جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سیل بندهای اطراف دزفول شکست/

سیل بندهای اطراف دزفول شکست/

بارندگی شدید طی روزهای گذشته موجب بروز سیلاب شدید در استان های مختلف کشور شده که خسارت های زیادی را در شمال و غرب کشور به جای گذاشته و در حال حاضر امداد رسانی در این مناطق ادامه دارد.

گروه استان‌ها – خبرگزاری مهر: اکثر استان‌های غرب و شمالی کشور پس از چندین روز بحرانی و بارندگی‌های سیل آسا علیرغم کاهش بارندگی همچنان غرق در سیلاب هستند، سیل در شهرهای پلدختر و معمولان فروکش کرده اما خسارات ناشی از سیل در این شهرها بسیار گسترده است.

استان‌های کرمانشاه و کردستان که با حجم کمتر بارندگی و مدیریت صحیح بحران توانستند مشکلات را پست سربگذارند امروز روز آرامتری را سپری می‌کنند اما در ایلام و خوزستان همچنان بسیاری از روستاها در حال خالی شدن از سکنه هستند و برخی مناطق برای امروز هشدار سیل دریافت کرده‌اند.

بخش ماژین در استان ایلام همچنان در محاصره سیل قرار دارد و در انتظار دریافت کمک هستند. موج بارندگی‌های سیل آسا به استان‌های تهران، قم و مرکزی رسیده است و بارشهای سیل آسا در استان‌های شمالی کشور نیز آغاز شده است. این در حالی است که آبگرفتگی شهرهای آق قلا و گمیشان ادامه دارد و تلاش برای رساندن کمک‌های اولیه به مردم در حال انجام است.

آخرین اخبار از فعالیت سامانه بارشی در برخی از استان‌های جنوبی کشور حکایت دارد.

جاده‌های چالوس و هراز بسته هستند و محدودیت‌های تردد در برخی از راه‌ها ادامه دارد. آخرین اخبار سیلاب در استان‌های کشور را می‌توانید در این لینک و اخبار زیر بخوانید.

۱۴:۵۹ امدادرسانی هوایی به ماژین دره شهر آغاز شد

ایلام – معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: امدادرسانی هوایی به ماژین دره شهر آغاز شده است.

احمد کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در جریان بارش‌ها و سیل که طی دیروز و تا امروز هم در برخی نقاط ادامه دارد به زیرساخت‌ها استان آسیب زیادی وارد شده است.

وی افزود: در تمامی نقاط با توجه به پیش بینی‌های قبلی جانمایی های لازم برای امدادرسانی انجام شده بود، اما شدت بارش‌ها دیروز در برخی مناطق اجازه نمی‌داد نیروها وارد عمل شوند.

وی عنوان کرد: از صبح امروز بسیاری از محورهای مواصلاتی تردد در آنها برقرار است، در دو نقطه ماژین همچنان ارتباط قطعه است.

کرمی اظهار داشت: دیروز بر اساس تصمیمی که در دره شهر گرفتیم در حال بازگشایی یک مسیر زمینی که از سمت روستای گرزلنگر هستیم که بتوانیم به ماژین دسترسی پیدا کنیم.

وی امدادرسانی هوایی به ماژین دره شهر آغاز شده است، گفت: چند فروند بالگرد در منطقه برای امدادرسانی به بخش ماژین حضور پیدا کرده اند.

۱۴:۵۰ آغاز ارزیابی خسارت منازل در همه مناطق سیل زده

رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد: واحدهای بنیاد مسکن مستقر در شهرهای سیل زده، در حال ارزیابی منازل این مناطق هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، علیرضا تابش گفت: بنیاد مسکن مستقر در شهرها، از روز گذشته کار خود را برای ارزیابی خسارت منازل و بازگشایی راه‌های روستایی آغاز کرده است.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن اراک در چگنی لرستان، بنیاد مسکن اصفهان در پلدختر، بنیاد مسکن همدان در شهر درود، بنیاد مسکن قزوین در نورآباد لرستان و بنیاد مسکن لرستان در خرم آباد برای ارزیابی واحدهای مسکونی مستقر هستند.

تابش تصریح کرد: بنیاد مسکن علاوه بر ارزیابی منازل، به ارزیابی لوازم خانگی نیز می‌پردازد و با ماشین آلات اقدام به بازگشایی راه‌ها می‌کند.

۱۴:۴۰ سیل بندهای روستاهای زاویه و پیروزی دزفول شکستند

دزفول – با توجه به افزایش دبی رودخانه دز از صبح امروز به ۳ هزار متر مکعب بر ثانیه، سیل بندهای روستاهای زاویه و پیروزی دزفول شکسته شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، طی روزهای گذشته سیل بندهای روستاهای زاویه دزفول که در قسمت غربی رودخانه قرار دارند و از مناطق پرخطر در معرض سیلاب محسوب می‌شوند، در چند نوبت توسط شورای هماهنگی ستاد بحران شهرستان دزفول و با همکاری نیروهای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی ترمیم و استحکام بخشی شدند اما با این وجود این سیل بندها به دلیل افزایش دبی رودخانه به ۳ هزار مترمکعب بر ثانیه نتوانستند مقاومت کنند و صبح امروز شکسته شدند؛ این در حالی است که روز گذشته در جریان بازدید معاون اول رئیس جمهور از این سیل بندها دستور تسریع در روند ترمیم آنها صادر شده بود.

برخی منازل و زیرساخت‌های روستاهای زاویه‌ها به زیرآب رفته اند اما از روز گذشته به دستور فرماندار دزفول ۶ روستای زاویه‌ها شامل عزیب، خرسان، حمودی، مرادی، حاجیان و مشعلی با حدود سه هزار نفر جمعیت از دام و انسان تخلیه و اهالی این روستاها به مناطق امن از جمله دانشگاه فرهنگیان، اردوگاه شهید قاضی، حسینیه ثارالله و دیگر نقاط مد نظر ستاد بحران منتقل شدند.

همچنین صبح امروز سیل بندهای روستای پیروزی در بخش مرکزی نیز شکسته شد این در حالی است که در جلسه فوق العاده مدیریت بحران دزفول که شب گذشته برگزار شد دستور تخلیه این روستا نیز صادر شد و اهالی این روستا در حسینیه و سالن ورزشی شهرک شهید منتظری، زینبیه شهر صفی آباد، حسینیه شهر امام و سایر مکان‌های مورد نظر آموزش و پرورش دزفول اسکان یافتند البته تعدادی از آنها نیز به منازل اقوام رفتند.

از روز گذشته ساکنان و دام‌های دو روستای دیلم سفلی و بنه علوان نیز تخلیه و به اماکن مورد نظر ستاد بحران شهرستان منتقل شده اند. پیش از این دام‌های روستای بنه عاطی دزفول نیز تخلیه شده بود. تردد از پل حمید آباد دزفول نیز به کندی انجام می‌شود.

از عصر دیروز به دلیل افزایش دبی رودخانه بخش‌هایی از جاده ساحلی دزفول توسط شهرداری مسدود شدند اما از بامداد امروز تمام این جاده به طور وسیع زیر آب رفت و مسدود شد. بوستان‌های ساحلی دزفول نیز از روز شنبه به زیر آب رفتند.

دبی خروجی سد دز به منظور مهار سیلاب ناشی از بارش‌ها و حفظ تراز آب دریاچه سد به حدود ۳ هزار متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته است. شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان طی اطلاعیه‌ای خواستار همکاری روستاییان در محدوده حوزه دز با مسئولان مربوطه شده و از شهروندان و مسافران نوروزی خواسته تا در روز طبیعت به هیچ عنوان حاشیه رودخانه‌های دز و کرخه را به‌عنوان اتراق انتخاب نکنند و از رودخانه‌های فصلی مناطق گردشگری نیز فاصله بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی بارندگی هفته گذشته در دزفول، چندین مکان عمومی مسقف همچون مساجد، بقعه سبزقبا و محمدبن جعفرطیار، حسینیه ثارالله، اردوگاه‌ها، برخی خوابگاه‌های دانشگاه‌های آزاد و پیام نور، برخی سالن‌های ورزشی و همچنین کمپ‌های نوروزی برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی و ساکنان روستاهای در معرض سیلاب آماده شده است.

ستاد بحران شهرستان دزفول به ریاست فرماندار طی چند روز اخیر به صورت مستمر تشکیل جلسه داده و از روستاهای در معرض سیلاب سرکشی به عمل آورده و تمهیدات لازم اتخاذ شده است.

۱۴:۳۵ بازگشایی فرودگاه خرم آباد پس از سیل ۱۲ فروردین ۹۸

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: فرودگاه خرم آباد پس از تعطیلی روز قبل (۱۲ فروردین ۹۸) به خاطر سیل، با تلاش نیروهای فرودگاهی و استفاده از تجهیزات، بازگشایی و عملیاتی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، غلامرضا بنی صدر، مدیر فرودگاه خرم آباد، گفت: با وجود اعلام آمادگی سپاه پاسداران برای اعزام نیرو جهت همکاری در بازگشایی فرودگاه خرم آباد، به دلیل آمادگی پرسنل و تجهیزات فرودگاه، تمامی مراحل پاکسازی عوامل پروازی و بازگشایی آن توسط کارکنان و با بکارگیری تجهیزات فرودگاه انجام شد.

به گفته وی، پس از بارش شدید باران در چند روز اخیر به ویژه دیروز (دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸) و نفوذ سیل به محیط فرودگاه، تمامی کارکنان متخصص و زحمتکش فرودگاه تلاش شبانه روزی را برای در امان ماندن تجهیزات، پاکسازی فرودگاه و عملیاتی ساختن آن انجام دادند و خوشبختانه پرواز هم از فرودگاه خرم آباد امروز انجام شد.

مدیر فرودگاه در پایان از فرماندهی سپاه پاسداران به دلیل اعلام آمادگی جهت اعزام نیرو به منظور بازگشایی این فرودگاه تشکر کرد.

۱۳:۱۸ صدور دستور تخلیه ۹ روستا در شهرستان هویزه

اهواز- ستاد بحران شهرستان هویزه اعلام کرد دستور تخلیه ۹ روستای این شهرستان صادر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اطلاعیه ستاد بحران شهرستان هویزه آمده است: با توجه به افزایش دبی رودخانه کرخه احتمال خسارت به روستاهای پایین دست از جمله مومنیه ۱و۲، گریشیه، دغاغله، سمومیه، بنی نعامه جنوبی، البوکرم الله، غمیجه و زین العابدین وجود دارد لذا از مردم تقاضا می‌شود در خصوص تخلیه منازل با مدیریت بحران همکاری لازم را داشته باشند.


۱۲:۰۹ ایجاد اردوگاه برای اسکان روستاییان سیل‌زده پلدختر و معمولان

پلدختر- فرمانده نیروی زمینی ارتش، از ایجاد اردوگاه برای اسکان روستاییان سیل‌زده پلدختر و معمولان خبر داد.

امیرسرتیپ کیومرث حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، در سخنانی با تاکید بر اینکه عملیات هوایی تا وقتی که مردم احساس نیاز داشته باشند ادامه خواهد داشت و ما در کنار مردم هستیم، اظهار داشت: ما اینجا می‌مانیم تا وقتی که پل‌ها برقرار شوند، بیمارستان‌ها عملیاتی شوند و مردم احساس آرامش کنند در کنارشان هستیم و بالگردها را از منطقه خارج نمی‌کنیم.

وی با اشاره به ایجاد کمپ و اردوگاه برای روستاهایی که به زیر آب رفته اند، عنوان کرد: خوشبختانه مصدومان را انتقال داده ایم و دیگر صدمه دیده‌ای در منطقه نداریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش، تصریح کرد: با حضور نماینده مردم در مجلس، فرماندار و… روستاها را اولویت بندی کرده ایم، مصدوم و در راه مانده نداریم.

امیر حیدری، تاکید کرد: همچنین ما تیم‌هایی را به روستاها اعزام کرده ایم تا شناسایی دقیق‌تری در این زمینه داشته باشیم.


۱۲:۰۵ امدادرسانی به مناطق سیل‌زده پلدختر با توجه به حجم خسارت‌ها کم است

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی، گفت: امدادرسانی به مناطق سیل‌زده این شهرستان با توجه به حجم خسارت‌ها کم است.

سید حمیدرضا کاظمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با تقدیر از فرماندهی ارتش نیروی زمینی در رابطه با امداد رسانی در سیلاب پلدختر، اظهار داشت: با این وجود امداد رسانی با توجه به حجم گسترده خسارت‌های وارد شده و گرفتار در سیل بسیار کم است.

وی با اشاره به اینکه مردم با جمعیت بسیار در آن طرف رودخانه گرفتار شده‌اند، عنوان کرد: انتظار این بوده که هلال احمر امکانات لازم را به این مناطق ارسال کنند.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: در حال حاضر جان مردم برای ما خیلی مهم است که باید در اولویت قرار گیرد، همچنین انتظار داریم که مردم استان، خارج از استان و نهادهای حمایتی نیز کمک کنند.

کاظمی، تاکید کرد: سرکشی میدانی از کل مناطق سیل زده شهرستان داشته‌ایم و ستاد بحران شهرستان با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش برگزار شد و دستورات لازم به همه واحدها داده شده است.

وی، از ارسال یک سری محموله امدادی از سوی هلال احمر به منطقه خبر داد و گفت: قرار این این محموله‌ها به مناطق سیل زده شهرستان ارسال شوند.


۱۲:۰۲ طغیان رودخانه کن کاملاً مهار شد

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ری از مهار کامل طغیان رودخانه کن خبر داد.

مجتبی خانجانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طغیان رودخانه کن گفت: در حال حاضر شرایط در حالت عادی است و طغیان رودخانه کن کاملاً مهار شده و شرایط زندگی در کلیه معابر اصلی به شرایط طبیعی باز گشته است.

خانجانی افزود: عوامل امدادی و خدماتی در حال رفع آب ماندگی‌ها مکان‌های دارای عدم کشش نهر با استفاده از کفکش می‌باشند و شهرداری نیز در حال شستشو و پاکسازی معابر می‌باشد.

وی بیان داشت: با توجه به احتمال ریزش دیواره‌های رودخانه کن و کرج در ساعاتی آتی از همه شهروندان عزیز درخواست داریم که از نزدیک شدن به این رودخانه‌ها پرهیز کنند و با توجه به احتمال بارندگی در روز سیزده فروردین ماه تمامی اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان همچنان در وضعیت آماده باش قرار دارند.

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ری با بیان اینکه بر اثر بارش شدید رودخانه کهریزک طغیان کرده و آب وارد خیابان‌ها شده بود گفت: در محدوده کهریزک (سه راه قلعه شیخ) توسط مأمورین راهور و راهداری مسدود و کلیه ساکنین مسکن مهر منازل خود را تخلیه کردند و روستای جهان آباد (بخش کهریزک) تا ساعت ۲۳ دیشب تخلیه شد و خوشبختانه با تدبیر به موقع از خسارات جانی و مالی به سکنه این روستا جلوگیری به عمل آمد.


۱۱:۴۶ پیشروی سیلاب تا آسایشگاه کهریزک/۳ روستا در جنوب تهران تخلیه شد

مسئول ستاد مدیریت بحران ری از پیشروی سیلاب تا آسایشگاه کهریزک خبر داد و گفت: ۳ روستا درجنوب تهران تخلیه شده است.

داود تورانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص بارش‌های اخیر و طغیان و سیلاب‌های حاصله از این بارش‌ها از رودخانه کن خبر داد و اظهار داشت: رودخانه کن ادامه سد کرج در جنوب تهران است و بامداد سه شنبه براثر باران‌های سیل‌آسا این رودخانه طغیان کرد.

تورانی در ادامه گفت: با حضور به موقع و سریع نیروهای امدادرسان اداره برق، گاز و هلال‌احمر در منطقه برق روستاهای روستای جهان‌آباد، سلمان آباد و اسماعیل‌آباد و برخی از نقاط در دسترس حادثه نیز بنا به‌ضرورت قطع شد.

مسئول ستاد مدیریت بحران شهرستان ری با بیان اینکه همه مسئولین شهرری و ستاد مدیریت بحران با تجهیزات لازم پای کار هستند گفت: با وجود نفوذ سیلاب به مغازه‌های جاده قدیم قم – تهران و اراضی کشاورزی محدوده رودخانه کن احتمال خسارت وجود دارد ولی میزان این خسارت برآورد نشده است.

وی با اشاره به اینکه روستای جهان‌آباد، سلمان آباد و اسماعیل‌آباد به علت طغیان رودخانه کن تخلیه و ساکنان این روستاها در امامزاده ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) شهرری و سوله‌های مدیریت بحران اسکان داده شدند افزود: سیلاب در برخی مناطق تا شعاع ۱۰۰ متر از رودخانه نیز نفوذ کرده و پیشروی سیلاب تا آسایشگاه کهریزک و جاده قدیم تهران – قم نیز ادامه داشت که با سیل بند تمهیدات لازم جهت عدم نفوذ آب به آسایشگاه فراهم و خوشبختانه با تدبیر به موقع از خسارات جانی و مالی به سکنه این روستاهاجلوگیری شد.


۱۱:۲۳ امدادرسانی به ۲۳۳ روستای لرستان / ۱۱ هزار نفر اسکان داده شدند

خرم آباد- مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از اسکان ۱۱ هزار و ۱۸۰ سیل زده در کمپ‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صارم رضایی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون ۳۶ تیم عملیاتی مجرب از ۵ استان همجوار وارد استان لرستان شده است و با تمام توان مشغول امداد رسانی هستند.

وی تصریح کرد: از اولین ساعات صبح امروز بالگردهای جمعیت بیش از ۵ سورتی پرواز به شهرستان پلدختر داشته‌اند و اقلام زیستی، امدادی و مواد غذایی یک ماهه بارگیری و ارسال شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان اظهار داشت: امدادرسانی به ۲۳۳ روستا صورت گرفته و ۱۱۱۸۰ نفر در سطح استان در کمپ‌های مشخص اسکان داده شده‌اند.


۱۰:۴۷ پل تخریب شده گلدسته به گلشهر بخش چهاردانگه به سرعت احداث می‌شود

فرماندار اسلامشهر گفت: پل تخریب شده گلدسته به گلشهر بخش چهاردانگه به سرعت احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود مرسلپور صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران حاضر در فرمانداری اسلامشهر اظهار داشت: با اقدامات مؤثر ستاد مدیریت بحران شهرستان در بارندگی‌های شدید روزهای اخیر خسارتی به شهروندان وارد نشد.

فرماندار اسلامشهر در خصوص تخریب پل گلدسته به گلشهر در بخش چهاردانگه شهرستان اسلامشهر بر اثر طغیان رودخانه کن نیز گفت: پل تخریب شده گلدسته به گلشهر بخش چهاردانگه به سرعت احداث می‌شود.

مرسلپور افزود: بارندگی شدید در قسمت بالادستی رودخانه کن و اضافه شدن برف‌های آب شده به بارندگی‌ها باعث بالا آمدن و طغیان این رودخانه شد که به همین منظور عوامل بخشداری چهاردانگه در اقدامی آنی منازل مسکونی و کارگاه‌هایی که در نزدیکی رودخانه کن قرار داشتند را تخلیه کردند.

وی بیان داشت: با توجه به احتمال ریزش دیواره‌های رودخانه کن و کرج در ساعاتی آتی از همه شهروندان عزیز درخواست داریم که از نزدیک شدن به این رودخانه‌ها پرهیز کنند.

فرماندار اسلامشهر گفت: با توجه به احتمال بارندگی در روز سیزده فروردین ماه تمامی اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان همچنان در وضعیت آماده باش قرار دارند.


۱۰:۴۵ اردوگاه‌های اسکان اضطراری در کالپوش میامی برپا شد

سمنان – مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان، گفت: به واسطه ضرورت اسکان مردم روستاهای کالپوش دو اردوگاه اضطراری در این بخش تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن شکرالهی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی ستاد هلال احمر سمنان با بیان اینکه دو اردوگاه اسکان اضطراری با حضور تیم‌های امدادی در بخش کالپوش برپا شده است، ابراز کرد: این اردوگاه‌های اسکان اضطراری در سالن‌های ورزشی نام نیک، سوداغلن و دشت شاد برپا شده است.

وی افزود: سه تیم امدادی در قالب امدادگران جمعیت هلال احمر در منطقه مشغول امدادرسانی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: با توجه به برف و کولاک شدید این بخش در چند روز گذشته همه اعضا و امکانات این جمعیت در سطح شهرستان برای امدادرسانی به مردم در حالت آماده باش کامل قرار دارند.

شکرالهی بیان کرد: پیرو مصوبات جلسه شورای مدیریت بحران استان سمنان تعداد ۳۳ تخته چادر و ۲۰ عدد پتو و ۱۵ بسته غذایی به کالپوش ارسال شده است.

وی با بیان اینکه چهار پرسنل و دو امدادگر هلال احمر به منظور اسکان اضطراری ساکنان به حسین آباد کالپوش اعزام شده‌اند، ابراز کرد: تمهیدات لازم برای اسکان مردم منطقه انجام شده است.


۱۰:۴۴ خطر تخریب پل مسیر ارتباطی سد الغدیر ساوه / محور مسدود است

ساوه- فرماندار شهرستان ساوه از مسدود شدن مسیر ارتباطی سد الغدیر ساوه به علت نشست کردن پل هفت دهنه در این جاده و امکان خطر تخریب این پل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی میرزایی اظهار داشت: در حال حاضر راه دسترسی به سد الغدیر و نیز روستاهای این محدوده مسدود شده چراکه در پی بارش‌های اخیر سازه پل هفت دهنه در مسیر ارتباطی سد الغدیر نشست کرده و شرایط ناایمن و خطرناکی دارد.

فرماندار شهرستان ساوه افزود: این پل بایستی تعمیر و بازسازی شود و جاده سد که ارتباط دهنده روستاهای مرق، آسیابک، شورقویی، بندچای، مرقکان و بند در مسیر شهرستان تفرش می‌باشد، فعلاً مسدود است، چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که امکان تخریب این پل وجود دارد

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت کنونی این مسیر، مردم به هیچ وجه در روز سیزدهم فروردین این منطقه را برای حضور در طبیعت انتخاب نکنند چرا که احتمال خطر بالا است.

فرماندار شهرستان ساوه همچنین عنوان کرد: بارش‌های اخیر باعث افزایش دبی آب ورودی سد الغدیر به میزان ۹۰ متر مکعب بر ثانیه شده و حجم ذخیره این سد را به ۷۲ میلیون متر مکعب رسانده است.


۱۰:۳۱ بارگیری نخستین محموله‌های اقلام امدادی به مقصد پلدختر

نخستین محموله کمک‌های هلال احمر و سپاه به سوی پلدختر بارگیری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز سه شنبه نخستین محموله کمک‌های هلال احمر و سپاه به سوی مناطق سیل زده پلدختر در فرودگاه خرم آباد بارگیری شده است و از طریق بالگرد به این مناطق ارسال می‌شود.


۱۰:۲۶ دستگاه‌های امدادی به داد «معمولان» برسند

نماینده ویژه استاندار لرستان، با تاکید بر اینکه از سیستم امداد رسانی هلال احمر به هیچ عنوان رضایت نداریم، گفت: دستگاه‌های امدادی به داد شهر «معمولان» برسند.

قدرت الله ولدی در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با بیان اینکه در اثر سیلاب ارتباط شهر معمولان از دو طرف قطع است، اظهار داشت: هشت مورد از پل‌های اصلی معمولان که راه ارتباطی روستاها بوده است کاملاً تخریب شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی ما به دهستان‌های معمولان و افرینه کاملاً قطع است، ادامه داد: متأسفانه از سیستم امداد رسانی هلال احمر به هیچ عنوان رضایت نداریم و ظرف این سه روز هیچ کمکی به شهر معمولان نکرده است.

نماینده ویژه استاندار لرستان با اشاره به اینکه خود مردم معمولان و مسئولان بومی این منطقه به ما کمک می‌کنند، ادامه داد: منازل ضلع غربی شهر معمولان حدود ۲۵۰ خانوار هستند که ۱۰۰ درصد آبگرفتگی در آنها داشته‌ایم.

ولدی با بیان اینکه هنوز ما منتظر امداد رسانی هستیم، عنوان کرد: شهر معمولان ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و باید از همراهی مردم این شهر باید تقدیر کرد.

وی، تاکید کرد: انتظار داریم که دستگاه‌های متولی به داد ما برسند، تا کنون نیز آذوقه و… را مدیریت کرده‌ایم.

نماینده ویژه استاندار لرستان، گفت: راه ارتباطی ۱۰۰ روستای معمولان قطع است.

ولدی، گفت: در حال حاضر با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه هستیم.


۱۰:۱۲ روستای «دمرود امیر» در محاصره آب

پلدختر- تصاویری از روستای «دمرود امیر» شهرستان پلدختر یک روز پس از سیلاب را در این ویدئو می‌بینید.


۱۰:۱۰ اولویت امدادرسانی هلال‌احمر به ۶ روستا و شهرهای پلدختر و معمولان

دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور، گفت: اولویت امداد رسانی ما به شش روستا، شهرهای پلدختر و معمولان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمودرضا پیروی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران در سخنانی با تاکید بر اینکه مردمی که در پلدختر و معمولان حضور دارند، اجازه دهند همکاران ما بتوانند اقلام را دقیق توزیع کنند و به دست نیازمندان برسانند، اظهار داشت: اولویت‌های ما شش روستا، پلدختر و معمولان است.

وی با بیان اینکه این مناطق به محض روشن شدن هوا شناسایی شده‌اند و یک محموله نیز به این مناطق ارسال شده است، گفت: همچنین تیم‌های شناسایی ما نیز به شهرستان‌های اطراف نیز اعزام شده‌اند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور، با اشاره به اینکه هر اطلاعاتی که برسد بر اساس نیاز اقلام را توزیع می‌کنیم، افزود: آب کاملاً در منطقه فروکش کرده و امداد رسانی از صبح امروز آغاز شده است.

پیروی، با اشاره به اینکه در حال حاضر دو فروند بالگرد دیگر در منطقه هستند، بیان داشت: در حال حاضر اغذیه، کمک نقدی، پتو و… برای امداد رسانی توسط هلال احمر وجود دارد و اگر مردم می‌خواهند کمک کنند از طریق سازمان داوطلبان و حساب‌های نقدی هلال احمر اقدام کنند.


۱۰:۰۴ خط ریلی زیرآب – پل سفید تخریب و مسدود شد

مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به تخریب حدود ۱۰۰ متر از مسیر ریلی زیرآب – پل سفید از توقف قطار و ریل باس ها در این مسیر ریلی خبر داد.

یوسف گران پاشا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رانش درمسیر ریلی زیرآب – پل سفید اظهار داشت: این حادثه در یک کیلومتری ایستگاه محدوده داخل شهر زیرآب، جایی که سیل سبب تخریب چند واحد مسکونی شده، رخ داده است.

وی افزود: تغییر مسیر آب رودخانه در محدوده ایستگاه زیرآب سبب خالی شدن زیر خطوط ریلی شده است.

وی با اظهار اینکه ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح سه شنبه یک ریل باس از مسیر ریلی زیرآب عبور کرده است ادامه داد: به دلیل رانش و ریزش، عبور ریل باس دوم از مسیر ریلی با مشکل مواجه و در ایستگاه متوقف شده و از ساعت ۷ صبح تاکنون خط مسدود است.

گران پاشا با اظهار اینکه در حال حاضر نیز شدت آب درحال شستن بستر خط ریلی است عنوان کرد: رانش در ارتفاع ۱۰ متر و به طول ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر به بستر خط ریلی در زیرآب آسیب زد و این تخریب همچنان ادامه دارد.

مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به توقف قطارها در مسیر زیرآب – پل سفید تصریح کرد: در حال حاضر ریل باس ها از گرگان تا زیرآب تردد می‌کنند و در این مسیر ریلی متوقف می‌شوند، همچنین قطارهای تهران تا پل سفید تردد خواهند داشت و از آنجا با اتوبوس به ساری منتقل خواهند شد.


۹:۵۸ بحران سیل تمام نشده است / مدیر بحران باید ازخودگذشتگی داشته باشد

معاون اول رئیس جمهور گفت: مهمترین نکته در مدیریت بحران این است که مدیر این میدان از خودش به خاطر مردمش بگذرد و تمام قد در میدان بایستد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با بیان اینکه در این جلسه به دنبال این نیستیم که صرفاً یک سری گزارش از وضعیت موجود ارائه شود، گفت: سدهای بالادست استان خوزستان تقریباً پر شده است و با توجه به نزدیک شدن سیلاب‌های استان‌هایی نظیر لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به حوزه آبی خوزستان باید در این جلسه بررسی کنیم که وضعیت احتمالی سدهای مهم استان در روزهای آتی چگونه خواهد بود و چه اقداماتی برای پیشگیری از مخاطرات احتمالی باید انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت بحرانی در استان خوزستان در یکی دو هفته آینده استمرار خواهد داشت افزود: بارش‌های روزهای اخیر اگرچه مشکلاتی نیز ایجاد کرد اما نعمت بسیار بزرگی بود که پس از یک دوره طولانی و سخت کم آبی دغدغه‌های مسئولان کشور برای خشکسالی را تا حدود زیادی مرتفع کرده است و حداقل برای سال ۹۸ دغدغه روزهای کم آبی حتی در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان و تالاب‌های خشک شده کشور نخواهیم داشت.


۹:۳۸ فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در راه مناطق سیل‌زده لرستان

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران به منظور سرکشی از مناطق سیل زده لرستان، وارد این استان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز سه شنبه سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای بازدید از مناطق سیل زده وارد لرستان می‌شود.

وی در مناطق سیل زده پلدختر حضور خواهد یافت.


۹:۳۱ بالگرد اورژانس به همراه رئیس اورژانس کشور به سوی لرستان پرواز کرد

صبح امروز بالگرد اورژانس تهران به همراه رئیس سازمان اورژانس کشور به سمت مناطق سیل زده به پرواز درآمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز بالگرد اورژانس تهران به همراه رئیس سازمان اورژانس کشور به سمت مناطق سیل زده به پرواز درآمد.

مجموعاً سه بالگرد از اورژانس کشور در منطقه سیل زده لرستان حضور دارند و از دیروز ۱۴ نفر ازجمله ۲ مادر باردار را از مرگ حتمی نجات دادند.


۹:۲۲ وضعیت حاد ماژین

سرهنگ قدرت الله کریمیان معاون هماهنگ کننده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام نیز گفت: بخش ماژین با ۶ هزار نفر جمعیت هم اکنون در محاصره سیلاب است.

وی افزود: به ۵۰ منزل مسکونی در حاشیه سیمره آسیب وارد شده است.

وی تصریح کرد: پل قدیم این بخش کاملاً تخریب شده و پل میدان خلف نیز زیر آب رفته است.

کریمیان اظهار داشت: تمامی راههای دسترسی به این منطقه مسدود است.

وی گفت: تا دقایقی دیگر از طریق کوهستان اطراف روستای گاومیشان با یک اکیپ به سمت بخش حرکت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه گاز در این بخش به صورت کامل قطع شده است، گفت: خوشبختانه تلفات جانی در این در این بخش به چشم نمی‌خورد.

وی افزود: تنها راه کمک به مردم این منطقه از طریق هوایی بوده و نان و آب از نیازهای ضروری در این بخش است.


۸:۴۷ امدادرسانی به ۶۸۲ خانوار سیل‌زده در کرمانشاه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از امدادرسانی به ۶۸۲ خانوار سیل‌زده در استان خبر داد.

آرش لهونی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان اظهار داشت: جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در پی ورود سامانه بارشی نسبتاً شدید به سطح استان به ۶۸۲ خانوار در شهر و روستا امدادرسانی کرده است.

وی افزود: در بارش‌های شدید چند روز گذشته که موجب آبگرفتگی در بسیاری از نقاط شد، جمعیت هلال احمر استان با تمام توان و ظرفیت‌های خود امدادرسانی کرد و در خدمت هم استانی‌ها بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: ما در بحث پیشگیری هم ورود کردیم و با مشخص شدن نقاط پر خطر امدادگرهای این جمعیت در مناطق مذکور حضور یافته و برای تخلیه اطلاع رسانی کردند تا شاهد تلفات نباشیم که مردم هم همکاری خوبی انجام دادند.

لهونی از تجهیز ۱۲۷ سالن ورزشی با برپایی چادر برای اسکان اضطراری مردم خبر داد و بیان داشت: در این امکان تجهیز شده ۶۶۷ خانوار اسکان یافتند.

وی با بیان اینکه در این مدت امداد هوایی جمعیت هلال احمر استان در انتقال مصدومین فعال بود، افزود: تیم‌های تخصصی سیلاب جمعیت نیز به وسیله قایق فعالیت داشتند.


۸:۳۹ مسیر ایلام – کرمانشاه همچنان بسته است

رئیس پلیس راه ایلام گفت: مسیر ایلام – کرمانشاه همچنان بسته است.

سرهنگ رضا همتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برخلاف انتشار خبر بازگشایی محور ایلام-حمیل -کرمانشاه در فضای مجازی این محور همچنان بسته است.

وی افزود: به دلیل ایمن نبودن، این محور همچنان مسدود است.

وی تصریح کرد: رانندگان می‌توانند از مسیر جایگزین سرابله، چارمله، اسلام آباد و مسیر ایلام- ایوان استفاده کنند.


۸:۱۰ آغاز عملیات امداد رسانی به سیل‌زدگان پلدختر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، از آغاز عملیات امداد رسانی به سیل‌زدگان پلدختر خبر داد.

صارم رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع سیلاب در شهرستان پلدختر و بسته شدن راه ارتباطی با این منطقه، اظهار داشت: شب گذشته با اقدامات صورت گرفته اولین روزنه برای امداد رسانی به منطقه پیدا شد.

وی با اشاره به اعزام ۴۵ نیروی زبده و عملیاتی هلال احمر به منطقه، گفت: این نیروها ساعت ۱.۵ بامداد به منطقه رسیدند و در منطقه مستقر هستند و کار نجات، جستجو و بررسی و تأمین نیازهای سیل زدگان را انجام می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان همچنین با بیان اینکه صبح امروز نیز استاندار لرستان به همراه دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور و… از طریق بالگرد به منطقه اعزام شدند، گفت: این امر در این راستا بوده تا از نزدیک روند امداد رسانی به سیل زدگان مورد بررسی قرار گیرد.


۰۰:۲۳ عملیات نجات محاصره شدگان سیلاب

در این ویدئو تصاویری از روستای غرق در آب «چم مهر» و نجات افراد گرفتار در پشت بام منازل را می‌بینید.


۰۰:۱۷ ساکنین حاشیه رودخانه و پل‌ها در رودبار قصران منازل را تخلیه کنند

ساکنین حاشیه رودخانه و پل‌ها در رودبار قصران به منظور پیشگیری از خسارت مالی و جانی سیل منازل را تخلیه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر دقایقی پیش به منظور پیشگیری از خسارت جانی و مالی ناشی از سیل از تمامی ساکنان حاشیه پل‌ها و رودخانه‌های شهرها و روستاهای بخش رودبار قصران خواسته شده است که منازل خود را تخلیه کنند.

بر اساس این گزارش اخطارهای لازم به ساکنان روستاهای این مناطق داده شده تا در این مسیرها رفت و آمدی نداشته باشند و محل را ترک کنند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد همچنین با توجه به شرایط جوی شهروندان از پارک خودرو و تردد در بلوارها و راه‌های کنار رودخانه‌ها و دره‌ها خودداری کنند.

لازم به ذکر است که شهروندان اخبار مربوط به سیلاب را مورد پیگیری قرار داده و به هشدارهای سازمان هواشناسی توجه کنند.

بر اساس این گزارش مسیر روستاهای «کلوگان» و «حاجی آباد» از توابع بخش رودبار قصران شمیرانات نیز به دلیل نفوذ آب به زیر بستر جاده و خطر رانش زمین مسدود شد.

کد خبر