پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اقتصاد ایران » آلودگی سالانه جان ۳۰ هزار ایرانی را می‌گیرد

آلودگی سالانه جان ۳۰ هزار ایرانی را می‌گیرد

آلودگی سالانه جان ۳۰ هزار ایرانی را می‌گیرد

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۶۶ درصد آلودگی تهران به خاطر خودروهای گازوئیلی است و سالانه در کلانشهرهای ما کسانی که بر اثر بدی و آلودگی هوا فوت می‌شوند ۲۹ هزار و ۶۰۰ نفر است در حالی که کل تلفات جاده‌ای ما ۱۷ هزار نفر است.

وی اضافه کرد: در تهران دو و نیم میلیون موتورسیکلت کاربراتوری چهار برابر سه و نیم میلیون خودرو هوا را آلوده می‌کنند.

عیسی کلانتری با انتقاد از بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری برای حفظ محیط زیست گفت: ۲۴ ساعت هم در منطقه عسلویه نمی‌توان زندگی کرد چون نخواستیم برای تمیزی محیط سرمایه‌گذاری کنیم و گازهای سولفوردار و آب‌های برگشتی از پالایشگاه را کنترل کنیم.

حداقلی معیشت یک خانواده بیش از ۳۰۰ درصد براورد شده است 

محمدرضا راهداری‌زاده، عضو هیات مدیره مجمع عالی کارگران ایران گفت: فاصله میان حداقل مزد کارگران و هزینه حداقلی معیشت یک خانواده بیش از ۳۰۰ درصد است، هزینه حداقلی معیشت یک خانواده کارگری ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداقل دستمزد یک کارگران حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و این فاصله باعث شده شرایط خانوارهای کارگری دشوار شود.

وی اضافه کرد: خواسته کارگران در خصوص تعیین دستمزدها آن است که معیشت کارگران تامین شود اما با درصدهایی که برای افزایش دستمزد عنوان می‌شود، هرگز معیشت کارگران تأمین نخواهد شد و با هزینه‌های موجود حیات خانواده‌های کارگری در خطر است.

۶۶ درصد مهندسان در ایران بیکار هستند

احمد خرم، وزیر اسبق راه و ترابری از بی‌برنامگی دولت برای اشتغال جامعه مهندسان در ایران انتقاد کرد و گفت: درحال حاضر در بین جامعه تحصیلکرده ایران، بی‌بهره‌ترین قشر، قشر مهندسی در هفت رشته ساختمان است. از بین ۶۰۰ ‌هزار مهندس در هفت رشته مهندسی، بیش از ۴۵۰ هزار نفر از مهندسان یعنی حدود ۶۶ ‌درصد این جمعیت در رشته خود کار نمی‌کنند یا بیکار هستند.

۳۰ درصد جمعيت شهر مشهد حاشيه نشين هستند

حجت الله حيدری، شهردار منطقه ۶ مشهد گفت: در حال حاضر جمعيت حاشيه نشين شهر مشهد بالغ بر يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر است، یعنی ۳۰ درصد از جمعيت اين شهر حاشيه نشين هستند.

وی گفت: ۳۷.۹ درصد منطقه ۶ مشهد را سكونت گاه های غيررسمی تشكيل می‌دهد و ۱۸۰ هزار نفر از ساكنين اين منطقه نيز حاشيه نشين هستند.

کمبود شدید آب مرزنشینان شیروان در خراسان شمالی

امین رضا مرآتی، فرماندار شیروان گفت: شیروان ۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که مرزنشینان این شهرستان با مشکلات شدید آب شرب و کشاورزی مواجه هستند و نیاز است که از اعتبارات مرزی برای مهار آب‌های مرزی به این منطقه اختصاص یابد.

وی در رابطه با واحدهای تولیدی فعال در این شهرستان اظهار کرد: ۲۷ واحد تولیدی در این شهرستان تعطیل، ۱۹ واحد نیمه تعطیل هستند و ۲۲ واحد نیز به صورت فعال در حال فعالیت هستند. بیشتر این واحدهای تولیدی مشکل در تامین سرمایه در گردش و فراهم کردن ضمانت نامه‌های بانکی دارند.

منبع : رادیو صدای آمریکا