پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » پرزیدنت ترامپ در جمع جمهوریخواهان کنگره: خروج آمریکا از برجام محاسبات رژیم ایران را به هم زد

پرزیدنت ترامپ در جمع جمهوریخواهان کنگره: خروج آمریکا از برجام محاسبات رژیم ایران را به هم زد

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی در جمع جمهوریخواهان کنگره گفت: «با خروج آمریکا از برجام، محاسبات رژیم ایران به هم ریخت و دیگر آن کشور دو سال قبل نیست.

پرزیدنت ترامپ سه شنبه شب در واشنگتن در مراسم شام به مناسبت گردهمایی نمایندگان جمهوریخواه کنگره شرکت کرد. او در بخشی از سخنانش به رژیم ایران اشاره کرد و گفت: «ایران حالا شاهد اعتراض‌های مردمی، و اقتصادی است که چیزی از آن نمانده است. آن توافق اتمی و پولی که نقداً و با هواپیما به ایران دادند، کار خطایی بود.»

در روزهای اخیر مقام های آمریکا از دور جدیدی از فشار بر رژیم ایران برای تغییر رفتار این رژیم گفته اند.

پنجشنبه گذشته، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اقدامات بی‌ثبات کننده حکومت ایران در خاورمیانه و آمریکای جنوبی اعلام کرد که دولت ایالت متحده یک کارزار بزرگ اقتصادی و دیپلماتیک را علیه جمهوری اسلامی برپا کرده است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز دوشنبه ۱۲ فروردین و در پیامی در توئیتر تاکید کرد سیاست فشار حداکثری آمریکا تا زمانی که ایران رفتار خود را عوض کند، ادامه خواهد داشت.

روز سه شنبه ۱۳ فروردین، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز گفت: «آمریکا به اعمال کامل تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد و ما فشارها بر اقتصاد ایران را دو برابر می‌کنیم.»‌

آقای هوک همچنین عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین و در جریان یک کنفرانس خبری با ارائه گزارشی از اعمال فشار‌های آمریکا علیه ایران گفت: «منابع پولی که ایران خرج اعمال ناشایست می‌کرد، در حال خشک شدن است.»

نگرانی های ایالات متحده از اقدامات جمهوری اسلامی

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با ایران در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است.

پرزیدنت ترامپ در دو مقطع در مرداد و آبان سال گذشته دستور بازگشت تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد، و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

در ماههای گذشته چند نقشه افراد وابسته به جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان سیاسی در اروپا نیز کشف شد و منجر به اقدام دیپلماتیک از سوی کشورهای فرانسه،‌ آلمان، دانمارک، و هلند علیه رژیم ایران شد.

آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحدهبرای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.