جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » معلمان در ایران برای سومین روز متوالی تحصن کردند

معلمان در ایران برای سومین روز متوالی تحصن کردند

روز سوم از دور جدید تحصن معلمان در ایران سه‌شنبه ۱۴ اسفند در شهرهای مختلف از جمله قزوین، آذربایجان شرقی، کرمانشاه،سقز، سنندج،گیلان، بوکان، همدان،مهاباد، دیوان‌دره، یزد، البرز و نجف‌آباد ادامه یافت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در ششم اسفند طی فراخوانی از معلمان سراسر کشور خواسته بود در روزهای ۱۲، ۱۳، و ۱۴ اسفند، با حضور در دفتر مدارس، از رفتن به کلاس درس خودداری و تحصن کنند.

از جمله اهداف این دور از تحصن معلمان در ایران، آزادی فعالان صنفی زندانی، فعالیت رسمی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، اختصاص بودجه موردنیاز به آموزش و پرورش، رفع معوقات و حقوق فرهنگیان و بازنشستگان، توقف سیاست پولی سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، و همچنین لغو بیمه ناکارآمد درمانی اعلام شده است.

پیشتر در ماه‌های آبان و مهر معلمان دست به تحصن سراسری زده بودند که با برخوردهای امنیتی همراه شد، به طوری که تحصن‌کنندگان به مراجع قضایی فراخوانده شدند و برخی از فعالان صنفی فرهنگیان نیز بازداشت شدند.

برخورد با معلمان معترض و بازداشت آن‌ها از سوی نیروهای امنیتی، پیشتر با اعتراض نهادهای حقوق‌بشری و صنفی مواجه شده بود و آن‌ها از ایران خواسته بودند این معلمان را از زندان آزاد کند.