جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » واژگونی کشتی باری نود متری “ال- اس- استار” در خلیج فارس حامل کالاهای صادراتی روغن صنعتی، پتاسیم، کلسیم، کربنات و مس بود/

واژگونی کشتی باری نود متری “ال- اس- استار” در خلیج فارس حامل کالاهای صادراتی روغن صنعتی، پتاسیم، کلسیم، کربنات و مس بود/

هادی حق شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به خبرگزاری ایسنا گفته است یک فروند کشتی تجاری  که صدها کانتینر بار همراه خود داشت، صبح روز سه‌شنبه، ۲۸ اسفند در یکی از اسکله های بندر  رجایی بندرعباس در جنوب ایران غرق شد.

کشتی

یک فروند کشتی تجاری درحالی که صدها کانتینر را با خود داشت، دریکی از اسکله های بندر شهید رجایی غرق شد.به گزارش مشرق، این کشتی تجاری که درحال پهلوگیری درکنار یکی از پست های بندر شهید رجایی بود با بارهای موجود خود به دریا فرو رفت.شناور کانتینری ال اس استار به طول ٩٠ متر در اسکله ٢٥ بندر شهید رجایی کاملاً واژگون شده و خبرها حکایت از زخمی شدن تعدادی از خدمه این شناور دارد.

علت حادثه احتمالاً تخیله غیر متوازن کانتینر و رعایت نکردن جابجایی آب در مخازن بالاست باشد.

علت غرق شدن مشخص شد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص جزئیات این سانحه اظهار کرد: عدم هماهنگی بین پیمانکار تخلیه و بارگیری و افسر کشتی در این رابطه که در چه نقطه‌ای کانتینرها بارگیری شود باعث بروز این حادثه شده است.

 ارتفاع کشتی از کف آن تا نقطه بالایی آن حدود ۲۵ متر و آبخور اسکله ١٧ متر است که بخشی از این کشتی بیرون از آن و بخش دیگر در کف دریاست. این کشتی تحت پرچم جزیره کوموروس بوده و هم اکنون خارج‌سازی کانتینر آغاز شده و شرکت‌های ساویج نیز مشغول انجام این کار هستند.بار این کشتی کانتینرهای حامل کنسانتره مس، پتاسیم کلر و … بوده گفت: طول این کشتی ۹۰ متر است که ۱۵۰ کانتینر در اسکله ۲۵ شهید رجایی در آن بارگیری شده بود.کشتی ۱۴ نفر پرسنل داشت که همه هندی و تمامی پرسنل کشتی سالم هستند و فقط یک نفر از ناحیه پا دچار آسیب شده است.

ماموران نجات و واحدهای امدادی دریایی  در حال خارج سازی کانتینرهای بخشی از کشتی غرق شده هستند

بر اساس اظهارات مسئولان “سازمان بنادر و دریانوردی ایران” کشتی بارکش مغروقه، حامل کالاهای صادراتی روغن صنعتی، پتاسیم، کلسیم، کربنات و مس بوده و به دلیل ناهماهنگی بین افسر اول کشتی و متصدی جرثقیل و تخلیه و بارگذاری دچار حادثه شد.