جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رژیم ایران پای «الحشد الشعبی» را به ایران باز کرده است

رژیم ایران پای «الحشد الشعبی» را به ایران باز کرده است

خبرگزاری فارس روز جمعه ۲۳ فروردین گزارش داد نیروهای «الحشد الشعبی» عراق که به بسیج عراق نیز مشهور شده، «برای کمک به سیل‌زدگان» وارد ایران شده‌اند.

بنا بر این گزارش، یکصد خودروی سبک و سنگین «حرکت النجباء» نیز در این کاروان اعزامی حضور دارند. فارس می‌نویسد که این اقدام «با هماهنگی بین تهران و بغداد صورت گرفته است.»

حشد الشعبی یک سازمان چترگونه [متشکل از چندین سازمان کوچک‌تر] است که عمدتا از شبه‌نظامیان شیعه تشکیل شده است؛ این شبه‌نظامیان از سوی ایران پشتیبانی شده و در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند. «حرکت النجباء» از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل دهنده «حشد الشعبی» پیش از این در فهرست سیاه تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران پیش از این گفته بود: «کشوری که این همه ثروت دارد دستش را برای کمک دراز نمی‌کند.» با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار تحریم‌های آمریکا را عامل نتایج مخرب معرفی کردند.

این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین در بیانیه‌ای در بیانیه‌ای به نمایندگی از مردم آمریکا، به قربانیان سیل در ایران تسلیت گفت. او همچنین از آمادگی آمریکا برای پیوستن به سازمان‌های امدادی جهانی و رساندن کمک‌ها به طور مستقیم به مردم ایران خبر داد.

بحران سیل در ایران، که از آخرین روزهای سال گذشته آغاز شد، تاکنون خسارات زیادی به دنبال داشته و انتقادات زیادی متوجه دولت و نهادهای مسئول در مدیریت بحران و امدادرسانی شده است. ضعف مدیریت بحران منجر به درگیری میان مردم معترض و نیروهای امنیتی نیز شده و بر اساس گزارش‌ها در خوزستان دست‌کم یک تن در همین درگیری‌ها جان خود را از دست داد.