سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی

بسته ویژه خبری-تحلیلی

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

به خشم آمدن مرد دوچرخه‌سوار از «قالیباف»

«پیروز حناچی»، سومین شهردار اصلاح طلب تهران طی ۳ سال گذشته، در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی اعتماد در اشاره به عملکرد قالیباف گفته است:

«واقعیت این است که در دوره گذشته مدیریت شهری هم کارهای خوب زیادی برای شهر انجام شده ولی خب، به هر حال وضعیت این است که می بینید… برای همین به نظرم باید در تعریف مفهوم کار به یک اتفاق نظری برسیم. آیا اینکه همه شهر را یک کارگاه ساختمانی بکنیم خوب است؟ آیا شهرهای مطرح دنیا اینچنین اداره می شوند؟ شاید در دوره های قبلی شهرداری به دلیل تأمین همان منابع، ناچار بودند شهر را کارگاه کنند!»

او در بخش دیگری از صحبت های خود در اشاره به صحبت های قالیباف مبنی بر تکذیب بدهی های کلان شهرداری اظهار می کند:

«وقتی در جواب قالیباف گفتم: رنگ رخساره خبر می دهد از سر ضمیر، منظورم واضح و روشن بود. یعنی اگر می خواهید ببینید چقدر برای شهر کار شده و چقدر این ادعاها صحت دارد، خب بیایید وضعیت شهر را ببینید و خودتان قضاوت کنید… اگر هم الآن عارضه ای گریبان شهر را گرفته و شهر را بیمار کرده، این عارضه که یک شبه و در دوران ما به وجود نیامده است. بلکه نتیجه عملکرد همان مدیرانی است که حالا مشکلات و چالش های شهر را انکار می کنند.»

حناچی همچنین تصریح می کند:

«می توانم متقن بگویم میزان قطعی بدهی های ثبت شده و ثبت نشده شهرداری تهران تا پایان شهریور ۹۶، نزدیک به ۵۲ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان است که البته با توجه به افزوده شدن جرایم مربوط به تسهیلات بانکی بیشتر هم شده است.»

*قبل از آنکه حناچی بعنوان سومین شهردار و پنجمین مدیر شهرداری در ۳ سال گذشته مجبور به طرح قضاوت درباره قالیباف بشود؛ نهادهای جهانی و ملی قضاوت هایی در این زمینه داشته اند…

قضاوت هایی مثل انتخاب قالیباف به عنوان هشتمین شهردار جهان و یا محکوم شدن یک عضو شورای شهر تهران به شلّاق توسط دادگاه به دلیل دروغگویی درباره بالا بودن بدهی‌های شهرداری در دوران قالیباف!

قضاوت هایی که گویا برای حناچی قابل ابتنا و اتکا نبوده اند و او مایل است مثلاً فرایند قضایی طی شده را مجدداً طی کند!

ما همچنین قضاوت درباره اظهارات حناچی پیرامون مذمت تبدیل شدن تهران به کارگاه را نیز بر عهده مخاطبان محترم وامیگذاریم.

جدای از اینکه کارگاه مورد اشاره حناچی هرگز برای مردم اسباب زحمت نبود؛ پر واضح آنکه مردم تهران امروز دسترسی های خیلی بیشتری به فضای سبز و حمل و نقل عمومی دارند. ضمن اینکه در تهدید گران شدن تهران و بلیط مترو هم قرار ندارند!

اینکه تهران نشینان از چنین فضایی لذت می برند یا از فضای فعلی که تنها هنرش افتتاح دوباره پروژه های قالیباف، شرکت در مجلس رقص دختران نوجوان، نامگذاری چپ‌روانه خیابانها و دوچرخه سواری مدیران شهری بوده؛ مقوله ایست که همانطور که اشاره شد مردم و مخاطبان بایستی درباره آن قضاوت کنند.

***

حجاریان: اعتراض‌ها شدید می‌شود

«سعید حجاریان»، فعال اصلاح طلب و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص در بخشی از یک مصاحبه با شماره ۱۸ دوره جدید نشریه صدا پیرامون شرایط سال ۹۸ اظهار کرده است:

«وضعیت بی ثبات نمی تواند ادامه داشته باشد و حاکمیت لاجرم باید به یک سوی بغلتد. کسری بودجه و دیگر نشانه های اقتصادی دورنمای روشنی پیش روی ما نمی گذارند. سال آینده، سال تورم است و می دانیم کوپن حلال مسئله نیست! از این جهت گمان دارم، اعتراض ها شدیدتر خواهند شد. دولت می تواند تا مدتی با ابزارهایی نظیر چاپ پول و یارانه فضا را کنترل کند اما این وضعیت موقت است زیرا ظرفیت صندوق ذخیره و دیگر منابع محدود است. اما با این وجود هنوز می توان به تصویب لوایح مورد بحث در مجمع تشخیص و آثار آن امید داشت.»

*حجاریان قبل از این نیز طی اظهاراتی در اشاره به فتنه آینده که به زعم ما، خود و دوستانش بانیان آن هستند، گفته بود: مشکل مشروع و نامشروع بودن انتخابات نیست. من گمان دارم، سال آینده همین روزها، فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم زیاد می‌شود و آن‌ها فارغ از بحث سیاسی نه‌تنها به صندوق رای بلکه از تمام سیستم اداره کشور قطع امید می‌کنند. یعنی، نه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌شناسند و نه به مجلس و دولت اهمیت می‌دهند. از این جهت انتخابات از معنا تهی می‌شود .»[۱]

او همچنین در یادداشتی در یک سایت اصلاح طلب نیز با این همانی بین سیلاب در خیابان ها و حضور مردم در خیابانها می گوید:

«جامعه مدنی و احزاب را می‌توان به جنگل و مرتع و جوی و جدول تشبیه کرد. کارکرد جامعه مدنی و احزاب را می‌توان همچون بالشتک ضربه‌گیر دانست. این نهادها ذیل پروژه‌های انقلابی و کوتاه‌مدت، بنا به منافع متفاوت، در معرض دست‌اندازی و حذف و هدم قرار گرفته‌اند؛ نبود چنین فاکتورهایی، بی‌پشتوانه شدن حکومت‌ها را به‌دنبال دارد. زیرا جنبش‌ها از کنترل و مدیریت یا به‌تعبیری از جوی و جدول خارج می‌شوند وهمچون سیل، بدون چارچوب به خیابان می‌آیند .»[۲]

در کنار او، علی ربیعی، دیگر تئوریسین امنیتی اصلاح طلبان نیز در یادداشتی در سالنامه نوروزی ایران نوشته است:

«فکر می‌کنم اگر بر همین سیاق سال ۹۸ را ادامه دهیم چشم انداز روشنی در پیش نخواهیم داشت و برای جامعه امکان بروز تحرکات اجتماعی و انتقال ناآرامی‌های ذهنی به ناآرامی‌های فیزیکی را کاملاً متصورم .»[۳]

اینکه گفته می‌شود حجاریان و ربیعی و دوستان آنها از طراحان این تشنج پیش بینی شده هستند به این دلیل است که وضع موجود ثمره رأی سازی این افراد، اقدامات اجرایی آنها در دولت و ایضاً سیاه نمایی‌های بزرگی است که اصلاح طلبان از اوضاع کشور انجام می‌دهند.

فی الواقع با پذیرش این تحلیل مشخص می شود که حجاریان در واقع در حال صدور فرمان بر روی بیسیم اغتشاش است تا هر چه بیشتر بر آتش سیاست خیابانی دمیده باشد.

در باب سیاه نمایی نیز همانطور که واضح است حجاریان در حالی بصورت ناجوانمردانه بر بی ثباتی شرایط کشور و حلال مشکلات نبودن کوپن تأکید دارد که اولاً شرایط کشور نه تنها بی ثبات نیست بلکه جز چند مشکل اقتصادی قابل حل (در صورت عزم دولت و اصلاح طلبان) با هیچ «بحران اقتصادی» و یا چالش خاصی مواجه نیستیم و ثانیاً در اشاره به مسئله کوپن نیز باید گفت که اتفاقاً کالابرگ ها مثل تجربه موفق دهه شصت می توانند راه درستی برای رساندن کالای ارزان به دست قشرهای مختلف مردم باشند. خاصه در ایام صدارت دولتی متعلق به اصلاح طلبان که برای گشایش اقتصادی چشم به بخشش غرب دارد و از یک نظارت ساده بر قیمت ها نیز عاجز است.

عجزی که البته عده ای معتقدند می تواند عامدانه باشد…

برخی محافل تحلیلی از مدتها قبل هشدار بروز «فتنه اقتصادی» با عملگری ستاد جریان سیاسی خاص را مطرح کرده اند.

***

اگر شعبده بودن «گوساله سامری» اصلاح‌طلبان برملا شود…

«علی صوفی»، از وزرای دولت اصلاحات در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با تاکید بر اینکه مشکلات معیشتی بزرگترین چالش سال ۹۷ بود، گفت: قطعاً سال جدید هم همین وضع را خواهیم داشت و طبعاً فشارها بیشتر خواهد شد؛ مگر آنکه اتفاق خاصی صورت پذیرد که البته روند موجود نشانگر بهبود شرایط نیست.

او می افزاید:

«تدابیری که تا امروز اتخاذ شده به شکلی است که می‌دانیم در این رابطه از تلاشی فروگذار نشده است اما با این وصف عواملی که باعث بروز بحران در عرصه اقتصادی و معیشتی مردم شده همچنان پابرجا است. امیدوار هستیم دشمنان ما نتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند اما به هرحال در خصوص سال جدید تا الان چشم‌اندازی که نشان‌دهنده تغییر شرایط باشد، دیده نمی‌شود.»

صوفی در بخشی دیگری از صحبت های خود نیز تصریح می کند:

«نارضایتی در جامعه بسیار بالا است و این نارضایتی را با فراهم کردن امکانات و اتخاذ یک سری از سیاست‌ها را نمی‌توان بهبود بخشید؛ بنابراین این جو وجود خواهد داشت و همین نارضایتی هم باعث بی‌انگیزگی مردم در انتخابات خواهد شد .[۴]»

*علت اینهمه اصرار اصلاح طلبان ستادی بر تلخ کردن کام مردم، برای عده ای نامکشوف است.

این در حالی است که به زعم ما، چپ ها قصد دارند با این سیاه نمایی ها بر آتش فتنه موعود در سال ۹۸ یا همان «فتنه اقتصادی» بدمند و کار ناتمام خود در سال ۸۸ را در سال ۹۸ تمام کنند.

جالب آنکه برای صحبت های صوفی در بحث نارضایتی مردم هیچ سند و مدرک و آماری وجود ندارد.

ناامیدی او از بهبود اوضاع نیز امری مشهود است و فی المثل مشخص نیست چرا آقای صوفی از افزایش مطلوب میزان حقوق و دستمزدها بصورتی متناسب با تورّم، قرار داشتن ایران در جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان، ارزان بودن نرخ نان و سوخت در ایران و ناچیز بودن مالیات پرداختی به حاکمیت احساس امیدواری و خرسندی ندارد…؟!

در باب فشارهای سال ۹۸ نیز امر واضح و بدیهی آنست که اگر اصلاح طلبان اجازه بدهند و دولتی هم مدیریت ناکارای خود را اصلاح کند؛ تنها با یک نظارت ساده بر قیمت ها؛ می توان دیگر شاهد هیچ فشاری نبود!

امری که البته برای بانیان اغتشاش حرمت ابدی دارد و آنها نیک می دانند که مثلاً در صورت نظارت بر قیمتها؛ شعبده بودن ماجرای «گوساله سامری» و بحرانی جلوه دادن شرایط کشور، بیش از این بر همگان آشکار خواهد شد.

گفتنیست وزیر کشور در ستاد تبلیغات اقتصادی وظیفه دارد با این سیاه نمایی ها از شرایط نظام و کشور، برخورد قضایی و امنیتی داشته باشد اما همانطور که پیش از این در وبلاگ مشرق توضیح داده شد؛ این وظیفه مثل جام زهر می ماند و برای آقای رحمانی فضلی بسی سنگین است ![۵]

***

۱_ mshrgh.ir/947227

2_ mshrgh.ir/947227

3_ mshrgh.ir/947227

4_ https://www.ghatreh.com/news/nn4678172

5_ mshrgh.ir/930784