جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ساعت ٢٣ شب گذشته- چهارشنبه هفت فروردین- اسرائیل علیه مراکزی در منطقه صنعتی شیخ نجار واقع در شمال-شرق حلب با موشکهای هوا به زمین حمله کرد!.

ساعت ٢٣ شب گذشته- چهارشنبه هفت فروردین- اسرائیل علیه مراکزی در منطقه صنعتی شیخ نجار واقع در شمال-شرق حلب با موشکهای هوا به زمین حمله کرد!.

قطع برق در استان حلب در پی حمله اسرائیل به ‘مراکز نظامی ایران’ در شمال حلب /

 

روز پنجشنبه، ٨ فروردین (٢٨ مارس)، خبرگزاری دولتی سوریه – سانا – متن اطلاعیه ستاد ارتش این کشور در تایید حمله هوایی اسرائیل به هدف‌هایی در این کشور را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است که “دفاع ضد هوایی ارتش عربی سوریه با تجاوز هوایی اسرائیل علیه مراکزی در منطقه صنعتی شیخ نجار واقع در شمال-شرق حلب مقابله کرده و تعدادی از موشک‌های دشمن را هدف قرار داده است.” زمان حمله حدود ساعت ٢٣ شب گزارش شده است.

منابع سوری از حملات جنگنده‌های اسرائیل  به یک منطقه در شمال شرق حلب و واکنش پدافند هوایی ارتش سوریه به این حملات خبر دادند.
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم پدافند هوایی ارتش سوریه شب گذشته حملات هوایی جنگنده‌ها که منطقه صنعتی در شمال شرق حلب را هدف قرار داده بود دفع کرد.
یک منبع نظامی گفت که حوالی ساعت ۲۳:۰۰ شب گذشته جنگنده‌های اسرائیل برخی اهداف در منطقه صنعتی در “الشیخ نجار” واقع در شمال شرق حلب را هدف قرار دادند.

شبکه الإخباریه سوریه نیز گزارش داد که این حملات اطراف فرودگاه بین المللی حلب را نیز هدف قرار داده است و بر اثر آن چندین انفجار رخ داده است.از سوی دیگر مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر وابسته به معارضان سوری مدعی شد که جنگنده‌های اسرائیلی یک انبار مهمات وابسته به نیرو‌های سوری و همپیمانان آن‌ها را هدف قرار داده است.
فعالان سوری نیز از قطع کل برق استان حلب همزمان با حملات اسرائیلی خبر داد. یک منبع بلندپایه نظامی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که پدافند هوایی ارتش سوریه ۷۰ درصد از موشک‌های شلیک شده را ساقط کرده است.این منبع گفت که حملات هوایی برخی نقاط نظامی در اطراف فرودگاه حلب و شهر صنعتی الشیخ نجار و دو منطقه النقارین و جبرین در شرق حلب را هدف قرار داده است.
این حملات همزمان با برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی به رسمیت شناخته شدن اشغالگری اسرائیل در جولان توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفته است.

به گزارش بی بی سی فارسی براساس این اطلاعیه، حمله هوایی اسرائیل فقط خساراتی  به بار آورده است.

در عین حال، گروه موسوم به ناظران حقوق بشر سوریه، که اوضاع داخلی این کشور را زیر نظر دارد، گفته است که منطقه‌ای که هدف حمله اسرائیل قرار گرفته از مراکز مورد استفاده نظامیان ایرانی بوده است. منابع خبری نیز گفته‌اند که یک انبار بزرگ تسلیحات و آمادگاه تدارکاتی متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در این منطقه وجود داشته که از آنها برای حمایت تدارکاتی از نیروهای اعزامی و شبه نظامیان وابسته به ایران استفاده می‌شده است.

به گفته آنان، مراکز نظامی ایرانی در این حمله قرار گرفته است.

هواپیماهای اسرائیلی همچنین نقاط دیگری در اطراف فرودگاه نیرب واقع در همین منطقه را مورد حمله قرار دادند. گفته شده که این فرودگاه نیز مورد استفاده نیروهای ایرانی بوده است. این دومین بار در کمتر از یک سال است که اسرائیل یک فرودگاه مورد استفاده نیروهای ایرانی را هدف حمله هوایی قرار می دهد.

در جریان جنگ داخلی سوریه، اسرائیل موضع بی‌طرفی اتخاذ کرد و مگر در موارد استثنایی کمک به زخمیان جنگ که به مرز این کشور می‌رسیدند، از هییچیک از طرف‌های درگیری حمایتی به عمل نیاورد. در عین حال، در برخی موارد، کاروان‌های حامل تجهیزات نظامی ایران برای حزب‌الله لبنان را در نزدیکی مرز لبنان مورد حمله هوایی قرار می‌داد. منابع اسرائیلی معتقد بودند که این کاروان‌ها حامل تجهیزات موشکی برای حزب‌الله هستند

درحالیکه نیروهای دولتی سوریه در شرایط دشواری قرار داشتند، ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه در پائیز سال ٢٠١٥ باعث تغییر در روند جنگ و پیشروی نیروهای دولتی علیه مخالفان مسلح شد و در حال حاضر، بخش عمده خاک سوریه تحت نظر دولت این کشور قرار دارد.

با نزدیک شدن پایان جنگ داخلی سوریه، دولت اسرائیل نسبت به ادامه حضور نظامی جمهوری اسلامی در آن کشور هشدار داده و خواستار خروج کامل نظامیان ایران از سوریه شده است. در این مدت، اسرائیل مراکز متعدد متعلق و مورد استفاده نظامیان ایرانی در سوریه را مورد حمله قرار داده و گفته می‌شود علاوه بر خسارات گسترده، تلفاتی را نیز به آنان وارد کرده است.

دولت اسرائیل گفته است که خارج کردن نظامیان ایران از سوریه را با شدت پیگیری می‌کند و با استفاده از تمامی امکانات خود، این هدف را دنبال خواهد کرد.

ارتش اسرائیل معمولا در مورد حملات به سوریه اظهار نظر نمی‌کند اما چندی پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که نیروی هوایی این کشور در سال‌های اخیر صدها ماموریت علیه هدف‌های نظامی متعلق به ایران در سوریه انجام داده که از جمله شامل حمله انبارهای مهمات در فرودگاه بین‌المللی دمشق، پایتخت، بوده است.

در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی همواره گفته‌اند که حضور نظامیان ایرانی در سوریه به دعوت دولت بشار اسد صورت گرفته و تهدید کرده‌اند که حملات اسرائیل را تلافی خواهند کرد. در مورد واکنش نظامی ایران گزارشی در دست نیست.

از آغاز بحران سیاسی و بروز جنگ داخلی در سوریه، حکومت جمهوری اسلامی از بشار اسد، حکومت بشار اسد حمایت کرده و تامین کننده اصلی نیازهای مالی آن بوده است. همچنین، ایران به منظور کمک به نیروهای دولتی سوریه، به اعزام نفرات و تجهیزات به آن کشور مبادرت کرده و شبه‌نظامیان حزب الله لبنان، وابسته به جمهوری اسلامی نیز در کنار نیروهای دولتی سوریه در جنگ شرکت داشته‌اند. در برخی موارد، منابع رسمی جمهوری اسلامی کشته شدن نفرات اعزامی به سوریه را تایید کرده‌اند.

حلب دومین شهر بزرگ سوریه است و مراکز صنعتی مهمی در حومه آن ایجاد شده است. مناطق شهری حلب در جریان جنگ داخلی، هدف حملات شدید و بمباران نیروهای دولتی و روسی قرار گرفت که ویرانی گسترده و تلفات سنگینی برجای گذاشت. به گزارش منابع خبری، حمله هوایی اخیر باعث قطع برق در حلب شد.

هنوز مقامات اسرائیلی و ایرانی در مورد حملات اخیر اظهار نظری نکرده‌اند.