چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا از تعلیق کمک مالی به سه کشور آمریکای مرکزی خبر داد

آمریکا از تعلیق کمک مالی به سه کشور آمریکای مرکزی خبر داد

ساعاتی پس از آن که رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد شاید مرزهای مشترک با مکزیک را برای مقابله با مهاجران غیرقانونی ببندد، دولت او از قطع کمک‌ها به سه کشور آمریکای مرکزی که این مهاجران عمدتا از آنجا می‌آیند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه ۱۰ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که به فرمان رئیس جمهوری کمک‌های مالی دولت آمریکا به هندوراس، السالوادور و گواتمالا را به حالت تعلیق در می‌آورد.

این بیانیه پس از آن منتشر می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داد اگر مسئولان مکزیک اقدام فوری در برابر مهاجران غیرقانونی در مرز مشترک دو کشور انجام ندهند، مرزهای مشترک دو کشور را خواهد بست.

وی عصر جمعه در چند توئیت، ضمن اعلام خبر، در انتقاد از قانونگذاران دموکرات نوشت، «کنگره باید همین الان قوانین مهاجرتی ضعیف را عوض کند و مکزیک هم باید جلوی ورود غیرقانونی به ایالات متحده از طریق آن کشور را بگیرد.»

بستن مرزها به معنای توقف تجارت زمینی بین دو کشور همسایه نیز هست، که تبعات اقتصادی در پی خواهد داشت. به نوشته آسوشیتدپرس، میزان تبادل تجاری کالا بین ایالات متحده و مکزیک حدود یک و هفتصد میلیون دلار در روز است.

تهدید دیروز پرزیدنت ترامپ و بیانیه امروز وزارت خارجه دولت او در حالی است که گروهی از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا به السالوادور سفر کرده‌اند و در واکنش می‌گویند این اقدام دولت به بحران مهاجرت غیرقانونی دامن می‌زند.

سال گذشته کاروانی از هزاران پناهجو از برخی کشورهای آمریکای مرکزی، به قصد ورود به ایالات متحده، به سمت مکزیک و مرزهای شمالی آن حرکت کردند. دولت آمریکا برای جلوگیری از ورود آنها نیروی نظامی به مرز اعزام کرد.

سیل پناهجویان و مهاجران غیرقانونی از هندوراس، گواتمالا، و السالوادور به ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ میلادی به حدود ۴۰ هزار نفر رسید. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها کمتر از چهار هزار نفر بود.