پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » نیویورک تایمز: با اعمال تحریمهای آمریکا، رژیم ایران نمی‌تواند حقوق اعضای حزب‌الله را بپردازد

نیویورک تایمز: با اعمال تحریمهای آمریکا، رژیم ایران نمی‌تواند حقوق اعضای حزب‌الله را بپردازد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس ۲۰۱۹ در گزارشی نوشت که به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران، توان پرداخت حقوق پیکارجویان حزب‌الله لبنان را از ایران گرفته و این رژیم علیرغم رابطه نزدیک با حزب‌الله، توان خود برای تامین مالی این گروه شبه‌نظامی را از دست داده است.

در این گزارش آمده که تحریم‌ها حقوق شبه‌نظامیان سوری نیز تاثیر گذاشته و سبب کاهش این پرداختی‌ها شده است، این در حالی است که ایران بارها وعده داده بود که به اقتصاد سوریه کمک کند.

بحران اقتصادی که ایران در پی تحریم از سوی آمریکا با آن دست به گریبان شد، روی کمک‌های این کشور به گروه‌های مسلح و همپیمانان سیاسی در عراق، سوریه، لبنان و دیگر مناطق جهان نیز تاثیر گذاشته است.

یک پیکارجوی سوری که عضو یکی از گروه‌های تحت حمایت ایران است، به نیویورک تایمز گفته: «روزهای طلایی ایران به پایان رسیده و دیگر باز نخواند گشت.» او با تاکید بر اینکه سه‌چهارم حقوق و مزایایش کاسته شده، گفت: «ایران پول کافی برای پرداخت به ما ندارد.»

به نظر می‌رسد که این بحران مالی که همپیمانان ایران در خاورمیانه را نیز تحت تاثیر گذاشته، روند درگیری‌ها در عراق و سوریه را متاثر کند.

در لبنان حزب‌الله تمرکز خود را روی نبرد با اسرائیل در مرزهای جنوبی گذاشته بود ولی در سال‌های اخیر در جنگ داخلی سوریه نیز مشارکت کرد. در عراق نیز گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در نبرد با داعش و پایان دادن به حضور داعش در این کشور مشارکت داشتند.

حسن‌نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مشکلات مالی که این حزب در پی تحریم‌های آمریکا با آن روبرو شده، اذعان کرد و آن را «نوعی جنگ» خواند. او از هوادارانش خواست به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و «مهیا کردن جهاد با اموال و همیاری در نبرد»، اقدام کنند.

از سوی دیگر دولت دونالد ترامپ تاکید کرد، مشکلاتی که ایران با آن درگیر شده، نشان می‌دهد تحریم‌ها ثمربخش هستند. آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۵ نفر دیگر را که بیش از یک میلیارد دلار به سپاه و وزارت دفاع ایران پول رسانده‌اند تحریم کرد.

مایک پمپئو در سفر به لبنان گفت: «فشاری که اعمال می‌کنیم، با هدف پایان دادن به تامین مالی تروریست‌هاست و [این فشارها] کارایی خود را ثابت کرده‌اند.»

در آغاز جنگ داخلی سوریه، ایران مبالغ هنگفتی به سوریه کمک کرد ولی در ماه‌های اخیر حتی از تامین مالی برای ساخت یک نیروگاه برق در شمال غرب این کشور عاجز ماند. ایران همچنین نتوانست به وعده‌هایش در زمینه تامین کالاهای اساسی سوریه عمل کند.

ایران سال‌هاست برای تقویت نفوذش در منطقه روی حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله در لبنان، گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق، حماس در فلسطین و حوثی‌ها در یمن تکیه دارد.

پیکارجویان شیعه اذعان کرده‌اند که حقوق‌هایشان کاهش یافته و حتی از منازلی که در اختیارشان قرار گرفته بود، بیرون رانده شده‌اند.

نیویورک تایمز به نقل از برخی از این پیکارجویان گزارش کرده که حتی کیفیت غذای ارائه شده به آنها نیز کاهش یافته و از مقدار گوشت موجود در غذا کاسته شده و سیب‌زمینی جای آن را گرفته است.

یکی از اعضای حزب‌الله به این روزنامه گفت که او و همکارانش حقوق ماه ژانویه را هنوز دریافت نکرده‌اند و از ماه فوریه نیز تنها پایه حقوق را دریافت کرده و هیچ‌گونه اضافه حقوق و مزایایی که قبلا به کودکان و همسران این افراد تعلق می‌گرفت، واریز نشده است. امتیازات و مزایی مانند حمل و نقل داخل لبنان، منزل و هزینه‌های سفر به خارج این افراد نیز قطع شده است.