جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات میدانی پایتخت لیبی/ نیروهای تحت فرمان «ژنرال حفتر» به دروازه جنوبی شهر طرابلس رسیدند

آخرین تحولات میدانی پایتخت لیبی/ نیروهای تحت فرمان «ژنرال حفتر» به دروازه جنوبی شهر طرابلس رسیدند

لیبی (2).jpg

درگیری های سنگین در حومه جنوبی پایتخت لیبی میان نیروهای حفتر و وفاق ملی همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، نیروهای تحت فرمان ژنرال «خلیفه حفتر» موسوم به دولت «طبرق» که از سوی رژیم‌های امارات، عربستان سعودی و مصر حمایت می‌شوند از روز پنج شنبه گذشته (۱۵ فروردین ماه) عملیاتی را برای اشغال شهر «طرابلس»، پایتخت لیبی آغاز کردند.

نیروهای حفتر که نیمی از مساحت لیبی را به سیطره درآورده‌اند درصدد هستند شهر طرابلس را از کنترل نیروهای دولت وفاق ملی وشبه نظامیان نزدیک به جریان اخوان المسلمین (تحت حمایت دولت‌های ترکیه و قطر) خارج کنند و به تصرف دربیاورند.

برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر، درگیری‌های سنگین میان نیروهای ژنرال حفتر و دولت وفاق ملی در مناطق «قصر بن غشیر و وادی الربیع» در حومه جنوبی شهر طرابلس در جریان است.

نیروهای حفتر تاکنون بخش وسیعی از مناطق «قصر بن غشیر و وادی الربیع» را به تصرف در آورده‌اند اما دولت وفاق ملی نیز نیروهای تازه نفس را به خطوط درگیری اعزام کرده تا پیشروی نیروهای تحت فرمان «ژنرال حفتر» را در منطقه «قصر بن غشیر» متوقف کند.

بیشتر بخوانید:

لیبی هشت سال پس از سقوط قذافی: قدرت‌نمایی نیروهای ژنرال حفتر همزمان با شکست‌های متوالی نیروهای دولت وفاق ملی + نقشه میدانی

طناب پوسیده آمریکا برای فروپاشی دولت‌های ملی / لیبی در حسرت حکومت قذافی+تصاویر

براساس این گزارش، نیروهای موسوم به «حامی طرابلس» که وابسته به دولت وفاق ملی هستند پس از درگیری‌های سنگین چند ساعته توانستند نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر را از بخش‌هایی از منطقه «قصر بن غشیر» عقب برانند.

خبرها حاکیست، نیروهای حامی طرابلس همچنین بخش‌هایی از فرودگاه پایتخت را هم از سیطره نیروهای تحت فرمان حفتر خارج کردند و بازپس گرفته‌اند و درگیری‌های سنگین در این محور همچنان ادامه دارد.

نیروهای حفتر پیشتر موفق شده بودند فرودگاه شهر طرابلس را از کنترل نیروهای دولت وفاق ملی خارج کنند و به تصرف دربیاورند؛ دولت وفاق ملی تلاش می‌کند با اعزام نیروهای جدید مناطق تصرف شده را در جنوب و جنوب غرب حومه شهر طرابلس بازپس بگیرد.

گروه‌های ۱۰۶ و ۱۶۶ که وابسته به ژنرال حفتر هستند در جریان درگیری‌های ۴۸ ساعته گذشته بر مخازن سلاح و تجهیزات نظامی در منطقه «السوانی» در حومه جنوبی شهر طرابلس مسلط شده‌اند.

درگیری‌های سنگین در منطقه «امسحیل» (پنج شنبه بازار) در حومه جنوبی شهر طرابلس گزارش شده و نیروهای تحت فرمان حفتر تلاش می‌کنند با تصرف این منطقه خود را به مرکز پایتخت نزدیک کنند.

شهر راهبردی «غریان» که دروازه ورود به جنوب شهر طرابلس به شمار می‌آید دو روز قبل به کنترل نیروهای حفتر درآمد؛ شهر «غریان» یکی از پایگاه‌های اصلی و مهم نیروهای دولت وفاق ملی و شبه نظامیان نزدیک به جریان اخوان المسلمین در پایتخت لیبی محسوب می‌شود؛

مناطق «السراج، العزیزیه، الکریمیه، السبیعه، السوانی و جنزور» نقاط دیگری در حومه جنوبی شهر طرابلس محسوب می‌شوند که شاهد درگیری‌های سنگین میان نیروهای حفتر و دولت وفاق ملی هستند.

به گزارش مشرق، نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر در حال حاضر از محور جنوبی (فرودگاه و منطقه قصر بن غشیر) حدود ۱۹ کیلومتر با مرکز شهر طرابلس فاصله دارند و با مقاومت سنگین نیروهای دولت وافاق ملی مواجه شده‌اند.

نیروهای تحت فرمان «حفتر» در ماه‌های گذشته با عقب راندن نیروهای دولت وفاق ملی و شبه نظامیان اخوان المسلمین موفق شدند خود را از مناطق مرکزی به جنوب غرب لیبی و مرزهای مشترک با الجزایر برسانند.

بخش‌های شمال شرقی، شرقی، مرکزی، جنوب غربی و غربی لیبی از جمله «طبرق، اجدابیا، البیضاء، الجغوف، بردیه، الشویرف، زنتان، سیناون، غذامس، درج، اوباری، جرمه، العوینات، بنغازی و…» در سیطره نیروهای تحت فرمان ژنرال «حفتر» است.