شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از شایعه تا واقعیت باروری ابرها در کشور/بالاآمدن حجم آب رودها در شوشتر

از شایعه تا واقعیت باروری ابرها در کشور/بالاآمدن حجم آب رودها در شوشتر

مدیر مرکز ملی تحقیقات باروری ابرهای مرکز مطالعات وزارت نیرو با اشاره به اینکه در سال 1396 و 1397 هیچ پروژه باروری ابرها نداشتیم، گفت: پس از باروری ابرها حداکثر 2 ساعت بعد شاهد بارندگی خواهیم بود.

به گزارش مشرق، بازار داغ شایعات درباره سیل اخیر کشور با موضوع‌های مختلف همراه است.

اشتباه در باروری ابرها و ایجاد سیلاب‌های اخیر یکی از این شایعات است و سؤال مردمی آن است که آیا باروری اشتباه ابرها از عوامل سیل اخیر است.

با بالا آمدن آب رود های گرگر و شطیط -در حوالی شوشتر-که از سرچشمه های رود کارون هستند راه های ارتباطی روستای دیلم قدیم در شعیبیه و شهر ملاثانی که از طریق پل های شناور برقرار بود قطع شده است و ساکنین با قایق عبور و مرور میکنند.

بارورسازی ابرها

* سال آبی 1396 و 1397 هیچ پروژه باروری ابرها نداشتیم

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مرکز مطالعات وزارت نیرو با اشاره به اینکه بارندگی امسال بارش خوبی بود و برخی از انتظارات جبران کاهش بارندگی حداقل سال قبل را برآورده کرد ولی سیلاب‌های مختلفی را هم به همراه داشت و در سال‌های قبل هم شاهد این سیل‌ها بودیم و در سایر کشورها هم شاهد سیل هستیم، گفت: شایعاتی که درباره باروری ابرها و اثر آن در سیل‌های اخیر وجود دارد ولی ما بر طبق پروتکلی که داریم، هیچ باروری ابرها را در زمان حوادث طبیعی در طول 20 سال اخیر انجام ندادیم.

فرید گلکار با بیان اینکه در سال آبی 1396 و 1397 هیچ پروژه باروری ابرها نداشتیم و در 4 ماه قبل به صورت محدود با کمک پهباد در آذربایجان شرقی، خراسان‌جنوبی و چهارمحال‌بختیاری برای تست اجرایی کردیم و بارندگی محدود ایجاد شد، افزود: پس از تزریق و باروری ابرها یک ربع ساعت تا حداکثر 2 ساعت بعد از عملیات شاهد بارندگی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سرعت سامانه باروری ابرها از 50 تا 120 کیلومتر است و انتخاب منطقه مبدا و مقصد و هدفداربودن آن مورد توجه است، گفت: باروری ابرها با توجه به خشک و نیمه‌خشک بودن کشور و با توجه به اینکه برخی از کشورهایی که بیشتر از ایران بارندگی دارند ولی در زمینه باروری ابرها برنامه‌های جدی دارند برای کشور ما با توجه به هزینه کم و انطباق با طبیعت کشور و بارندگی یک سوم ایران نسبت به میانگین جهانی به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت منابع آب، لازم است.

گلکار با بیان اینکه زود است که درباره آغاز مرحله ترسالی در کشور صحبت کنیم و تعجب کردم که در این باره اظهارنظر می‌شود، خاطر نشان کرد: علم هواشناسی تا 10 روز و پیش‌بینی اقلیمی حداکثر تا 6 ماه در سطح جهانی می‌تواند پیش‌بینی موثقی ارائه کند و ترسالی خوشحال‌کننده است ولی اظهارنظر درباره آن خیلی زود است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مرکز مطالعات وزارت نیرو با بیان اینکه در بودجه محدودیت‌هایی داشتیم که در سال آبی 99 ـ 1398 با استفاده از تجهیزات صنایع دفاع و هوا و فضای سپاه پروژه باروری ابرها را با برنامه‌ریزی دقیق و با وسعت قابل توجهی اجرایی می‌کنیم.

منبع: فارس