جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش لحظه به لحظه از بارش و سیلاب در سراسر کشور؛

گزارش لحظه به لحظه از بارش و سیلاب در سراسر کشور؛

رودخانه گاماسیاب در آستانه طغیان است

در شرایطی که موج بارندگی مناطق بیشتری از کشورمان را در بر گرفته و بسیاری از شهر‌های کشورمان در ساعات اخیر شاهد بارش باران بوده اند، بحران در شهر‌های غربی کشورمان در حال اوج گیری است و تلاش‌ها برای مقابله با آن و فرار از آن، با قوت ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که از روز گذشته، معاون اول رئیس جمهور و چهارتن از وزرا با سفر به کرمانشاه، بررسی اوضاع از نزدیک را در دستور کار قرار داده اند. سفری که دیروز در شرایطی به لرستان رسید که بارندگی هایی بسیار شدید در این استان در جریان بود و گزارش ها حکایت از بحرانی بودن شرایط سه شهر در این خطه داشت. این سفر امروز با عزیمت جهانگیری و همراهان به خوزستان پی گرفته شود.

امیر شاه آبادی، فرماندار شهرستان هرسین از آمادگی کامل تمام دستگاه‌های اجرایی و اعضای مدیریت بحران خبر داد و اظهار داشت: از دیشب تا کنون شاهد بارش‌های شدید باران در شهرستان هرسین هستیم. رودخانه گاماسیاب در آستانه طغیان است که در نتیجه احتمال آب گرفتگی روستاهای گرگوند و چمبتان وجود دارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت طغیان رودخانه گاماسیاب مجبور به تخلیه روستاهای اطراف به ویژه روستای چمبتان از وجود سکنه هستیم. در حال حاضر درصدد انتقال تجهیزات لازم شامل بیل مکانیکی و ماشین آلات فنی به روستاهای مذکور هستیم.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: با وجود بارش‌های شدید باران آب، برق و گاز شهرستان وصل است و تردد در محورهای مواصلاتی انجام می‌شود.

بخش غربی شهر معمولان به زیر آب رفت
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۱:۱۱

سید حبیب الله موسوی، بخشدار معمولان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه سیل بخش غربی شهر معمولان را به زیر آب برده است، اظهار داشت: پل‌های زورانتل، دمرود افرینه، برگلان سوخته، سرنجه زیودار در جریان سیل تخریب شد.

وی افزود: تمام راه‌های روستایی و عشایری بخش معلولان و همچنین راه اصلی به شهر معمولان قطع است. رودخانه‌های کشکان، مادیان رود و چولهول طغیان کرده و سطح آب نسبت به قبل بالاتر رفته است.

موسوی از مردم خواست تا شعاع ۱۰۰ متری از بستر و مسیر رودخانه‌ها فاصله بگیرند و به آن نزدیک نشود و در ادامه گفت: سیل راه‌های ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستای بخش معمولان را قطع کرد. همچنین آب آشامیدنی شهر معمولان از دیروز قطع است.

«مروک» سرریز شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۱:۰۸

رضا صفی خانی، نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود از سرریز کردن سد «مروک» خبر داد و گفت: بحران در شهرستان دورود طی دو تا سه ساعت آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رودخانه دورود کاملاً پر شده و سد «مروک» هم سرریز شده است، اظهار داشت: طی ساعات پیش رو ‏‬احتمال آبگرفتگی خواهیم داشت.

صفی خانی با بیان اینکه ‏‬شب گذشته هم شب سختی بود و چند روستای بخش مرکزی دچار مشکل شد که حل کردیم، تصریح کرد: اما در حال حاضر در روستای «دهنو» چند خانه به زیر آب رفته است.

بحران سیل در زرین دشت نهاوند همدان
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۱:۰۷

با وجود اینکه انتظار می رفت روستاهای بخش زرین دشت از جمله لیلان، بالاجوب، چناری، عسگرآباد در معرض خطر قرار بگیرند و انتظار آمادگی بیش از پیش را از مدیریت بحران داشتیم اما ظاهرا شدت بارش ها و طغیان رودخانه مدیریت بحران را هم غافلگیر کرده است.

به گزارش ایسنا، اغلب روستاهای بخش زرین دشت در حاشیه رودخانه و یا کانال های اصلی کشاورزی قرار دارد که با سر ریز شدن این رودخانه ها روستاهای هجوار آن سیلابی شده است و در حال حاضر تردد در مسیر برزول- فارسبان به سختی انجام می شود.

سیلاب روان که از زمین های کشاورزی و رودخانه و زیر پل های مسیر طغیان کرده و جاده را فرا گرفته سبب محدود شدن دید و سختی تردد شده است و از عصر دیروز مردم، نیروهای امدادی با وسایلی از قبیل تراکتور در حال آرام کردن اوضاع هستند که شدت بارش ها اجازه فراهم سازی وضعیت آرام را نمی دهد.

بحران تا حدی است که مرادی، شهردار برزول از مردم شهر درخواست کرد که شب نخوابند و هوشیار باشند و هر تعداد کیسه دارند از شن و ماسه پر کنند و درب حیاط بگذارند.

رانش لایه‎های زمین شهر دورود را تهدید می‎کند
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۰:۵۷

رانش لایه‎های زمین شهر دورود را تهدید می‎کند؛ رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان با اعلام این مطلب گفت: یکی از مشکلاتی که شهر دورود را تهدید می‎کند بحث رانش لایه‎های زمین است.

وی با اشاره به رانش لایه‎های زمین در دامنه‎های کوه باباحر، افزود: این یک زمین لغزش قدیمی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان تصریح کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی، این دامنه از آب اشباح شده و احتمال رانش زمین در لایه‎های متعدد در این دامنه ارتفاعات وجود دارد.

آبگرفتگی ۲ روستا در اسدآباد
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۰:۳۴

کریم حمیدوند، فرماندار اسدآباد از آبگرفتگی ۲ روستای نصرت آباد و نجف آباد این شهرستان به علت بارش شدید باران اشاه کرد و گفت: به علت شدت باران امروز که در حال حاضر نیز ادامه دارد بخشی از خانوار مساکن روستایی نجف آباد با هماهنگی فرمانداری تخلیه شده است. پل این روستا کشش آب باران امروز را نداشته که با بازدید از این روستا دستورات لازم نسبت به لایروبی داده و اقدامات لازم توسط عوامل ذیربط در این رابطه انجام گرفت.

حمیدوند خاطرنشان کرد: شدت باران امروز موجب ورود آب باران به برخی از منازل روستایی نصرت آباد نیز شده که در این رابطه هم نسبت به کف کشی و تمهیدات لازم دیگر دستورات لازم داده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بازدیدهای امروز آبگرفتگی در مزارع این شهرستان مشاهده شد تصریح کرد: در حال حاضر در حال برآورد خسارت ها هستیم و تاکنون خوشبختانه خسارت مالی و جانی در این شهرستان وجود نداشته و اعضای مدیریت بحران شهرستان در آماده باش کامل به سر می برد.

۳۰ روستای روانسر در محاطره سیل هستند
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۰:۲۵

 هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه درباره آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در کرمانشاه گفت: تاکنون مشکل چشم‌گیر و قابل‌ذکری به جزو آبگرفتگی معابر و کوچه‌ها در شهر کرمانشاه رخ نداده است.

وی افزود: ۳۰ روستای روانسر در محاطره سیل هستند که هفت روستا از این تعداد تا ۷۰ تا ۸۰ درصد تخلیه شده است. از شهروندان  می خواهیم برای گرفتن عکس و سلفی به حاشیه رودخانه‌ها که در معرض طغیان هستند به‌خصوص رود قره سو کرمانشاه نروند.

بارش تگرگ، وزش باد شدید، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در ۱۰ استان
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۰:۱۶

سازمان هوشناسی وضعیت بارش های در کشور برای امروز دوشنبه ۱۲ فروردین را اعلام کرد: طی امروز با رگبار باران با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس. در استان‌های مرکزی، جنوب قم، زنجان، همدان و طی بعد از ظهر و شب دامنه‌های البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها پیش بینی می‌شود.

بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیر‌های کوهستانی و گردنه‌های برفگیر دامنه‌های البرز در شمال و نقاط مرتفع جاده‌های کوهستانی زاگرس در شمالغرب و غرب کشور بطور موقت با بارش برف پیش بینی می‌شود و احتمال انسداد موقت جاده وجود دارد و آب‌های خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی یکشنبه و دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی میشود؛ بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می‌شود:

تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود. همچنین از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مکان‌های مستعد سیلاب جدا خودداری و از فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب شود.

لغو سفر جهانگیری و همراهان به ایلام
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، درپی بارش شدید در استان لرستان و ایلام و امکان نداشتن سفر هوایی و زمینی به این استان، سفر معاون اول رئیس جمهور به ایلام لغو و به زمان دیگری موکول شد.

جهانگیری و هیات همراه، در ادامه به صورت زمینی عازم اندیمشک در استان خوزستان شد تا از نقاط درگیر سیل این شهرستان بازدید کند. عزیمت به اهواز مرکز استان خوزستان و شرکت در جلسه ستاد مدیریت بحران استان خوزستان آخرین برنامه سفر سه روزه آقای جهانگیری به استان‌های درگیر سیل خواهد بود.

امروز روز مناسبی برای “سفر” نیست
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۱۰:۰۰

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی بیان کرد: در حال حاضر اکثر محورهای مواصلاتی کشور به جز محورهای مواصلاتی استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دچار بارش برف و باران هستند. در اکثر محورهای همدان، شاهین دژ-تکاب در استان آذربایجان غربی، اراک- توره در استان مرکزی، قزوین-همدان و گردنه آوج بارش برف گزارش شده است. همچنین در استان‌های آذربایجان شرقی و کیاسر- سمنان مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت بارش‌ها در محورهای مواصلاتی از روز گذشته شدیدتر است، توصیه کرد: امروز دوشنبه ۱۲ فروردین روز مناسبی برای سفر حتی سفرهای درون شهری نیست، به ویژه در شهرهایی که هشدار سیلاب به آنها داده شده است.

به گفته رحمانی در حال حاضر محور کرج- چالوس و هراز به علت نبود ایمنی کافی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

تخلیه ۳۰ روستا در خوزستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۹:۳۱

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان گفت: این روستاها به علت افزایش دبی و بالا آمدن رودخانه های دز و کرخه تخلیه شده اند.

سعید رضوانی با بیان اینکه دستور تخلیه 70 روستای دیگر صادر شده، افزود: تخلیه روستاها بمنظور حفظ جان مردم و نیز دام و احشام روستائیان انجام شده است.

یک سوم دورود زیر آب می‌رود
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۹:۰۱

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: یک سوم دورود زیر آب می‌رود.

کیان‌پور در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد بحران استان لرستان، اظهار کرد: احتمالا امروز یک سوم دورود زیر آب می‌رود. باید فکری اساسی به حال ساختن سدهای لرستان شود.

کیان‎پور با بیان اینکه اگر ما سدها را می‌ساختیم الان وضع‌مان این نبود، افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم مردم را از نقاط خطرناک تخلیه کنیم.

تجربه جدید سد کرخه!
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۹:۰۰

آن گونه که استاندار خوزستان می گوید، اکنون پشت سد کرخه 5.2 میلیارد مترمکعب آب وجود دارد؛ این سد تاکنون این میزان آب را تجربه نکرده است. اگر سد کرخه نبود این میزان آب به پایین‌دست هدایت می‌شد. اکنون متوجه می‌شویم سدها چه خدماتی دارند انجام می‌دهند. این میزان آب در سد کرخه ذخیره شده است و بعد در کشت تابستانه به ما کمک می‌کند. همچنین تولید کشور را افزایش و خسارات مردم را کاهش می‌دهد.

این در حالی است که ماجرا روی دیگری هم دارد؛ رویی که استاندار در خصوص آن می گوید: اکنون شرایط در کرخه حساس است اما در حال کنترل وضع هستیم. شرایط در حوضه دز نیز به همین منوال است. سایر حوضه‌های آبریز خوزستان تحت فشار هستند اما نگران نیستیم و امیدواریم با تدبیر و برنامه‌ریزی این شرایط را طی کنیم.

استاندار خوزستان: در حال قانع کردن مردم برای تخلیه مناطق خطرناک هستیم
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۸:۳۵

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: تاکنون ساکنین 27 روستای خوزستان تخلیه شده‌اند و به ساکنین 44 روستای دیگر نیز که در خطر سیلاب قرار دارند، اعلام کرده‌ایم که محل سکونت خود را ترک کنند. 27 روستایی که ساکنین آنها از محل زندگیشان منتقل شده‌اند، صرفا دچار آبگرفتگی نشده بودند و برخی از آن روستاها در خطر سیلاب قرار داشتند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه سیل‌بندها در بسیاری از مناطق تقویت شده‌اند، تصریح کرد: به دلیل مسایل ایمنی در حال تخلیه روستاهایی هستیم که در خطر سیلاب قرار دارند و در این زمینه در حال قانع کردن ساکنین روستاها هستیم که محل زندگی خود را ترک و به مناطق امن بروند.

شریعتی با بیان اینکه شاهد سرریز از سدهای خوزستان نبوده‌ایم، ادامه داد: مدیریت سدها در کنترل است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. طغیان رودخانه و همچنین بارش‌ها در استان‌های بالادست به سمت خوزستان می‌آید و استان را با شرایط فعلی مواجه کرده است و باید این سیلاب‌ها نیز کنترل شوند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد از حجم مخازن استان خوزستان پر شده است و در این زمینه باید با مدیریت مناسب و تدبیر شرایطی را فراهم کنیم که شاهد کمترین خسارت اجتماعی، فنی و … باشیم.

روز گذشته دژ مرزی شهید باکری برای خارج کردن شهر رفیع از محاصره سیلاب و هدایت آب به سمت مرز توسط واحد تخریب سپاه ولیعصر(عج) در چند نقطه منفجر شد.

واپسین ساعات روز گذشته، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان اظهار داشت: با وجود این که در سخت‌ترین شرایط درآمدی کشور قرار داریم، اما در حد بضاعت دولت و با توجه به گستردگی و فراگیری بارش‌ها و سیل در کشور تصمیمات بسیار خوبی برای کمک به آسیب دیدگان از سیل گرفته شده است و ارقام مصوب شده به نسبت قبل حداقل بیش از دو برابر افزایش داشته است.

وی گفت: خشک‌سالی‌های مستمر باعث شده بود که تأمین آب کشاورزی و حتی آب شرب به دغدغه جدی دولت و مردم تبدیل شود اما بارندگی‌های این چند روز این نگرانی‌ها را برطرف کرد و سال ۹۸ تبدیل به سالی استثنایی شد. این بارش‌ها یک انرژی، نیرو و امید جدیدی را در کشور دمید و امسال دیگر چندان از ناحیه تالاب‌هایی که خشک شده و ریزگرد تولید می‌کردند نگرانی نخواهیم داشت.

معاون اول رئیس جمهور افزود: این بارش‌ها در کنار شیرینی‌هایی که داشت باعث تلخ کامی‌هایی نیز شد و متأسفانه در چند استان شاهد جاری شدن سیل بودیم. یکی دیگر از ویژگی‌های بارش‌های این چند روز این بود که در کل کشور فراگیر بود و به تبع آن مشکلات ناشی از شدت بارش‌ها نیز در کل کشور فراگیر بود و حتی در سیستان و بلوچستان که بارش‌ها کمتر بود شاهد ورود شرایط بحرانی و آب گرفتگی بودیم.

دکتر جهانگیری در ادامه سخنانش با بیان این که همه دولتمردان وظیفه خود می‌دانند که در شرایط بحرانی مثل سیل در کنار مردم باشند، اظهار داشت: اگر مردم استانی مثل لرستان احساس می‌کنند که دولتمردان با تأخیر به استان‌ها سفر کرده‌اند از بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنیم. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که دامنه بارش‌ها و سیلاب‌ها بسیار گسترده بود و اعضای مختلف دولت سعی کردند به همه استان‌ها سرکشی کنند.

معاون اول رئیس جمهور نمایش همبستگی ملی بین مردم، دولت، نیروهای مسلح و دیگر نهادها را مهمترین ثمره به دست آمده در روزهای اخیر برشمرد و تصریح کرد: تعطیلات نوروزی همواره فرصتی بوده تا مردم در کنار خانواده خود از این فرصت بهره ببرند اما امسال شاهد آن بودیم که هم مسئولان و هم مردم و هم نیروهای مسلح از تعطیلات خود گذشتند و برای امدادرسانی به هموطنان خود به میدان آمدند.

جهانگیری پا به بحرانی‌ترین «لرستان» گذاشت/ شرایط دورود بحرانی است/ شدت گرفتن بارندگی‌ها

جهانگیری در ادامه با تشکر از زحمات همه کسانی که با حضور و تلاش‌های خود مانع از افزایش تلفات و خسارات سیل در نقاط مختلف کشور شدند، خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر دولت، نیروهای مسلح و اقشار مختلف مردم هر چه در توان داشتند پای کار آوردند. من از همه خواهش می‌کنم در یکی دو روز آینده که بر اساس پیش بینی‌ها شاهد بارش‌های سنگین در مناطق غربی و جنوبی کشور هستیم نیز همچنان همه مردانه پای کار بایستند تا بتوانیم از جان مردم به عنوان گرانبهاترین سرمایه و از مال و زندگی آنها تا حد امکان مراقبت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش از استانداران به عنوان فرمانده میدان بحران در استان‌های مواجه با خطر سیل یاد کرد و گفت: در مقطع فعلی هیچ دستگاهی حق ندارد از دستور استاندار برای در اختیار قرار دادن امکاناتش در راستای مقابله با سیل امتناع کند و هر دستوری که استانداران در مواجهه با سیل صادر کردند باید از سوی همگان مورد پذیرش قرار گیرد.

دکتر جهانگیری با تأکید بر این که جان مردم برای ما از هر چیزی مهمتر است افزود: از همه مردم درخواست می‌کنم به اخطارها و اعلام‌های دستگاه‌های مسئول توجه کنند و به همه مردم اطمینان می‌دهم که دولت با وجود آن که در سخت‌ترین شرایط درآمدی قرار دارد اما با تمام توان در کنار مردم ایستاده و تا حد امکان به جبران خسارات سیل کمک خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: دولت در دو جلسه‌ای که در روزهای سپری شده از سال ۹۸ برگزار کرده بحث اصلی ما جبران خسارات سیل به مردم بوده و در این راستا جبران خسارت به خانه و زندگی مردم نسبت به جبران خسارت و بازسازی زیرساخت‌ها اولویت خواهد داشت. از سوی دیگر ارقامی که برای کمک به بازسازی و تعمیر منازل و نیز تعمیر و نوسازی وسایل زندگی مردم در نظر گرفته شده نسبت به قبل حداقل دو برابر افزایش یافته و برای اولین بار جزئیات پرداخت خسارت به مشاغل و تولید کنندگان به خصوص در حوزه کشاورزی را خیلی دقیق تعیین کرده است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به این که خشکسالی چند سال اخیر باعث شد تا به صنعت سدسازی کشور جفا شود، تصریح کرد: در همین بارندگی‌های اخیر دیدیم که سدها چه نقش مؤثری در مهار سیل‌ها داشتند و مثلاً اگر سدهای در مسیر رودخانه‌های خوزستان وجود نداشتند خدای نکرده سیل در این استان خسارات بیشتری وارد می‌کرد. سدهایی که مطالعات آنها انجام شده باید ساخته شوند و البته لازم است که ملاحظات تخصصی درباره آنها رعایت شود اما نباید کلیت سدسازی تخطئه شود.

دکتر جهانگیری در پایان از همه مردم، نیروهای مسلح، علما، نمایندگان مجلس و مدیران و کارکنان دولتی قدردانی و تأکید کرد که مدیریت بحران در روزهای اخیر که با نمایش غرورآفرین ملی حاصل شد نشان داد که اگر همه با هم پای کار باشیم می‌توان با اتکا به ظرفیت‌های کشور هر بحرانی را مدیریت کرد.

وزیر راه خبر داد: ۱۰هزار کیلومتر راه از سیلاب آسیب دید
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۸:۰۲

محمد اسلامی شامگاه یکشنبه در ارتباط زنده تصویری از استان لرستان گفت: بارش‌ها، خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های استان لرستان وارد کرده است که امیدواریم تا فردا بعد از ظهر بتوانیم این وضعیت را به ثبات برسانیم. در تعدادی شهرهای این استان پیش بینی‌ها خوب پیش رفته و عوامل بحران ساز و تشدید کننده سیل‌ها حذف شده است.

وی در خصوص برآورد اولیه خسارات راه‌ها و تأسیسات از بارش‌های اخیر تصریح کرد: ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی، فرعی و شریانی کشور دچار آسیب‌هایی همچون ریزش کوه، رانش زمین و خرابی پل‌ها شده است. برآورد اولیه حاکی از خسارت ۱۶۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کل کشور است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این ایام ۱۴ هزار راهدار با ۱۰ هزار ماشین آلات مشغول بازگشایی راه‌ها و ایمن سازی آن بوده‌اند که به محض وقوع سیل در محل حاضر شده و مسیرها را بازگشایی کردند. اطلاعات راه‌ها پیوسته از طریق سامانه ۱۴۱ به اطلاع هموطنان می‌رسد. در حال حاضر راه‌های اصلی به غیر از چند محور که ریزش کوه قابل توجه داشته، باز است.

این عضو کابینه دولت در خصوص وضعیت ناوگان ریلی و هوایی گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در نظام حمل و نقل ریلی و هوایی پیش نیامده است تنها برای چند فرودگاه، خطر وجود داشته که ایمن سازی سالم صورت گرفته و به جز مواردی که استاندارد پرواز اجازه فرود و پرواز نمی‌داد، مابقی پروازها انجام گرفته است.

اسلامی افزود: همراه با دکتر جهانگیری سفری به استان کرمانشاه داشتیم و بازدیدهایی از چند نقطه در نزدیکی آن داشتیم و بعد هم در ستاد بحران استان لرستان شرکت داشتیم. در این جلسه کل مسائل از قبیل آخرین وضعیت استان و تمهیداتی که اتخاذ شده و همچنین برنامه‌هایی که برای جلوگیری از تخریب‌ها در استان اتخاذ شده بود را مرور کردیم. همان طور که مردم عزیز کشورمان مستحضر هستند شدت بارش‌ها و به ویژه بخش نگران کننده آنکه سیلابی شدن به واسطه شدت بارش‌ها است از امشب تا فردا بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۸:۰۲
بارش‌ها تا امشب ادامه دارد
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۸:۰۲

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان در روز گذشته با اشاره به آغاز بارندگی در خوزستان، گفت: این بارش‌ها در حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون خواهد بود. بیشترین بارش‌ها را در مناطق شمالی و شرقی خوزستان خواهیم داشت. این بارش‌ها در حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون خواهد بود.

وی افزود: مشکل اصلی، خود این حوضه‌ها نیستند بلکه مشکل حوضه‌های بالادستی است. استان‌های ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته و امروز بارش‌های خیلی خوبی داشتند و روز گذشته نیز در همین بارندگی‌های بعد از ظهر ایلام حدود 80 میلیمتر و لرستان حدود 60 میلیمتر بارندگی داشته‌اند که این بارندگی‌ها تا امروز ادامه خواهد داشت.

سبزه‌زاری ادامه داد: دیروز ابتدای بارندگی‌ها بود و با توجه به اینکه بارش‌ها تا پایان امروز ادامه دارند و سدهای خوزستان نیز دیگر جایی ندارند، موجب می‌شود که وضعیت کنونی وضعیت خوبی نباشد. بارش‌ها تا امشب ادامه دارد.

تشکیل قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۸:۰۱

ساعاتی پیش امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان، در جمع فرماندهان قرارگاه عملیاتی جنوب ارتش گفت: به نظر می رسد در چند روز آینده شدت بحران بیشتر شود که باید پیشگیری و مدیریت کرد.

وی افزود: ما سربازیم و وظیفه داریم فرامین فرماندهی معظم کل قوا را با تمام توان در جهت کمک به مردم و مردم یاری اجرایی کنیم. با دستور فرمانده کل ارتش و وظیفه ای که ایشان به بنده ابلاغ فرمودند تا رفع کامل تهدید حوادث طبیعی احتمالی در منطقه خوزستان خواهم ماند.

امیر سیاری خطاب به فرماندهان قرارگاه منطقه جنوب غرب گفت: در انجام عملیات مردم یاری چهارچوب های اصولی و اساسی کمک رسانی را با حفظ سرعت عمل، رعایت کنید و هر گونه عملیات را با اطلاع و با هماهنگی ستاد بحران شهرستان یا استان انجام دهید تا در قالب یک مدیریت متمرکز، موجبات هم افزایی بیشتر در خدمت رسانی و کمک به مردم فراهم شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: فرماندهان محترم مستقر در این منطقه نیز ضمن برخورداری از اختیارات لازم برای کمک رسانی های سریع، هماهنگی های لازم را با قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش مستقر در قرارگاه منطقه جنوب غرب به عمل آورده و گزارشات عملکرد را نیز برای اتخاذ تصمیمات صحیح و اصلاح روند کمک رسانی به قرارگاه ارائه دهند.

رئیس ستاد ارتش تاکید کرد: اولویت اول ما در کمک رسانی، مردم هستند لیکن برای حفظ جان مردم و نجات عزیزان گرفتار در بلیات به ویژه سیل، آمادگی شبانه روزی کارکنان، پادگانها و تجهیزات ارتش ضرورت دارد تا با ساماندهی و اعزام برنامه ریزی شده امکانات ارتش، امکان خدمت رسانی بهتر و مستمر فراهم شود.

۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۸:۰۱
«در لرستان حتی یک نردبان بلند برای نجات مردم وجود ندارد»
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۸:۰۱

شب گذشته محمد بیرانوندی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در جلسه ستاد مدیریت بحران لرستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و مسؤولان استانی برگزار شد، گفت: انتظار مردم این است که خروجی این جلسه برای لرستان نتیجه‌بخش باشد. اینکه تاکنون با وجود بارش‌های شدید و سیل‌آسا تاکنون اتفاقی در لرستان رخ نداده، حاصل مدیریت همه مدیران در بخش‌های مختلف بوده است، اما این نباید موجب بشود مورد بی‌مهری و کم‌توجهی مسؤولان کشوری قرار بگیریم.

وی در ادامه از کمبود امکانات در شهرستان‌ها گلایه و خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه حتی یک نردبان بلند برای نجات مردم در لرستان وجود ندارد و این کمبود امکانات و تجهیزات از معضلات و آسیب‌های استان محسوب می‌شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی از تکمیل سد بختیاری به عنوان مطالبه جدی لرستانی‌ها یاد و تاکید کرد: از دیگر مطالبات مردم پیگیری احداث سدهای کاکا شرف، داربلوط و شبیخون است که کار مطالعاتی آن‌ها انجام شده و یکی از مزایای احداث این سدها کاهش خسارات ناشی از سیل است.

بیرانوندی همچنین از مسؤولان کشوری حاضر در جلسه تقاضا کرد وعده‌هایی داده شود که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند، چرا که بی‌اعتمادی تنها نتیجه عدم تحقق وعده‌ها است.

شرایط دورود بحرانی است
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۸:۰۰

رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، شامگاه یکشنبه در ستاد بحران استان لرستان در سخنانی با اشاره به وضعیت سدهای استان، اظهار داشت: در لرستان ۱۵ سد در دست اجرا و یا به بهره برداری رسیده داریم، ۶ سد به بهره برداری رسیده که حجم آنها ۲۰۶ میلیون مترمکعب است و ۹۵ درصد حجم مخازن سدهای ما تاکنون پر شده است.

وی با بیان اینکه سه سد «هاله»، «کزنار» و «ایوشان» استان سرریز کرده است، افزود: بر اساس آمار سازمان هواشناسی، لرستان دارای ۵۱۵ میلی متر میانگین بارندگی در بلندمدت است و در سال آبی جاری پرباران ترین استان بوده‌ایم. در بارندگی‌های سال آبی جاری تاکنون در مجموع ۲۶.۵ میلیارد مترمکعب بارش داشته‌ایم که ۱۰ میلیارد مترمکعب آن خارج و به صورت روان آب به مخازن سدهای کرخه و دز وارد شده است.

میرزایی با بیان اینکه در مجموع با توجه به نبود تأسیسات ذخیره سازی و حجم ناچیز سدهای ما، در مجموع کل حجم مخازن ساخته شده و در دست اجرا ۴۲۰ میلیون مترمکعب است که نمی‌تواند سیلاب‌های لرستان و پایین دست یعنی خوزستان را کنترل کند، گفت: در میان شهرستان‌های لرستان، پلدختر سیل خیز ترین شهرستان استان و در مرتبه دوم خرم آباد قرار دارد.

وی با بحرانی خواندن اوضاع دورود گفت: ۳۳۵۰ مترمکعب در ثانیه دبی رودخانه کشکان است و کشکان یک رودخانه طولی است، زمان تمرکز آن طولانی است و حداقل سیلابی که از سرشاخه کشکان بخواهد به پلدختر برسد ۹ ساعت زمان نیاز دارد. در دو حوزه «تیره» شهرستان دورود شرایط بحرانی است که دبی سیلابی آن ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه است، حداکثر آن ۴۲۰ مترمکعب است و با توجه به سیلاب رودخانه‌های دیگر و سرریز سد «مروک»، پیش بینی شده سیلاب رودخانه «تیره» به ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد و بخش ساحلی شهر غرق آب می‌شود، این اتفاق تا فردا بعدازظهر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه دبی رودخانه کشکان حداکثر آن در حال حاضر ۱۵۸۲ مترمکعب در ثانیه است،  گفت: پیش بینی می‌کنیم این دبی تا حدود ۳۵۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد که پیرو آن روستاهای مسیر کشکان، شهر معمولان و شهر پلدختر غرق آب می‌شود.

خوزستان در وضعیت قرمز
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ – ۰۷:۰۰

در پی بارش های اخیر و رها سازی آب سدها و با افزایش خروجی سد دز به بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ مترمکعب در ثانیه و شکستن سیل‌بندها، سیلاب وارد تعدادی از روستاهای مسیر بامدژ اهواز شد و سایر روستاهای بخش مرکزی نیز در معرض سیل قرار دارند.