پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

حمله به مرکز ایست بازرسی در شرق عربستان، بیش از ۴۰ کشته و زخمی در درگیری‌های طرابلس لیبی، جمع آوری کمک‌های مردمی در لبنان برای سیل‌زدگان ایران، واکنش وزارت خارجه ایران به مواضع گروه ۷ و واکنش دمشق به تهدید آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمله به سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش ظریف به تصمیم آمریکا علیه سپاه پاسداران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به اخبار منتشره از سوی آمریکایی‌ها در خصوص «تروریستی» اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد.

ظریف در پیامی توئیتری تصریح کرد که نام‌گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان “سازمان تروریستی خارجی” برای نیروهای آمریکا در منطقه عواقب دارد.

ظریف همچنین به تلاش برخی طرف‌ها برای به باتلاق ‌کشاندن آمریکا با سوق دادن واشنگتن به اتخاذ این تصمیم اشاره کرد.

متن پیام توئیتری وزیر امور خارجه به شرح زیر است: آنها که منافع نتانیاهو را به منافع کشورشان ترجیح می دهند و همواره توطئه نام گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان “سازمان تروریستی خارجی” را دنبال کرده اند، کاملا از عواقب این سیاست برای نیروهای آمریکا در منطقه آگاهند. در واقع، آنها به دنبال کشاندن آمریکا به یک باتلاق هستند. ترامپ باید تا فاجعه دیگری برای آمریکا خلق نشده این حقیقت را درک کند.

جمع‌ آوری کمک‌های مردمی در لبنان برای سیل‌زدگان ایران/واکنش ظریف به تصمیم آمریکا علیه سپاه پاسداران/حمله به مرکز ایست بازرسی در شرق عربستان/ بیش از 40 کشته و زخمی در درگیری های طرابلس لیبی

حمله به مرکز ایست بازرسی در شرق عربستان

شبکه العربیه از حمله به یک مرکز ایست بازرسی در شرق عربستان خبر داد.

جمع‌ آوری کمک‌های مردمی در لبنان برای سیل‌زدگان ایران/واکنش ظریف به تصمیم آمریکا علیه سپاه پاسداران/حمله به مرکز ایست بازرسی در شرق عربستان/ بیش از 40 کشته و زخمی در درگیری های طرابلس لیبی

العربیه گزارش داد: چهار مهاجم با حمله به مرکز ایست بازرسی ابو حدریه در شرق عربستان، قصد فرار به خارج از کشور را داشتند که سه تن از مهاجمان در فهرست مظنونین تحت تعقیب در استان القطیف قرار داشتند. این چهار تن به مرکز ایست بازرسی ابو حدریه در شرق عربستان با بمب حمله کردند.

بیش از 40 کشته و زخمی در درگیری های طرابلس لیبی

منابع وابسته به وزارت بهداشت دولت وفاق ملی لیبی، امروز یکشنبه آمار کشته و زخمی شدگان درگیری‌های طرابلس را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، تاکنون ۲۱ تن در این درگیری‌ها کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

جمع‌ آوری کمک‌های مردمی در لبنان برای سیل‌زدگان ایران/واکنش ظریف به تصمیم آمریکا علیه سپاه پاسداران/حمله به مرکز ایست بازرسی در شرق عربستان/ بیش از 40 کشته و زخمی در درگیری های طرابلس لیبی

شایان ذکر است، پس از فرمان حمله ارتش لیبی از سوی خلیفه حفتر در پنجشنبه گذشته، نیروهای وی به سوی طرابلس حرکت کردند و درگیری میان نیروهای حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی در غرب این کشور ادامه دارد.

جمع‌ آوری کمک‌های مردمی در لبنان برای سیل‌زدگان ایران

در پی بروز سیل در برخی مناطق ایران، مردم نوع‌دوست لبنان برای نشان دادن همبستگی خود با سیل‌زدگان، با طرح جمع آوری کمک های نقدی در این راستا همراه شده‌اند.

جمع‌ آوری کمک‌های مردمی در لبنان برای سیل‌زدگان ایران/واکنش ظریف به تصمیم آمریکا علیه سپاه پاسداران/حمله به مرکز ایست بازرسی در شرق عربستان/ بیش از 40 کشته و زخمی در درگیری های طرابلس لیبی

بر اساس این گزارش، بیمارستان الشیخ راغب حرب در شهر نبطیه در جنوب لبنان یکی از مکان های تعیین شده برای جمع آوری کمک های نقدی مردم مسلمان لبنان برای اهدای آن به سیل زدگان جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

واکنش وزارت خارجه ایران به مواضع گروه ۷

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به برخی بندهای بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت در فرانسه ـ که در آنها به موضوعاتی مرتبط با ایران پرداخته شده است ـ گفت: جمهوری اسلامی ایران بندهای این بیانیه را، که مبتنی بر اتهامات واهی و ناشی از برداشت و تفسیر نادرست از برنامه صلح آمیز هسته‌ای، نقش منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران است، غیرسازنده و کاملا یکسویه و یکجانبه ارزیابی کرده و به ویژه آن را در تناقض صریح با برجام و تعهدات سه کشور اروپایی در آن می داند.

قاسمی افزود: جای تأسف است که اعضای این گروه تحت تأثیر رفتار غیرقانونی و قلدرمآبانه آمریکا قرار گرفته و با تکرار ادعاهای ناراست علیه ایران آن هم با استفاده از ادبیاتی که خودشان هم اعتراف دارند، متعلق به آنها نیست، درصدد جلب نظر و تأمین خواسته های آمریکا که تنها یک عضو در بین هفت کشور عضو گروه است، برآمده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تقبیح مواضع نادرست و غیرواقع بینانه گروه هفت در خصوص کشورمان، مجددا بر نقش سازنده و انکارناشدنی جمهوری اسلامی ایران در تحکیم ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا و نیز صلح آمیز و دفاعی بودن برنامه موشکی کشور، تأکید کرده و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به تعهدات بین المللی خود، حسن نیت خود را در تعامل، گفت وگو و حفظ ارتباط با جامعه بین المللی نشان داده و معتقد است طرح مسائل غیرواقع بینانه و تلاش های نافرجام و بیهوده برای القای وجود تهدیدات ساختگی از جانب جمهوری اسلامی ایران، تأثیری بر عزم و اراده ملت ایران و تداوم رویکرد جمهوری اسلامی ایران در پیگیری منافع و مصالح ملی خود در منطقه و جهان نخواهد داشت.

قاسمی در پایان با محکوم کردن نقض اصول بنیادین برجام توسط سه کشور اروپایی، خواهان توضیح صریح این سه کشور شده و تأکید کرد، جمهوری اسلامی ایران این موضوع را با استفاده از سازوکارهای موجود در برجام دنبال خواهد کرد.

واکنش دمشق به تهدید آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمله به سوریه

یک منبع در وزارت خارجه سوریه در واکنش به ادعای سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه مبنی بر احتمال حمله شیمیایی توسط دولت دمشق و تهدید این سه کشور به پاسخ جدی در صورت تکرار این حمله ادعایی عنوان داشت: سوریه بار دیگر تجاوزات و تهدیدهای آمریکا، فرانسه و انگلیس و همچنین سیاست‌های آنها برای از بین بردن اهدافی که سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای آن ایجاد شده است، محکوم می‌کند. این کشورها با طرح ادعاهای باطل به دنبال بهره برداری از سازمان منع تسلیحات شیمیایی هستند تا به اهداف پست خود جامه عمل بپوشانند.

وی افزود: وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه به تبلیغات پوچ و سیاست‌های شکست خورده خود ادامه می‌دهند تا ابهامات موجود در رابطه با حمایت این کشورها از تروریسم را از خود دور کنند.

این منبع در ادامه گفت: تسلیحات و پول‌های فراوانی که این کشورها به گروه‌های تروریستی داده‌اند از جمله میلیون‌ها دلاری که به تازگی به آنچه موسوم به “کلاه سفیدها” بوده، پرداخت کرده‌اند؛ در حالی که این گروه بازوی اصلی تمامی جنایات گروه تروریستی جبهه النصره به شمار می‌رود، بزرگترین دلیل بر دروغی است که این کشورها و وزیران خارجه آنها می‌گویند.

وزرای خارجه سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس اخیراً با صدور یک بیانیه مشترک مدعی شدند: تاریخ استفاده مداوم نظام سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه ملتش را نمی‌توان انکار کرد و آمریکا، فرانسه و انگلیس به هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی پاسخ جدی می‌دهند.