جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی » مایک پمپئو : آماده کمک مستقیم به سیل‌زدگان ایران از طریق صلیب سرخ و هلال‌احمر هستیم

مایک پمپئو : آماده کمک مستقیم به سیل‌زدگان ایران از طریق صلیب سرخ و هلال‌احمر هستیم

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای به نمایندگی از مردم آمریکا، به قربانیان سیل در ایران تسلیت گفت. او همچنین از آمادگی آمریکا برای پیوستن به سازمان‌های امدادی جهانی و رساندن کمک‌ها به طور مستقیم به مردم ایران خبر داد.

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین در این بیانیه گفت: «این سیل‌ها نشان دیگری از سطح سوءمدیریت رژیم ایران در برنامه‌ریزی شهری و واکنش به شرایط اضطراری است. رژیم در حالی تقصیرها را گردن نهادهای خارجی می‌اندازد که در واقع، سوءمدیریت خود آن‌ها است که به این فاجعه منتهی شده است.»

مایک پمپئو افزود: «آن‌ها (رژیم ایران) حتی فعالان محیط زیست که سعی می‌کنند ایران را برای چنین شرایطی کمک کنند، به دلیل تلاش‌شان، به زندان می‌اندازند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده آماده کمک‌رسانی و مشارکت به فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جوامع هلال‌احمر است که می‌توانند پول را از راه هلال احمر ایران برای امدادرسانی منتقل کنند.»‌

وقوع سیل در روزهای اول سال ۹۸ خسارات مالی و جانی فراوانی را به همراه داشته است. در گلستان و استان های جنوبی ایران از ابتدای فروردین امسال، بیش از پنجاه نفر جان خود را از دست دادند.

مقامات ایالات متحده بارها نسبت به سوءمدیریت منابع طبیعی ایران و سدسازی‌های غیرضروری و بی‌برنامه با هدف پر کردن جیب مقامات فاسد رژیم جمهوری اسلامی هشدار داده و آن را از عوامل اصلی بروز بحران‌های زیست محیطی گوناگون، از جمله سیل‌های ویرانگر و خشکسالی‌های بی‌سابقه، برشمرده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اردیبهشت ماه سال گذشته با اعلام حمایت از مردم ایران گفته بود که «بحران‌های مالی و زیست محیطی را در ایران شاهد هستیم. فساد کشور را فرا گرفته است. رژیم از مردم خود می‌دزدد.»

همچنین، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، هم با اشاره به این‌که پس از انقلاب در ایران ششصد سد «بدون هیچگونه ارزیابی محیط زیستی» ساخته شده است، اعلام کرده بود که رژیم جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته منابع آبی کشور را با سوءمدیریت نابود کرده است.