کند. در این مرحله باید دست دیپلمات ها برای مذاکره با تمامی طرفین در بحران سوریه بازگذاشته شود تا بلکه بتوان دستاوردهای میدانی را که مانند یک چک بانکی است، نقد کرد! در غیر این صورت، ما صرفا برنده جنگ خواهیم بود و نه برنده صلح!