جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

رایزنی کره جنوبی برای معاف شدن از تحریم نفت ایران، امضای فرمان حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی ترامپ، حضور جنجالی دیپلمات آمریکایی در جمع کرد‌های سوریه و اظهارات ضد ایرانی برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله موشکی به تل‌آویو نیز اشاره کرد.

برایان هوک: کارمان با ایران تازه شروع شده!

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جریان نخستین روز از نشست سالانه لابی صهیونیستی «آیپک»، بار دیگر علیه ایران موضع‎گیری کرد.

وی در تشریح اقدامات واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر تهران، مدعی شد: تحریم‌های مبادلات مالی و فروش نفت ایران شدیدتر خواهد شد.

هوک همچنین مدعی شد که آمریکا می‌‏خواهد با اعمال تحریم نفتی از تأمین مالی اقدامات به‎زعم وی برهم‎زننده ایران جلوگیری کند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: آمریکا در چهارچوب فشار اقتصادی حداکثری که در تاریخ بی‎سابقه است، درآمد نفتی ایران را هدف قرار داده است. ایرانی‌ها تصور این حجم از تحریم را نداشته‎اند و کار خود را تازه آغاز کرده‏‌ایم!

گفتنی است، دونالد ترامپ رئیس‎جمهوری آمریکا در ماه می سال میلادی گذشته، در اقدامی یک‎جانبه از برجام خارج شد و از بازگشت تحریم‌‏های ضدایرانی خبر داد.

 

رایزنی کره جنوبی برای معاف شدن از تحریم نفت ایران، امضای فرمان حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی ترامپ، حضور جنجالی دیپلمات آمریکایی در جمع کرد‌های سوریه و اظهارات ضد ایرانی برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله موشکی به تل‌آویو نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رسانه‌های بین‌المللی از حمله موشکی مبارزان فلسطینی به منطقه شمالی در تل‌آویو و زخمی شدن هفت صهیونیست خبر می‌دهند.

«آسوشیتدپرس» گزارش داد، پس از به صدا درآمدن آژیر هشدار موشکی، صدای یک انفجار در مرکز رژیم صهیونیستی شنیده و ارتش این رژیم اعلام کرده که یک موشک از غزه شلیک شده است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» هم خبر داده که صدای آژیر در مناطق شمالی تل‌آویو شنیده شد و دقایقی بعد از آن یک راکت و موشک به این منطقه اصابت کرد.

این رسانه روس گزارش داد: «این اولین بار است که در چهار سال اخیر از نوار در محاصره غزه، حمله راکتی و موشکی به تل‌آویو صورت گرفته است.

حمله موشکی به تل آویو/ امضای فرمان حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی ترامپ/برایان هوک: کارمان با ایران تازه شروع شده!/رایزنی کره جنوبی برای معاف شدن از تحریم نفت ایران

بنا بر گزارش‌ها، بر اثر این حمله موشکی و راکتی دست کم هفت تن از ساکنان شمال تل‌آویو زخمی شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار تصاویری از چند خانه تخریب شده اعلام کرده که حمله راکتی از غزه به تل‌‌آویو دلیل این تخریب بوده است.

انتشار خبرها درباره حمله موشکی به تل‌آویو در شرایطی صورت گرفته که در روزهای اخیر، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی چندین بار مواضعی را در غزه هدف قرار دادند و چند فلسطینی را شهید و زخمی کرده بودند.

رایزنی کره جنوبی برای معاف شدن از تحریم نفت ایران

انتظار می‌رود، مقام‌های دولت کره جنوبی در سفر روزهای آینده خود به واشنگتن به دنبال تمدید معافیت از تحریم‌های نفت علیه ایران باشند.

به نوشته رویترز، معاون وزیر خارجه کره جنوبی و برخی از دیگر مقام‌های این کشور، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای گفت‌وگو درباره تمدید این معافیت با مقام‌های وزارت خارجه آمریکا دیدار خواهند کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هجددهم اردیبهشت‌ماه، یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام، کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام نمود، تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

حمله موشکی به تل آویو/ امضای فرمان حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی ترامپ/برایان هوک: کارمان با ایران تازه شروع شده!/رایزنی کره جنوبی برای معاف شدن از تحریم نفت ایران

واشنگتن در ماه نوامبر برای هشت کشور از جمله کره جنوبی ـ که چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران در آسیاست ـ معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.

منابع خبری به رویترز گفته‌اند، هدف جاری دولت آمریکا، کاستن از معافیت‌های تحریمی برای مشتری‌های نفت ایران و قطع ۲۰ درصد از فروش نفت این کشور است.

روز پنجشنبه مقام‌های کره جنوبی با «فرانسیس فانون»، دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در زمینه انرژی دیدار خواهند کرد. آنها قرار است چهارشنبه با «برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کنند.

امضای فرمان حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در فرمانی، ادعای حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های اشغالی جولان را به رسمیت شناخت؛ بنابراین، رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با امضای سندی، اشغالگری رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت.

رئیس جمهور آمریکا گفت: سال‌ها مشغول مطالعه و بررسی برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان بوده و باید یک رئیس جمهور آمریکا خیلی قبل تر از این که او به ریاست جمهوری این کشور برسد، چنین حرکتی می کرد.

دونالد ترامپ در صحبت هایی در دفتر بیضی کاخ سفید، کمی پس از امضای حکمی به منظور به رسمیت شناختن ادعای حاکمیت اسرائیل بر جولان گفت: از نظر من این حرکت باید توسط رئیس جمهوری از چند دولت قبل از دولت من در آمریکا صورت می‌گرفت. اما آنها این کار را به دلایلی انجام ندادند و من بسیار مفتخرم که آن را انجام دادم.

حمله موشکی به تل آویو/ امضای فرمان حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی ترامپ/برایان هوک: کارمان با ایران تازه شروع شده!/رایزنی کره جنوبی برای معاف شدن از تحریم نفت ایران

ترامپ در ادامه مدعی شد، به موضع سرسختی که دولتش علیه ایران در پیش گرفته ادامه می‌دهد و تصمیم او برای اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأثیری بزرگ داشته است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت: ایران دیگر کشوری که قبل از ریاست جمهوری من بود، نیست.

ترامپ همچنین در صحبت هایی در زمان امضای این حکم گفت: این کار او به اسرائیل اجازه دفاع از خود در برابر چالش های امنیتی بزرگی که هر روز با آن روبه رو می‌شود، می‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: اسرائیل به این خاطر، بلندی‌های جولان را تصاحب کرد تا از خود در برابر تهدیدات خارجی همانند تهدیداتی که امروزه از جانب سوریه، ایران و حزب الله دریافت می‌کند، محافظت کند.

گفتنی است، چندی پیش، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود، زمان آن رسیده تا حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان به رسمیت شناخته شود.

در همان زمان نیز تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان با واکنش‌های بین المللی زیادی روبه رو شده بود.

گفتنی است، بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان قنیطره سوریه است که رژیم صهیونیستی سال ۱۹۶۷ و در جریان جنگ شش روزه آن را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را به عنوان بخشی از قلمرو خود اعلام کرد. این در حالی است که سازمان ملل و شورای امنیت این ادعای رژیم صهیونیستی را رد کرده و همیشه در قطعنامه‌های خود جولان را بخشی از خاک سوریه و منطقه اشغالی اعلام می‌کنند.

حضور جنجالی دیپلمات آمریکایی در جمع کردهای سوریه

ویلیام روبوک از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه آمریکا٬ روز شنبه در شرق فرات و در جمع مدافعین کُرد و نیروهای سوریه دموکراتیک، در مراسم اعلام شکست داعش، از کردها مدال افتخار دریافت کرد و در سخنرانی خود، بر این مسأله تأکید کرد که واشنگتن به حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک ادامه خواهد داد.

رسانه‌های ترکیه در مورد این اقدام دیپلمات آمریکایی، تیترها و عناوین خشنی به کار برده و به مواضع سیاسی واشنگتن٬ واکنش نشان دادند.

در این مراسم مزبور، پس از سخنرانی دیپلمات آمریکایی٬ شاهین جیلو فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک نیز که یکی از قدیمی‌ترین کادرهای سوری پ.ک.ک است٬ از ترکیه خواست به اشغال شهر کردنشین عفرین در غرب فرات پایان دهد.