جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » دعوا بر سر اولین فیلم عربی تاریخ سینمای ایران/

دعوا بر سر اولین فیلم عربی تاریخ سینمای ایران/

اولین فیلم عربی تاریخ سینمای ایران کدام است؟ «من یوسفم مادر»، ساخته محمد رضا فرطوسی یا «سامی»، ساخته حبیب باوی ساجد.

مطرح شدن این سوال، طرفداران هر دو کارگردان عرب اهوازی را در فضای مجازی رو در روی هم قرار داده است.

در روزهای گذشته اخباری در رسانه‌های ایران مطرح شد، مبنی بر اینکه فیلم «سامی»، ساخته حبیب باوی ساجد به عنوان اولین فیلم عربی تاریخ سینمای ایران به زودی اکران خواهد شد. مطرح شدن این موضوع، طرفداران محمدرضا فرطوسی، کارگردان فیلم «من یوسفم مادر» را بر آن داشت که با یادآوری این موضوع که فیلم مورد نظر آنها در سال 2017 یعنی دو سال پیش از فیلم «سامی» به نمایش درآمده، به ادعای مطرح شده توسط باوی‌ساجد واکنش نشان داده و آن را به چالش بکشند.

منبع: دبى-العربيه. تاریخ انتشار: پنجشنبه 1 رجب 1440 هـ – 07 مارس 2019

واقعیت ماجرا چیست و اولین فیلم عربی تاریخ سینمای ایران کدام است؟
پاسخ به این سوال نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از فیلم‌های «من یوسفم مادر» و «سامی»، اولین فیلم عربی تاریخ سینمای ایران نیستند وپیش از این دو فیلم، فیلم‌های عربی بسیاری در ایران ساخته شده‌اند. فیلم‌های مستند عربی زیادی در سال‌های گذشته ساخته و نمایش داده شده‌اند. نکته جالب توجه در این زمینه، دانستن این نکته است که خود حبیب باوی ساجد و محمدرضا فرطوسی پیش از این فیلم‌هایی به زبان عربی ساخته‌اند. «من زن نیستم»، ساخته حسین عباسی، «مدرسه ما» ساخته رضا عبیات، «سینما آزادی»، ساخته مهدی طرفی، «عصابه» ساخته حبیب باوی ساجد، «ایران جنوب‌غربی»، ساخته محمد رضا فرطوسی از جمله فیلم‌های عربی هستند در 10 سال گذشته ساخته شده‌اند.

بررسی دقیق‌تر دعوای دو طرف، نشان می‌دهد دعوا نه بر سر عنوان «اولین فیلم عربی تاریخ سینمای ایران» که بر سر عنوان «اولین فیلم بلند داستانی عربی تاریخ سینمای ایران» است. اگر از این منظر به دعوا هواداران دو کارگردان نگریسته شود، موضوع کاملا روشن می‌شود.

فیلم «من یوسفم مادر»، ساخته محمدرضا فرطوسی در سال 2017 عرضه شده و براساس اطلاعات موجود از این فیلم، توانسته چندین جایزه بین‌المللی در کشورهای مختلف را از آن خود کند، در حالیکه فیلم «سامی»، ساخته حبیب باوی ساجد، هنوز به نمایش در نیامده است. از این رو با اطمینان می‌توان گفت که اولین فیلم بلند داستانی عربی تاریخ سینمای ایران، فیلم «من یوسفم مادر» است.

نکته جالب توجه در این زمینه این است که همزمان با دعوای گسترده طرفداران دو کارگردان، فرطوسی و باوی ساجد تا کنون در این زمینه هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.