سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هند به یک “ابرقدرت فضایی” تبدیل شده است !

هند به یک “ابرقدرت فضایی” تبدیل شده است !

نارندرا مودی، نخست وزیر هند از موفقیت در پرتاب آزمایشی یک فروند موشک ضد ماهواره خبر داده است.

روز چهارشنبه، ۷ فروردین (۲۷ مارس)، آقای مودی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که یک فروند موشک ساخت این کشور توانسته است یک ماهواره فعال در فضا را هدف قرار دهد و منهدم کند.

وی گفت که “آزمایش حمله موشک ساخت هند به ماهواره در فضا با موفقیت انجام شد و هند امروز به پیشرفتی بی‌سابقه دست یافته و نام خود را به عنوان یک ابرقدرت فضایی به ثبت رسانده است.”

تا کنون فقط آمریکا، روسیه و چین از فناوری حمله موشکی به ماهواره‌ها برخوردار بودند.

موشک مورد استفاده در آزمایش روز چهارشنبه از یک جزیره واقع در سواحل شرقی هند پرتاب شد و نشان داد که در صورت لزوم، هند خواهد توانست ماهواره‌های متخاصم را در فضا منهدم کند. آقای مودی گفت که پیدا کردن و انهدام این ماهواره در مجموع حدود سه دقیقه طول کشید.

منابع خبری هند گفته‌اند که در این آزمایش، یک ماهواره قدیمی در حال حرکت در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری و مدار پائینی زمین هدف قرار گرفت. به گفته آنان، دلیل انتخاب هدفی در این ارتفاع جلوگیری از آلوده کردن فضا بوده است زیرا قطعات این ماهواره منهدم شده به زمین سقوط کرد و در فضا شناور نشد.

انجام موفقیت‌آمیز چنین آزمایشی نیازمند تسلط بر فناوری بسیار پیشرفته و دقیق است. با انجام این آزمایش، هند نشان داده است که از فناوری بومی برای ردگیری و انهدام ماهواره در فضا برخوردار است.

فناوری از کار انداختن ماهواره منحصر به حمله موشکی به آنها نیست و آزمایش روز چهارشنبه هند باعث تشدید نگرانی در مورد کشیده شدن رقابت‌های نظامی به فضا و نظامی کردن صنعت فضانوردی شده است.

آقای مودی در سخنرانی خود گفت که این آزمایش “به برنامه فضایی هند نیروی بیشتری می‌بخشد اما به جامعه بین‌الملی اطمینان می‌دهم که توانمندی ما در این مورد هرگز علیه کسی به کار نخواهد رفت بلکه هدف آن منحصرا حفظ امنیت هند است.” وی گفت که این آزمایش “گامی مهم به سوی امنیت، رشد اقتصادی و پیشرفت فنی هند محسوب می شود.”

مقامات دیگر هندی هم اطمینان داده‌اند که این آزمایش بر تعهدات هند در چارچوب پیمان کنترل فناوری موشکی و معاهدات مشابه تاثیری نخواهد گذاشت.

هند در سال‌های اخیر یک برنامه گسترده توسعه صنایع غیرنظامی فضایی را به اجرا گذاشته و تا کنون تعداد زیادی ماهواره را با موفقیت در مدار قرار داده است. در سال ۲۰۱۴، این کشور اعلام کرد که یک کاوشگر کم هزینه را به مریخ فرستاده و در نظر دارد تا سال ۲۰۲۲ اولین سفینه حامل انسان را به فضا پرتاب کند.

وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای در مورد آزمایش اخیر گفته است که “توانمندی به دست آمده از آزمایش موشک ضد ماهواره به معنی برخورداری از قابلیت بازدارندگی در حفاظت از تجهیزات گسترده و رو به رشد هند در فضا در برابر هرگونه تهدیدی است.”

بعضی منابع هندی معتقدند که کشورهای آمریکا، روسیه و هند برنامه‌های تولید و توسعه تسلیحات ضد ماهواره را دنبال می‌کنند.

در واکنش به خبر آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ضد ماهواره، راهول گاندی، رهبر حزب کنگره – حزب مخالف دولت – به دست‌اندرکاران این برنامه تبریک گفت اما با اشاره به همزمانی سخنرانی نخست وزیر با روز جهانی تئاتر و در انتقاد تلویحی از چگونگی اعلام خبر این آزمایش، افزود “همچنین روز تئاتر را به نخست وزیر تبریک می‌گویم.”

قرار است انتخابات پارلمانی هند روز ۱۱ آوریل، حدود دو هفته دیگربرگزار شود و برخی سیاستمداران مخالف دولت آقای مودی را به تلاش برای بهره‌برداری از پیشرفت‌های ملی برای مقاصد سیاسی و حزبی متهم کرده‌اند.

اولین آزمایش موشکی ضد ماهواره در سال ۱۹۵۹ توسط آمریکا انجام شد در حالیکه در آن زمان، به تازگی معدودی ماهواره در مدار زمین قرار گرفته بود. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اتحاد شوروی سابق نیز به انجام آزمایش‌های مشابهی دست زد و چین هم در سال ۲۰۰۷ به فناوری انهدام ماهواره در فضا دست یافت.