جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بازدید آژانس از «انبار اتمی» مورد اشاره نتانیاهو در ایران /

بازدید آژانس از «انبار اتمی» مورد اشاره نتانیاهو در ایران /

 

منابع دیپلماتیک اعلام کردند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مکانی که نخست‌وزیر اسرائیل درباره آن به عنوان یک   «انبار اتمی» اظهار نگرانی کرده بود، بازرسی به عمل آورده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارشی به نقل از سه منبع دیپلماتیک که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری دارند، منتشر کرد. در این گزارش به نقل از یکی از این منابع آمده است که بازرسان آژانس از محل مورد نظر بنیامین نتانیاهو، بازدید کرده‌اند. رژیم حاکم بر ایران ادعا میکند که این محل، فقط یک انبار قالیشویی است؟؟!!

این منابع خواسته‌اند نامشان فاش نشود زیرا اجازه اظهارنظر علنی درباره این موضوع را ندارند و جزئیات بازرسی محرمانه است.

رویترز به نقل از یکی از این دیپلمات‌ها گزارش داده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محل مورد ادعای نتانیاهو، طی ماه گذشته بیش از یک بار بازدید داشته است. دیگر منابع دیپلماتیک مورد استناد در گزارش رویترز نیز با تأیید بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این محل، به زمان انجام این بازدید اشاره‌ای نکرده‌اند.

در این گزارش به اظهارات یک مقام ایرانی هم اشاره شده که گفته است: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و هرگونه دسترسی داده شده به آژانس تاکنون در چارچوب قوانین و مقررات بوده و چیزی فراتر از آن نیست.

دو منبع دیپلماتیک گفته‌اند، تعیین این که مواد هسته‌ای در این محل وجود داشته یا خیر و در صورت وجود، از چه نوعی بوده، به بررسی نمونه‌های محیطی برداشته شده از آنجا بستگی خواهد داشت و نتیجه بررسی زودتر از ژوئن اعلام نخواهد شد.

در گزارش رویترز به این موضوع اذعان شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مکرر اعلام کرده است، ایران به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای عمل و اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً صلح‌آمیز است. گزارش آژانس حاکی از آن است که بازرسان آن به تمامی مکان‌هایی که نیاز به بازدید داشته، دسترسی داشته‌اند.