پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دریاچه ارومیه زنده شد !

دریاچه ارومیه زنده شد !

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هم‌اکنون می‌توان گفت که دریاچه ارومیه زنده شده است، گفت: هم‌اکنون دریاچه ارومیه بهترین وضعیت را در پنج سال گذشته داشته و تراز آن به ۱۲۷۱.۴۸ رسیده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری فارس کیومرث دانشجو امروز در جلسه شورای هماهنگی بحران استان با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز نسبت به شهریور سال گذشته شاهد افزایش ۸۱ سانتی‌متری ارتفاع دریاچه ارومیه بوده و نسبت به مشابه سال گذشته ۳۶ سانتی‌متر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در ۶ ماهه اول سال آبی یعنی یک مهر تا ۲۹ اسفند سال گذشته حدود یک میلیارد و و ۱۳۱ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه شده و تا ۱۰ روز فروردین امسال نیز ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه شده است و مجموع آبی که از اول سال آبی تا به امروز وارد دریاچه شده یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: دبی‌هایی که صبح امروز اندازه‌گیری و وارد دریاچه شده، ۶۳۰ مترمکعب بر ثانیه بوده که عدد قابل توجه و حجم بسیار بالایی است و ارتفاع دریاچه را افزایش داده است.

وی بیان کرد: اگر این ورودی‌ها ادامه پیدا کند، روزانه ۵۴ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه افزوده می‌شود و رهاسازی از سد‌ها نیز همچنان ادامه دارد.

دانشجو با اشاره به اینکه هم‌اکنون می‌توان گفت که دریاچه ارومیه زنده شده است افزود: خوشبختانه هم‌اکنون دریاچه ارومیه بهترین وضعیت را در پنج سال گذشته داشته و تراز آن ۱۲۷۱.۴۸ بوده و ۳۶ سانتی‌متر نسبت به مشابه سال گذشته افزایش ارتفاع داشته است.

وی اظهار کرد: حجم آب دریاچه ارومیه نیز معادل دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب بوده و ۵۰ درصد دریاچه به ویژه مناطق مرکزی آن تحت پوشش آب قرار گرفته و اگر حجم آب به پنج میلیارد مترمکعب برسد دریاچه زنده‌تر می‌شود، چون هم‌اکنون سه متر نسبت به تراز اکولوژیک پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افزود: پیش‌بینی می‌شود با این وضعیت بارش‌های مستقیم و رهاسازی‌ها و سیلاب، به زودی شاهد افزایش بیش از سه و نیم میلیارد مترمکعب به داخل دریاچه باشیم.