پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مایک پنس: ​​همزمان با حمایت از مردم ایران، به مقابله با رفتار مخرب آیت‌الله‌ها ادامه ‌می‌دهیم

مایک پنس: ​​همزمان با حمایت از مردم ایران، به مقابله با رفتار مخرب آیت‌الله‌ها ادامه ‌می‌دهیم

معاون رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۱ فروردین و پس از سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک به مقامات تهران و مسکو هشدار داد هر چه زودتر از دخالت در امور داخلی ونزوئلا دست بردارند.

آقای پنس در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نقش ایران در ونزوئلا و همچنین تصمیم دولت پرزیدنت ترامپ به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی گفت، تهران باید دخالت در امور کاراکاس هر چه زودتر متوقف کند.

او گفت «تحت رهبری پرزیدنت ترامپ، آمریکا توانسته برای مقابله با اقدامات مخرب و بدخواهانه که شامل صدور خشونت به منطقه است، حمایت جهان عرب را جلب کند. تصمیم این هفته ما درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که همان قراردادن آن در فهرست گروه‌های تروریستی است، بخشی از سیاست پرزیدنت ترامپ است. با خارج شدن آمریکا از توافق برجام فاجعه بار شاهدیم که اقتصاد ایران دست و پا می‌زند. ما به اقداماتمان برای مقابله با آیت‌الله‌ها در ایران به خاطر فعالیت‌های مخربشان ادامه خواهیم داد. ما همزمان در کنار مردم ایران خواهیم ماند. مردمی که امسال هم به خیابان می‌آیند. آنها خواستار برقراری آزادی در کشورشان هستند.»

معاون پرزیدنت ترامپ در ادامه هشدار جدی به مقامات روسیه و ایران درباره دخالتشان در امور داخلی ونزوئلا داشت و گفت «در مورد ونزوئلا باید گفت که پیام پرزیدنت ترامپ چه برای ایران و چه روسیه خیلی شفاف است. روسیه و ایران نباید هیچگونه دخالتی در ونزوئلا داشته باشند. آنها باید کنار ایستاده و اجازه دهند مردم این کشور دموکراسی و آزادی خود را بازیابند.»

پیشتر در جلسه شورای امنیت، آقای پنس از جامعه جهانی خواسته بود که دولت خوان گوایدو را به رسمیت بشناسند.

دولت پرزیدنت ترامپ اولین کشوری بود که خوان گوایدو رئیس مجلس ملی این کشور را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت. تاکنون پنجاه کشور دیگر جهان، از جمله کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آمریکای لاتین، پس از حرکت واشنگتن حکومت او را به رسمیت شناختند.

به رغم فشارهای بین المللی و به ویژه تحریم‌های اعمال شده بر صنعت نفت این کشور که عمده درآمدش از صادرات این سوخت فسیلی است؛ نیکلاس مادورو از خود نشانه ای که تصمیم به کناره گیری از قدرت دارد را بروز نداده است.