سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » حامیان FATF درباره اقدام آمریکا علیه سپاه/

حامیان FATF درباره اقدام آمریکا علیه سپاه/

همانطور که منتقدان اف.ای.تی.اف بارها هشدار داده‌اند اف.ای.تی.اف دارای چارچوب‌هایی است که به بهانه مبارزه با پولشویی می‌تواند به این اطلاعات مهم تراکنش‌های داخلی ایران دست پیدا کند.

اولویت در همکاری ایران با FATF چیست؟

سرویس اقتصاد مشرق – با اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، انتظار می‌رفت حامیان پیوستن ایران به گروه اف.ای.تی.اف، متنبه شده و از اصرار بر اجرای خواسته‌های این نهاد تحت مدیریت آمریکا دست بردارند، اما مواضع این افراد در روزهای اخیر نشان داد آنها بر سیاست یکجانبه امتیازدهی به غربی‌ها در هر شرایطی اصرار دارند.

کارویژه اصلی سازمان گروه اف.ای.تی.اف که هم‌اینک ریاست آن بر عهده مسئول تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا است، اجرای لیست تحریمی آمریکا است.

هم‌اکنون مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تحریم ایران، ریاست گروه اف.ای.تی.اف را بر عهده دارد. وی مسئول مذاکره با کشورهای طرف تجاری ایران است تا آنها را برای قطع روابط تجاری با کشورمان و اجرای تحریم‌های آمریکا تحت فشار بگذارد.

در دو سال اخیر مسئولان دولت حسن روحانی تلاش زیادی برای تصویب تعهدات مدنظر اف.ای.تی.اف کرده‌اند و نهادهای قانونی را تحت فشار رسانه‌ای قرار داده‌اند. بر اساس تعهداتی که علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم در سال ۱۳۹۵ به اف.ای.تی.اف داده، دولت متعهد شده بود ۴۱ اقدام مدنظر اف.ای.تی.اف را در داخل کشور انجام دهد.

اکثر این اقدامات در زمینه اصلاح مقررات مالی بود که توسط دولت انجام شد اما ۴ مورد آن مربوط به تصویب یا اصلاح قوانین است که نیازمند ورود مجلس بود. بر اساس تعهدات دولت روحانی به اف.ای.تی.اف، ایران باید دو قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را مطابق نظرات این گروه غربی اصلاح می‌کرد که همینطور هم شد و مجلس قوانین مذکور را مطابق خواسته دولت، اصلاح کرد.

بر اساس همین تعهدات، ایران باید به دو کنوانسیون غربی بپیوندد: کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون سی.اف.تی.

با این حال، کارشناسان بسیاری نسبت به تبعات پذیرش تعهدات دولت به اف.ای.تی.اف هشدار داده‌اند. اکنون که تصمیم‌گیری درباره پیوستن ایران به این دو کنوانسیون مدنظر اف.ای.تی.اف به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده، اکثر اعضای مجمع معتقدند اجرای این تعهدات موجب گرا دادن راهکارهای دور زدن تحریم‌ها به آمریکا می‌شود.

طبیعی است که آمریکا اکنون از تمامی ظرفیت خود برای قطع روابط تجاری نهادهای تحت تحریم ایران همچون سپاه در سطح بین‌المللی استفاده کرده است؛ اما با قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، حتی هر شرکت داخلی هم که با سپاه همکاری کند، می‌تواند تحت تحریم آمریکا قرار گیرد. با این حال، به علت بسته بودن فضای مالی و بانکی ایران به روی نهادهای خارجی، آمریکایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند به این هدف دست پیدا کنند.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در نشست خبری خود پس از قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تحریمی به این ضعف آمریکا اشاره کرد و گفت: سپاه را به عنوان یک گروه تروریستی شناختیم! هم‌اکنون کشورها باید از عدم ارتباط معاملاتشان با سپاه مطمئن شوند. اگر شما وکیل یک نهاد اروپایی باشید خطرات زیادی را در رابطه با سپاه ایران خواهید دید چراکه سپاه بخش بزرگی از بنیه اقتصاد ایران است؛ البته تلاش برای اینکه بفهمیم سپاه در چه بخش‌هایی از اقتصاد ایران دخیل است، مشکل است.

اما همانطور که منتقدان اف.ای.تی.اف بارها هشدار داده‌اند اف.ای.تی.اف دارای چارچوب‌هایی است که به بهانه مبارزه با پولشویی می‌تواند به این اطلاعات مهم تراکنش‌های داخلی ایران دست پیدا کند و از آنجا که آمریکا ریاست این گروه را بر عهده دارد، به راحتی می‌تواند از این اطلاعات برای شناسایی شرکت‌هایی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، استفاده کند.

با این دلایل روشن، انتظار می‌رفت پس از قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، حامیان پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف از مواضع خود عقب‌نشینی کنند اما در چند روز اخیر این افراد بر مواضع خود تاکید کرده‌اند.

در ادامه به مواضع آنها اشاره شده است:

عبدالله ناصری

فعال اصلاح‌طلب

معتقدم دونالد ترامپ با اقدام ضدایرانی خود علیه سپاه هدفی را دنبال کرد که چیزی جزء تندتر کردن فضای منطقه نیست. بنابراین باید گفت، رد اف.ای.تی.اف توسط ایران دقیقاً در راستای هدفی است که رئیس جنجالی دولت ایالات متحده دنبالش است و برای رسیدن به آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و از این به بعد هم نخواهد کرد.

بعد از اعلام تصمیم ایالات متحده درباره سپاه هم عده‌ای وارد گود شده و از تایید نظرات خود درباره رد اف.ای.تی.اف گفتند تا بلکه بهره‌برداری سیاسی داشته باشند.

در حالی که در سطح عالی حاکمیت روند اف.ای.تی.اف ارتباطی با قصه آمریکا پیدا نمی‌کند درواقع موضوع اف.ای.تی.اف بیشتر به کنوانسیون‌های مالی در اروپا و اتحادیه اروپا ربط پیدا می‌کند.

با توجه به واکنش هوشمندانه و سیاست مدارانه اروپایی‌ها نسبت به موضع‌گیری آمریکا در قبال سپاه، می‌توان این‌طور گفت که مرتبط دانستن این دو موضوع اشتباه یا حداقل واکنشی احساسی است.

رضا نصری در سرمقاله روزنامه ایران

در شرایط کنونی، بهترین هدیه به تندروها و دولت ترامپ از دست دادن خونسردی، خودزنی‌های غیرضروری از قبیل قهر با لوایح اف.ای.تی.اف، لبریز شدن کاسه «صبر استراتژیک» و مبادرت به اقدامات و اظهارات نسنجیده‌ای است که برای متفکران و دستگاه تبلیغاتی جریان جنگ‌طلب قابل بهره‌برداری است!

غلامرضا حیدری

نماینده اصلاح‌طلب تهران

آنچه را که بنده مطلع هستم تا پیش از عملی شدن این اقدام از سوی آمریکا قرائن نشان داد که دو لایحه CFT و پالرمو تصویب نمی‌شود اما امروز احتمال این است که نظراتشان برگردد، چراکه بسیاری از مسائل اقتضایی و متناسب با شرایط و مقتضیات زمان است و لحظه‌ای در حال تغییر است. بنده امیدوارم که مجمع تشخیص مصلحت نظام مقتضیات زمان را آن‌طور که هست موردتوجه قرار دهد.

محمد مهاجری

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

در روزهای اخیر و به دنبال متهم کردن سپاه پاسداران به تروریسم از سوی دولت امریکا، عده‌ای با تکرار حرف‌های قدیمی و تکراری، این موضوع را بدون اینکه ربطی داشته باشد به اف.ای.تی.اف ربط داده‌اند. شبه استدلال آنها این است که چون امریکا سپاه را تروریست خوانده، پیوستن به اف.ای.تی.اف عملاً بستن دست این نهاد انقلابی برای کمک به نهضت‌های انقلابی و آزادی‌بخش است و به همین دلیل باید از پیوستن به آن خودداری کرد.

آذر منصوری

فعال اصلاح‌طلب

ناگفته پیداست که این اقدامات مسیر دموکراتیزاسیون را برای نیروهای دموکراسی خواه دشوارتر کرده و ممکن و محتمل است فضای سیاسی کشور را نیز امنیتی‌تر کند؛ و نیز قابل پیش‌بینی بود که این نوع اقدامات دست مخالفین داخلی را نیز برای فشار به دولت در راستای زیر پا گذاشتن توافق‌ها و تعهدات بین‌المللی من جمله توافق‌نامه برجام و عدم الحاق به اف.ای.تی.اف و لوایح باقیمانده آن بازتر می‌کند.

شهاب‌الدین بی‌مقدار

نماینده اصلاح‌طلب مجلس

به منظور تحقق شعار سال باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم. از سوی دیگر ما باید بتوانیم تعاملی سازنده با دنیا داشته باشیم. تصویب لوایح اف.ای.تی.اف در این راستا به ما کمک خواهد کرد.

علی نجفی خوشرودی

سخنگوی اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی مجلس

لزوماً ارتباطی میان اف.ای.تی.اف و تحریم سپاه پاسداران وجود ندارد.

اردشیر نوریان

نماینده اصلاح‌طلب مجلس

تمام کسانی که اف.ای.تی.اف و CFT را دست‌مایه جناحی و گروهی کردند به مردم و مملکت خود جفا کرده‌اند که بنده به این نتیجه رسیدم در شرایط کنونی کشور، اجرای این دو به صلاح ایران است اما کسی حق ندارد بگوید اردوگاه دشمن است و تنها مسئله شاخص منافع عمومی کشور است.

لعیا جنیدی

معاون حقوقی دولت دوازدهم

درباره لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف در مجمع نمی‌توان پیش‌بینی کرد چون هم‌نظر موافق و هم‌نظر مخالف وجود دارد؛ اما نباید بین مساله ای که آمریکا به تازگی مطرح کرده و موضوع این لوایح اختلاط ایجاد کرد، این دو موضوع کاملاً قابل تفکیک است.

محمدصادق جوادی حصار

عضو حزب اعتماد ملی

از آنجا که هدف آمریکا از تحریم‌ها و فشار به ایران ناکام گذاشتن برجام و مسدود کردن مسیرهای ارتباطی است؛ هرگونه اقدام در جهت عدم تصویب «اف.ای.تی.اف» آب ریختن بر آسیاب آمریکا و کمک به تحقق اهداف کاخ سفید است؛ بنابراین باید مراقب بود که این مسائل مسئولان را در تصمیم‌گیری دچار التهاب نسازد.

اساساً نباید هر تصمیم نابهنگامی دال بر قطع رابطه با غرب و عدم تحقق لوایح چهارگانه را دنبال کرد. چراکه اف.ای.تی.اف، تنها راه باقیمانده برای انجام مراودات و تعاملات بین‌المللی است که نباید آن را از دست داد بلکه باید همه بهانه‌ها را با تصویب این لوایح از آمریکا گرفت؛ زیرا همه اقدامات آمریکا در جهت ناکام کردن ایران در برنامه‌های اقتصادی‌اش است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی

نماینده حامی دولت در مجلس

مجمع تشخیص مصلحت نظام باید متوجه وضعیت شکننده بازار تحت تاثیر این لوایح باشد و تکلیف مردم را مشخص کند و هر تصمیمی می‌خواهد بگیرد، مسئولیت آن را بپذیرد. با توجه به اهمیت این موضوع شاید بهتر باشد گزینه «آراء عمومی» را نیز در این خصوص مدنظر قرار دهیم.

صداوسیما در موضع‌گیری نسبت به پالرمو، CFT و اف.ای.تی.اف رویه برجام را تکرار نکند چراکه در مورد برجام بر اساس رسالت رسانه‌ای خود عمل نکرد.

مجید انصاری

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

این اقدامی که از طرف آمریکا علیه سپاه انجام شده است ارتباطی به موضوع لوایح اف.ای.تی.اف ندارد. مسئله ما با آمریکا که خارج از این موضوعات است، این معاهدات موضوع دیگری است و ارتباطی به آمریکا ندارد.

محمود صادقی

نماینده اصلاح‌طلب تهران

بررسی لوایح پالرمو و CFT و موضوع تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو مقوله مجزا هستند، زمانی که این لوایح در مجلس به تصویب رسید ارتباط با آمریکا یا موضوعی از این نوع مطرح نبود، بنابراین نباید تصمیم غلط اخیر مقامات آمریکایی را به این لوایح و درمجموع به اف.ای.تی.اف ارتباط داد.

ما در این لوایح به دنبال مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی و در اصل شفافیت در نظام بانکی و مالی کشور هستیم تا بهانه به دست دشمنان ندهیم، لذا لوایح باید مسیر خود را طی کنند.