جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » اهداء مجموعه آرشیو نیم قرن هفته نامه طنز و فکاهی “توفیق” به “مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی”!

اهداء مجموعه آرشیو نیم قرن هفته نامه طنز و فکاهی “توفیق” به “مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی”!

نشریۀ پرآوازه و جذاب و انتقادی “توفیق”روز جمعه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۷ به مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی) اهداء شد!

پس از نشریه طنز سیاسی “چلنگر” به سردبیری شاعر طنزپرداز و نمایشنامه نویس ایران “محمد علی افراشته” که با کودتای 28 مرداد توقیف شد، هفته نامه طنز و فکاهی “توفیق” موفق ترین نشریه طنز ایران بود که با آن بسیاری از نویسندگان، کاریکاتوریست ها و شعرای نشریه “چلنگر” همکاری می کردند. در واقع چند سال پس از کودتا که آب ها از آسیاب سرکوب ها افتاد، بتدریج همکاران چلنگر که از ایران مهاجرت نکرده بودند و یا زندانی نشده بودند و یا اگر شده بودند آزاد شده بودند همکاری با “توفیق” را شروع کردند. از جمله کیومرث صابری بنیانگذار و سردبیر نشریه “گل آقا” که در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی خوب درخشید. توفیق در دوران نخست وزیری امیرعباس هویدا نخست وزیر 14 ساله شاه توقیف شد. البته همراه با شماری دیگر از روزنامه ها و مجلات وقت و ممنوع القلم شدن شماری از نویسندگان و روزنامه نگاران ایران. توفیق که پنجشنبه ها (شب جمعه) منتشر می شد، هر هفته با اشاره به حوادث روز ایران غرق ابتکار بود و از جمله ابتکارهای آن همین شعار ثابت روی جلد آن بود. “شب جمعه دو چیز یادت نره…. دوم توفیق”. این روی جلد توفیق مربوط به ماجرائی است که در آغاز دامن کوتاه یا مینی ژوپ زنان در ایران گویا در مقابل یکی از میوه فروشی های دروازه دولت تهران روی داد و تبدیل شد به جنجالی ترین سوژه روز و سپس سال.

کاظم موسوی بجنوردی انسان خردمندی که پس از انقلاب و با آنکه از قدیمی ترین و معروف ترین زندانیان سیاسی دوران شاه بود (عضو رهبری حزب ملل اسلامی که پس از 14 سال زندان با انقلاب از زندان بیرون آمد) تن به قبول مقام اجرائی و مقننه از هر دو نوع انتصابی و انتخابی اش ندارد و دائر المعارف بزرگ اسلامی را تاسیس کرد. او که رابطه بسیار نزدیکی با آیت الله بهشتی، رفسنجانی و خامنه ای داشت خیلی زود شورای رهبری حزب جمهوری اسلامی را نیز ترک کرد. او دیروز نامه ای خطاب به به خاندان توفیق به مناسبت دریافت دوره کامل توفیق نوشت که در ادامه می خوانید:

«با موافقت خاندان ایران دوست و بزرگوار توفیق، مجموعه آرشیو نیم قرن نشریۀ پرآوازه و جذاب و انتقادی توفیق، روز جمعه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۷ به مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی) اهداء شد و این مجموعه اینک، برابر آئین نامه کتابخانه در کنار دیگر گنجینه های ارزنده اهدایی قرار گرفته است. از لطف خاندان محترم توفیق به این مرکز و کوشش برخی از دوستان علاقه مند بی اندازه سپاسگزاریم و یقین داریم که این مجموعه بی نظیر برای پژوهشگران در زمینه های گوناگون مربوط به فرهنگ ایران بسیار سودمند واقع خواهد شد.

کاظم موسوی بجنوردی

رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

(مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی)

 

منبع گزارش: پیک نت