سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » حقوق بشر » حکم ۱۲ سال زندان به نسرین ستوده ابلاغ شده است

حکم ۱۲ سال زندان به نسرین ستوده ابلاغ شده است

رضا خندان همسر نسرین ستوده به بی بی سی فارسی گفت دادگاه خانم ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را به ۱۲ سال زندان محکوم کرده است.

اقای خندان اضافه کرد که “دادگاه یک رونوشت از این حکم را در اختیار خانم ستوده قرار داده است”.

او در گفتگو با بی بی سی فارسی تاکید کرد: “مطابق قانون اتهامات تجمیع می‌شود و بالاترین حکمی که به هر یک از اتهامات داده شده، قابلیت اجرا دارد. از مجموع ۳۳ ساله‌ حبس برای هفت اتهام نسرین ستوده، طولانی‌ترین اتهام او که ۱۰سال است، اجرا می‌شود. اما بر اساس قانون افرادی که با بیش از سه اتهام مواجه باشند، حکم آنها می‌تواند تا یک و نیم برابر افزایش یابد. قاضی هم به همسر من ۱۲ سال حکم قابل اجرا داده است”.

نسرین ستوده هفت عنوان اتهامی داشت که از آن میان “تشویق به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن” سنگین‌ترین اتهام او به شمار می‌آمد. دادگاه انقلاب، فعالیت های خانم ستوده در مورد حقوق زنان و مخالفت او با حجاب اجباری را “تشویق به فساد و فحشا” تفسیر کرده است.

در روزهای گذشته، گمانه‌زنی‌ها و اخبار ضد و نقیضی درباره مدت زندان خانم ستوده منتشر شده بود.

حکم نسرین ستوده با واکنش‌های بین‌المللی شدیدی مواجه شده است.

در آخرین مورد، وزارت امور خارجه نروژ در اعتراض به این حکم محمد حسن حبیب‌الله، سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار کرده است.

دیروز هم اتحادیه اروپا حکم کیفری نسرین ستوده را محکوم کرده و خواستار “بازبینی فوری” پرونده او شده بود.

روز دوشنبه قاضی پرونده محمد مقیسه، گفته بود که خانم ستوده برای “تبانی علیه نظام” به پنج سال زندان و به خاطر “توهین به رهبری” به دو سال حبس محکوم شده است.

خانم ستوده برنده جایزه سال ۲۰۱۲ ساخاروف است که پارلمان اروپا اعطا می‌کند.

منبع : بی بی سی فارسی