پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

بلوکه شدن دارایی‌های پسر «بن‌لادن» در عراق، هشدار آمریکا به اروپا در رابطه با ایران، هشدار دولت ترامپ به شرکت‌های خارجی درباره تجارت قانونی با ایران و شلیک ۵ فروند موشک بالستیک یمن به جنوب عربستان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اختلاف عربستان و امارات بر سر معامله قرن نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ برخی منابع دیپلماتیک مصری گفتند، علت اصلی اجرایی نشدن معامله قرن در موعد مقرر (دسامبر ۲۰۱۸)، عدم دستیابی طرف آمریکایی به توافق رسمی با کشورهای عربی است.

این منابع در مصاحبه با وبگاه «الخلیج آنلاین» گفتند: «مبلغی که دولت آمریکا به عنوان هزینه اجرای این طرح اعلام کرده بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و همین مانع و دلیل اصلی به تعویق افتادن اجرای طرح است و باعث شده تا نیمه اول سال ۲۰۱۹ به تعویق بیفتد».

بر اساس این گزارش سفر «جرد کوشنر» مشاور و داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه و دیدارش با رهبران کشورهای عربی با هدف بررسی پاره‌ای از پرونده‌های سیاسی مهم منطقه از جمله معامله قرن صورت گرفت که البته این طرح با کسری بودجه شدید روبه روست و کوشنر نیز سعی کرد از این مانع عبور کند اما تا کنون موفق نشده است.

منابع مصری گفتند، مبلغ تعیین شده برای این طرح بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و از دیدگاه سران کشورهای عربی از جمله مصر، امارات، بحرین و عربستان سعودی این مبلغ بسیار بوده و تأمین آن دشوار است و برخی کشورهای عربی نیز گفته‌اند که به دلیل اوضاع دشوار اقتصادی قادر به تأمین این مبلغ نیستند.

به گفته منابع مذکور در جلسه قاهره توافق درباره ضرورت طرح معامله قرن و حمایت از آن به عنوان دروازه‌ای برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت گرفت اما قضیه حمایت مالی از این طرح منجر به اختلافات زیاد به خصوص بین عربستان سعودی و امارات شد.

اختلاف عربستان و امارات بر سر معامله قرن/بلوکه شدن دارایی‌های پسر «بن‌لادن» در عراق/ هشدار آمریکا به اروپا در رابطه با ایران/ هشدار دولت ترامپ به شرکت‌های خارجی درباره تجارت قانونی با ایران

طبق این گزارش، ابوظبی با پرداخت مبالغ زیاد برای این طرح مخالفت کرده و متعهد شده که حداکثر مبلغی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برای این طرح اعطا کند و بقیه هزینه‌ها بر عهده ریاض باشد که برای هر مرحله بیش از دو میلیارد است و اینکه برای تکمیل هزینه‌ها از کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا، اتحادیه اروپا و یا مؤسسات بزرگ بین‌المللی ذی‌نفع در منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی کمک گرفته شود.

این منابع در مصاحبه با «الخلیج آنلاین» گفتند، پس از سفر اخیر کوشنر به منطقه، قاهره میزبان دیدار محرمانه مقامات عربی بود که طی آن امکان تأمین مبلغ مذکور و شرایط لازم برای موفقیت طرح معامله قرن بررسی شد و قرار بود، اجرای این طرح پیش از پایان انتخابات رژیم صهیونیستی در ماه آوریل آینده، آغاز شود.

بلوکه شدن دارایی‌های پسر «بن‌لادن» در عراق

دولت عراق شنبه (۲۵ اسفند) دارایی‌های «حمزه بن‌لادن»، پسر سرکرده سابق گروه تروریستی القاعده را بلوکه کرد.

وبگاه خبری «ارم» گزارش داد، کمیته «بلوکه کردن دارایی‌های تروریست‌ها» وابسته به دبیرخانه کل شورای وزیران عراق با انتشار اسناد رسمی اعلام کرده است که نام حمزه اسامه بن لادن، شهروند سعودی را به لیست افراد و نهادهایی که دارایی آن‌ها بلوکه شده و ممنوع‌السفر هستند، اضافه کرده است.

این کمیته اعلام کرده، این تصمیم به زودی به وزارتخانه‌ها، نهادهای غیر وزارتی، استان‌ها، شوراهای استانداری، مؤسسات مالی و غیر مالی و ادارات ذی ربط ابلاغ خواهد شد.

وزارت کشور عربستان سعودی نیز دهم اسفند اعلام نموده بود که تابعیت سعودی حمزه بن لادن را از وی سلب کرده است.

این اقدام ریاض به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از تعیین جایزه برای یافتن پسر بن‌لادن از سوی وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت

اختلاف عربستان و امارات بر سر معامله قرن/بلوکه شدن دارایی‌های پسر «بن‌لادن» در عراق/ هشدار آمریکا به اروپا در رابطه با ایران/ هشدار دولت ترامپ به شرکت‌های خارجی درباره تجارت قانونی با ایران

وزارت خارجه آمریکا یک روز قبل از این تصمیم ریاض اعلام کرد، در ازای اطلاعاتی که به دستگیری حمزه بن لادن منجر شود، یک میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

هشدار آمریکا به اروپا در رابطه با ایران

«نیتان سِیلز» هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در گفت وگو با روزنامه «دیلی تلگراف» به کشورهای اروپایی درباره آن چه او حملات تروریستی ایران در خاک اروپا نامیده، هشدار داده است.

این مقام آمریکایی که با هدف گفت وگو درباره ایران در انگلیس به سر می‌برد، مدعی شد که ایران در سال‌های گذشته، چند طرح ترور را در اروپا دنبال کرده و باز هم می‌تواند انجام دهد.

سیلز با اشاره به تنش دیپلماتیک ایران و اروپا در اوایل دهه ۹۰ میلادی که منجر به فراخوانی سفرای دو طرف شد، از کشورهای اروپایی خواسته است تا همان رفتار را در حال حاضر به عنوان یک الگو در رابطه با ایران به کار گیرند.

هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا همچنین در ادامه ادعاهای خود افزوده است که واشنگتن ناگزیر است تا با تحمیل هزینه به ایران، از اقدامات تروریستی آینده پیشگیری کند.

ادعاهای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که اتحادیه اروپا همچنان با وجود برخی ادعاهای ضدایرانی خود طی چند ماه گذشته اما تأکید کرده که حاضر به خروج از برجام و پیروی از سیاست ضدایرانی آمریکا نیست.

واشنگتن از خردادماه گذشته با اعلام خروج یک جانبه خود از توافق چندجانبه برجام، اقدام به اعمال دورجدیدی از تحریم‌ها علیه ایران کرده است.

هشدار دولت ترامپ به شرکت‌های خارجی درباره تجارت قانونی با ایران

مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به شرکت‌های آمریکایی و خارجی که در حال انجام تجارت قانونی با ایران هستند هشدار داده‌اند، تجارت‌های قانونی آنها با ایران ممکن است در نتیجه تحریم‌ها با محدودیت‌های بیشتری مواجه شود.

به نوشته پایگاه المانیتور در نشستی با موضوع تحریم‌ها که چند روز پیش در ساختمان وزارت خارجه آمریکا برگزار شد مقام‌های آمریکایی ادعا کردند تحریم‌ها علیه ایران راهبردی هستند و هدف از آنها دستیابی به «اهدافی مشخص و محدود» است.

«دیوید پیمن»، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا و «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در این جلسه که روز چهارشنبه برگزار شد گفتند هدف از تحریم‌ها چرخش 180 درجه‌ای در سیاست‌های منطقه‌ای و دفاعی ایران است.

در شرایطی که فهرست مطالبات دوازده ماده‌ای «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از ایران با انتقادهای بی‌سابقه هم در داخل آمریکا و از جانب متحدان این کشور رو به رو شده، برایان هوک مدعی شد که این فهرست «غیرواقع‌بینانه» نیست.

پیمن ادعا کرد تحریم‌هایی که آمریکا بعد از خروج از برجام علیه بخش مالی و نقتی ایران اعمال کرده تازه ابتدای راه هستند و تحریم‌های بیشتری در راهند. او گفت: «شرکت‌هایی که هنوز با ایران کار می‌کنند باید بدانند قواعد ممکن است تغییر کنند و این اتفاق ممکن است خیلی زود رخ دهد. فردا، هفته بعد یا ماه بعد شما ممکن است متوجه شوید مبادلاتی که الان قانونی هستند از این به بعد غیرقانونی هستند.»

برایان هوک با بیان این ادعا که تحریم‌های اعمال شده تا کنون 850 فرد و سازمان را شامل شده گفت: «تحریم‌های ما بازگشته‌اند و تحریم‌های بیشتری در راهند.» او ادعا کرد هدف از این تحریم‌ها اثرگذاشتن بر زندگی مردم عادی ایران نیست.

شلیک ۵ فروند موشک بالستیک یمن به جنوب عربستان

یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله شنبه‌شب، پنج فروند موشک بالستیک از نوع «زلزال-۱» را به سمت منطقه «علب» در منطقه عسیر واقع در جنوب عربستان شلیک کرد.

شبکه خبری المیادین گزارش داد که این موشک‌ها همزمان به سمت هدف مورد نظر شلیک شدند.

نیروهای یمنی دوشنبه‌شب گذشته نیز پنج فروند موشک بالستیک از نوع «زلزال-۱» و چندین گلوله خمپاره را به سمت مواضع شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در منطقه «علب» در منطقه عسیر شلیک کرده بودند.

حملات ائتلاف سعودی به یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، حدود چهار سال است که آغاز شده و موجب کشته و زخمی شدن هزاران تن از مردم این کشور شده است.