جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

ارسال 40 قایق و تجهیزات ایمنی به سیل زدگان ایران از سوی آلمان، گفتگوی تلفنی «پوتین» و «نتانیاهو» درباره تحولات منطقه، دیدار رئیس پارلمان لبنان با آیت‌الله سیستانی و تلاش پامپئو برای تحریک نخست‌وزیر لبنان علیه ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آغاز ساخت «مرکز جنگ هوایی» در عربستان سعودی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به پایگاه هوایی «ملک عبدالعزیز» در شهر «ظهران» استان «الشرقیه» رفت و سنگ بنای ایجاد یک مرکز نظامی جدید تحت عنوان «مرکز جنگ هوایی» را گذاشت.

بر اساس گزارش «ارم‌نیوز»، «ترکی بن بندر بن عبدالعزیز» فرمانده نیروهای هوایی سعودی حدود دو هفته پیش از عزم کشورش برای ایجاد یک مرکز نظامی جدید خبر داده و گفته بود، این مرکز شبیه به مرکزی در پایگاه هوایی «نلیس» در ایالت نوادای آمریکاست.

مرکز جنگ هوایی از ساختمان فرماندهی مرکز شامل آشیانه نگهداری هواپیماها، دفاتر خدمات فنی، انبار تجهیزات، چتر برای 24 هواپیما، زمین ویژه توقف هواپیماها (پارکینگ)، ‌راهروها و میدان جنگ الکترونیک تشکیل شده است.

آغاز ساخت «مرکز جنگ هوایی» در عربستان سعودی/ارسال 40 قایق و تجهیزات ایمنی به سیل زدگان ایران از سوی آلمان/گفتگوی تلفنی «پوتین» و «نتانیاهو» درباره تحولات منطقه/ دیدار رئیس پارلمان لبنان با آیت‌الله سیستانی

ایجاد مرکز جدید در راستای حمایت از آمادگی نیروهای هوایی عربستان سعودی، اجرای تمرین‌های مشترک نظامی با کشورهای دیگر، آموزش پیشرفته محیط جنگ الکترونیک و استفاده از تاکتیک‌ها و روش‌های جنگی موثر است.

ارسال 40 قایق و تحهیزات ایمنی به سیل زدگان ایران از سوی آلمان

سفیر آلمان از کمک‌ این کشور به هلال احمر ایران برای قربانیان سیل خبر داد.

«میشائیل کلور برشتولد» سفیر آلمان در ایران خبر داد که آلمان کمک‌های انسان دوستانه خود را برای قربانیان سیل های اخیر در قالب ٤٠ قایق و تجهیزات ایمنی توسط #صلیب-سرخ-آلمان برای هلال احمر ایران فراهم میکند.

گفتگوی تلفنی «پوتین» و «نتانیاهو» درباره تحولات منطقه

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «بنیامین نتانیاهو»  به صورت تلفنی گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، دو طرف در جریان این تماس تلفنی در خصوص تحولات منطقه گفتگو کردند.

آغاز ساخت «مرکز جنگ هوایی» در عربستان سعودی/ارسال 40 قایق و تجهیزات ایمنی به سیل زدگان ایران از سوی آلمان/گفتگوی تلفنی «پوتین» و «نتانیاهو» درباره تحولات منطقه/ دیدار رئیس پارلمان لبنان با آیت‌الله سیستانی

اوضاع سوریه از جمله محورهای گفتگوی تلفنی  بود.

دیدار رئیس پارلمان لبنان با آیت‌الله سیستانی

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان که یکشنبه وارد عراق شده بود به دیدار آیت‌الله «سید علی سیستانی» از مراجع عظام تقلید رفت.

بر اساس گزارش «سومریه»، بری ساعتی قبل وارد نجف شد و به منزل آیت‌الله سیستانی در این شهر مقدس رفت.

شبکه «المنار» در این باره گزارش داد، نبیه بری پیروزی بزرگ عراقی‌ها در جنگ با داعش را تبریک گفت.

آیت‌الله سیستانی ضمن تشکر از این تبریک، اعلام کرد، ملت عراق فداکاری‌های بسیاری برای دستیابی به این پیروزی بزرگ داشته اند. وی در ادامه بر اهمیت کار همه برای تثبیت همزیستی مسالمت‌آمیز مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل میان طیف‌های دینی مختلف تأکید کرد.

بری همچنین با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق دیدار کرد و از امکان نقش پررنگ‌تر عراق برای صلح میان عربستان سعودی و ایران سخن گفت.

تلاش پامپئو برای تحریک نخست‌وزیر لبنان علیه ایران

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به بیروت به تکرار بیان مواضع خود در مورد حزب‌اللّه لبنان پرداخته و تلاش کرده مقام‌های لبنانی را علیه ایران تحریک کند.

پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از مقام‌های مطلع آمریکایی نوشته است که پامپئو در دیدار با مقام‌های دولت لبنان یادآور شده است که حزب‌اللّه و ایران کارخانه‌هایی را برای ساخت موشک در لبنان احداث کرده‌اند.

آغاز ساخت «مرکز جنگ هوایی» در عربستان سعودی/ارسال 40 قایق و تجهیزات ایمنی به سیل زدگان ایران از سوی آلمان/گفتگوی تلفنی «پوتین» و «نتانیاهو» درباره تحولات منطقه/ دیدار رئیس پارلمان لبنان با آیت‌الله سیستانی

بنا بر این گزارش، اظهارات پامپئو بر داده‌هایی مبتنی است که اسرائیل در اختیار او قرار داده است. پامپئو دو هفته پیش پس از سفر به منطقه و دیدار با «بنیامین نتانیاهو» به بیروت رفت و با «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد. به نوشته آکسیوس، پامپئو در این دیدار گفته وجود چنین کارخانه‌هایی، می‌تواند برای «امنیت لبنان، تبعات داشته باشد.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال آکسیوس در مورد محتوای گفت‌وگوی پامپئو و حریری گفته است: «ما محتوای گفت‌وگوهای خصوصی دیپلماتیک را افشا نمی‌کنیم.»

وجود کارخانه‌های موشک‌سازی در لبنان در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل دولت لبنان ، گروهی از دیپلمات‌های خارجی را به بازدید از محلی برد که نتانیاهو پیشتر ادعا کرده بود آنجا کارخانه موشک‌سازی وجود دارد. نتانیاهو  چند هفته بعد  محل تازه‌ای را برای این کارخانه موشک‌سازی  اعلام کرد.