شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » با همکاری ایران و ترکمنستان؛«هزاره ابوسعید ابوالخیر» برگزار می‌شود/

با همکاری ایران و ترکمنستان؛«هزاره ابوسعید ابوالخیر» برگزار می‌شود/

ایران و ترکمنستان «هزاره ابوسعید ابوالخیر» را به مناسبت هزارمین سال درگذشت این عارف نامی برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «رضا خانیان» رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان با «داوود آراز سحدوف» سرپرست انستیتو زبان و ادبیات و نسخ خطی مختومقلی آکادمی علوم ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار بر برگزاری «هزاره ابوسعید ابوالخیر» از سوی ایران و ترکمنستان، تأکید شد.

«هزاره ابوسعید ابوالخیر» برگزار می‌شود

رضاخانیان در این دیدار با تبریک انتصاب داوود آراز سحدوف از سوی رئیس جمهور ترکمنستان به عنوان سرپرست انستیتو زبان و ادبیات و نسخ خطی مختوقلی، گفت: در سالی که از سوی رئیس جمهور محترم ترکمنستان، سال «ترکمنستان مهد شکوفایی» نامگذاری شده است، رایزنی فرهنگی ایران آمادگی دارد تا با برگزاری برنامه‌های مشترک در هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این سال، مشارکت کند.

وی افزود: در همین خصوص علاقمندی و آمادگی خود را برای برگزاری مشترک هزاره ابوسعید ابوالخیر (مهنه بابا) اعلام می‌کنیم.

رضا خانیان در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اعزام هنرمندان ترکمنستانی از سوی رایزنی فرهنگی ایران برای اجرای برنامه در جشنواره نوروزی جزیره کیش، گفت: تلاش می‌کنیم؛ زمینه حضور هیأت‌های متخصصین دو کشور برای بهره‌مندی از نسخ خطی موجود در کتابخانه‌ها و مراکز اسناد در ایران و ترکمنستان را با توسعه روابط انستیتو زبان و ادبیات و نسخ خطی مختومقلی آکادمی علوم ترکمنستان و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران فراهم کنیم.

وی افزود: در جریان برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان که امسال در تهران برگزار خواهد شد، زمینه دیدار و نشست‌های تخصصی فرهیختگان دو کشور را فراهم می‌سازیم.

در ادامه این دیدار داوود آراز سحدوف، سرپرست انستیتو زبان و ادبیات و نسخ خطی مختومقلی آکادمی علوم ترکمنستان گفت: از آنجا که شخصیت‌های فرهنگی ترکمنستان و ایران مشترک هستند، دارای میراث فرهنگی مشترکی هستیم و بر اساس آن همکاری‌های فرهنگی خود را دنبال می‌کنیم.

سحدوف در پایان این دیدار، از پیشنهاد کشورش برای برگزاری هزاره ابوسعید ابوالخیر (مهنه بابا) به صورت بین‌المللی خبر داد.